651

Re: Aalst: Vlucht

Als het per sé een Delhaize moest zijn die overvallen moest worden en hun strategisch schuiloord was in de buurt waar ze het laatst gezien zijn dan was Aalst en Denderleeuw hun enige optie om zich daar te kunnen verschuilen. Wetende dat er op het dak van de Delhaize Liedekerke - Denderleeuw sluipschutters lagen

Ik val in herhaling maar van Aalst tot het kruispunt Hogeberg is de golf ontelbare keren gespot en sinds het kruispunt geen enkele keer meer. Daarom vind ik de kans reëel dat de Golf naar de Kesterheide is gereden via de veldweg die vroeger achteraan liep en er ook een hek stond.

652

Re: Aalst: Vlucht

Waarom wordt er in geen enkele post verwezen naar de volledig gestripte Golf 1 die werd gevonden thv de intussen afgebroken brug over de E40 in Essene (Lombeekstraat)? De locatie waar de karkas van de Golf zich bevond was een verharde zijweg, net aan de brug rechts naar beneden en die parallel loopt met de E40. Ik vind hier wel verwijzingen naar gevonden en ontmantelde Golfs in Lennik en Gaasbeek maar heb de indruk dat niemand weet heeft van die karkas die ik had gezien in Essen.

Toen ik die (toch wel afgelegen) plek toevallig bezocht tijdens wandeling met de hond bevond zich daar ook een team van rijkswachters. Ze spraken me meteen aan met de vraag of ik daar vaak kwam en of ik de voorbije dagen dat wrak al had opgemerkt, wat niet het geval was. Nu blijft bij mij de prangende vraag nog steeds waarom hier nergens iets van terug te vinden is vanuit een of ander pv of krantenartikel. Essene is qua locatie niet onbekend in de Bende van Nijvel-context, ik denk aan Vernaillen, denk aan de vluchtweg (buurt Liedekerke-Teralfene), de opgemerkte Golf en Mercedes thv E40 Ternat en uiteindelijk ligt deze locatie ook niet verder dan 10km van Delhaize in Aalst.

Food for thought!

653

Re: Aalst: Vlucht

Ben wrote:

De nu 82-jarige Jan Anthoons – toen nog gedeputeerde voor de provincie Brabant – reed die avond met zijn vrouw, zijn zoon Herman en zijn vriendin naar zijn bal in Kester. Iets na 20 uur reed hij ter hoogte van de Ninoofsesteenweg in Leerbeek, toen hij plots met hoge snelheid werd ingehaald door een zwarte Golf GTI. “Ik zag dadelijk dat het een Golf was, want wij hadden ons er ook juist zo eentje aangeschaft. Ik kon niet begrijpen dat iemand op zo’n gevaarlijke weg – met twee erg scherpe bochten – zo hard kon rijden”, vertelt Jan.

Gooiks oud-burgemeester en voormalig gedeputeerde Jan Anthoons (87) overleden

(...) Anthoons haalde ook buiten zijn politieke activiteiten de media toen hij in 1985 als één van de weinigen een glimp opving van de vluchtende Golf GTI van de Bende van Nijvel die even voordien moordend toesloeg in de Delhaize-supermarkt in Aalst.

Bron: Het Laatste Nieuws | 21 Juni 2020

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

654

Re: Aalst: Vlucht

Ben wrote:

Enkele maanden geleden heb ik vernomen dat er nog een (anoniem) politievoertuig aanwezig was aan de Delhaize in Aalst. Het ging over een donker voertuig van de Gerechtelijke Politie van Brussel. Het zou over een... Golf GTI gaan! Deze wagen werd enkele minuten na de overval ook door rijkswachters opgemerkt in Denderwindeke. De GTI reed toen aan hoge snelheid met een blauw zwaailicht. (Let op: dit is NIET de GTI van de overvallers! Het gaat wel degelijk om een ander voertuig want het aantal deuren klopt niet met die van het overvalvoertuig!).

Denderwindeke lijkt me toch niet direkt de korst mogelijke weg van Aalst naar Bxl.

Re: Aalst: Vlucht

Via Denderwindeke geraak je er wel via de binnenbaantjes.

656

Re: Aalst: Vlucht

Ok, maar het lijkt me totaal onlogisch dat een voertuig van GP Brussel dat aanwezig (net ervoor, tijdens of net erna) was bij de overval in Aalst dan aan zeer hoge snelheid gespot wordt in Denderwindeke, om dan vervolgens binnenweggetjes te nemen ... Hij reed dus duidelijk niet terug naar Brussel, lijkt me. Was deze wagen misschien in achtervolging op 1 van de gebruikte bende wagens? Of kan het zijn dat het zelf een bende wagen was, gecamoufleerd als "anonieme" met zwaailicht? Zou dit de uitgebrande Golf kunnen zijn die terug gevonden is in het Bos van La Houssière aangezien dit een ander type was dan diegene die op de parking van de Delhaize gebruikt was (5 deurs / 3 deurs).

Als je dan nog eens op de kaart kijkt stel je vast dat je (aan hoge snelheid) sneller van Denderwindeke, via Herne / Edingen sneller in het bos bent dan in Brussel.

657

Re: Aalst: Vlucht

Vandaag kreeg ik volgende info voor van iemand die op de avond van de overval in Aalst een zwarte Golf zien voorbijrijden heeft met gedoofde lichten aan hoge snelheid vanuit richting Liedekerke opperstraat naar Borchtlombeek. Deze persoon vraagt zich tot op de dag van vandaag af of er een raakvlak is.

Re: Aalst: Vlucht

Moest ik die persoon zijn dan had ik al contact opgenomen met CWB. Gedoofde lichten... Zeker melden!

659

Re: Aalst: Vlucht

En van Denderwindeke heb je een redelijk goede verbinding naar Chièvres: 34,1 km / 37 minuten. Mijn stokpaardje. smile

Re: Aalst: Vlucht

Ikke wrote:

Vandaag kreeg ik volgende info voor van iemand die op de avond van de overval in Aalst een zwarte Golf zien voorbijrijden heeft met gedoofde lichten aan hoge snelheid vanuit richting Liedekerke opperstraat naar Borchtlombeek. Deze persoon vraagt zich tot op de dag van vandaag af of er een raakvlak is.

Het zou verbazend zijn dat de overvallers nog steeds met gedoofde lichten reden in Liedekerke en zo naar Borchtlombeek. Zij zouden dan als het ware de hele vluchttijd (vanuit Aalst) met gedoofde lichten gereden hebben? Of ze regelmatig aan en uit hebben gezet? Merkwaardig. De zoon van de Schepen J. Anthoons sprak ook niet van gedoofde lichten toen een snelle golf hem te Kester voorbij zoefde en richting Halle reed.

Dus allicht zal dat om een ander voertuig gaan. Ik zelf heb weet van vrienden/kennissen uit deze regio die met een zwarte Golf reden (zowel GTI als diesel). De Opperstraat was in die tijd de uitgangsbuurt in die regio dus zou het zeker kunnen dat daar wel eens iemand vertrok en de lichten vergat op te zetten. En jongelui durven wel eens gas geven.

Kortom, het zou mij verwonderen dat dit een voertuig van de overvallers is geweest.