831

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

Je hebt natuurlijk een punt: heel die vondst en de historie van Ronquières is uitermate verdacht. Zowel in 1985 als in 1986. Wat ik vooral duidelijk wil maken, is het feit dat we alsnog voorzichtig moeten zijn met speculaties. We weten niet wat er in die zak zat. Waren het wapens? De kans is vrij groot. Maar dat wil niet zeggen dat we de mogelijkheid van een andere inhoud mogen uitsluiten.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

832

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

Volledig akkoord Ben. Ik ben er me van bewust dat de onderzoeksrechter niet iedere info prijs geeft, maar over deze gebeurtenis heerst toch een overdonderend stilzwijgen.

833

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

Het stilzwijgen van de onderzoekers vind ik op zich geen slechte zaak. Er is al meer dan genoeg over dit dossier uitgelekt.

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

Vermeersch heeft toch bevestigd voor de commissie dat ze een jutezak in het kanaal gegooid hebben om te zien of die wegdrijft? Die zak hebben ze toch moeten belasten? Wat is er dus "vreemd" met die zak?

Wat zoeken ze? Wapens... dus belasten ze die zak met ijzeren buizen, toch logisch. Daarna moeten ze toch iemand laten duiken om te zien waar die zak ligt. Hebben ze die zak enkele dagen ervoren ingegooid? De duik van '86 was gepland voor ten minste 2 maanden (nota van 20 november door de procureur van Dendermonde gericht aan de procureur-generaal van Gent, die dit formeel bevestigt). Na de vondst van de zak heeft Goossens zelf de duiker geholpen om de zak op de bodem te krijgen. Daarna hebben ze de duikers van Burcht ingeschakeld en Goossens en de duiker zijn blijven babbelen met de rijkswacht en andere duikers ter plaatse. En zeker een babbel over die zak. Wat is er nu zo mysterieus aan die zak?

835

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

  1. Een jutte zak vol metaal valt als een baksteen loodrecht naar beneden.

  2. Getuigen hebben zogezegd vuilzakken zien in het water gooien.

  3. Als je dan toch wil weten waar de jutte zak vol metaal naartoe gaat dan bind je er een touw rond dat je hem terug kan opvissen.

  4. De duik maanden op voorhand gepland? Volgens het recente nieuws lagen de zakken maar net in het water.

  5. Waarom komt de CWB dan met het verhaal van de duiker zoveel jaren nadien af?

Het verhaal rammelt.

836

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

LEO wrote:

Volledig akkoord Ben. Ik ben er me van bewust dat de onderzoeksrechter niet iedere info prijs geeft, maar over deze gebeurtenis heerst toch een overdonderend stilzwijgen.

Tot op heden is de betreffende jute zak nog steeds spoorloos en heeft men de drie personen nog niet kunnen identificeren, Leo.

837

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

Eens te meer een rare zaak die toch voor enkele ophelderingen had kunnen zorgen! Het monster leeft nog steeds!

838

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

Ben wrote:

De stelling dat het kanaal stilstaand water is, klopt niet. Op het Kanaal Brussel-Charleroi zit een hoogteverschil van 127 meter, dat zorgt sowieso voor stroming. Daarnaast heb je boten die voor beweging zorgen en rivieren die water toevoegen aan het kanaal. Al die elementen zorgen ook voor stroming. Als je in 1490 iets in het kanaal gooit, zal het in 1590 niet meer op dezelfde plaats liggen.

Gewoon ter info: Het kanaal heeft zo goed als stilstaand water. Het is eigenlijk uniek in zijn soort maar een voorbeeld voor andere kanalen. Voor de kenners van de streek; je hebt de uitgeschakelde rivier de Sam die vroeger dienst deed voor de scheepvaart maar dat kanaal had ontelbare sluizen wat voor tijdverlies zorgde. Tegen de Sam liep de Sonnette en nog een kanaaltje waar wel stroming opzit, dit kanaaltje loopt tot 2 x onder de Sam via een tunnel. Je hebt ook de Zenne en in Ittre loopt het oude kanaal de Sam nog links voor een groot stuk maar is afgedamd en is tot 8 meter diep, idem dito voor Leerbeek. De stroming van het kanaal gebeurt grotendeels via deze kanaaltjes door overlopen. De sluizen worden elektrisch van water gerecupereerd. Dis als je in Ronquières of Ittre aan de sluisdeuren staat zie je dat de deuren niet overlopen zoals bv. op de Dender of de Maas maar stilstaand water is.

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

Kenza heeft overschot van gelijk! Niet enkel omdat hij met een aanvaardbare verklaring komt, maar ook omdat ik sinds mijn jeugd het gehele kanaal Brussel-Charleroi als mijn broekzak ken (fietsen). De gedumpte zakken zullen inderdaad van positie verschoven zijn, doch enkel meters ...

840

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

LEO wrote:

Eens te meer een rare zaak die toch voor enkele ophelderingen had kunnen zorgen! Het monster leeft nog steeds!

Voor de 25 speurders die zich allen vrijwillig hebben opgegeven om verder in deze zaak te werken, Leo, is het ook enorm frustrerend om te weten wat er de jaren voordien allemaal is mis gelopen. Ik weet dat er de laatste maanden met man en macht is gewerkt om onder andere het mysterie rond de jute zak op te lossen. Naar alle waarschijnlijkheid zullen het geen drie loodgieters geweest zijn. Ik hoop dat er over Lessines ook duidelijkheid mag komen. Ik heb er in ieder geval op aangedrongen.