Re: Aalst: Proloog

zuiderling wrote:

Delhaize heeft toch een premie gezet op de gouden tip? Waarom sturen ze dan een premiejager wandelen?

Als ik het bij het rechte eind heb haalde die premiejager zijn neus op voor de premie van Delhaize. Waarom het gerecht die premiejager dan niet op de rooster heeft gelegd is me een raadsel.

162

Re: Aalst: Proloog

Merk op: 2 Grieken.

Re: Aalst: Proloog

dim wrote:

Merk op: 2 Grieken.

Jep, de enige grieken die ik al tegengekomen ben in het milieu zijn Karafilis en de gebroeders Papadopoulos, vrienden van De Staerke. De Hollander sprak ook van twee Italianen (de gebroeders Pulci?). Als er iets aan is van wat de premiejager zegt, dan lijkt de entourage van De Staerke een wel erg plausibele kandidaat.

164

Re: Aalst: Proloog

De Staerke sowieso, dat weet iedereen maar er zijn geen verregaande bewijzen (denk ik?).

165 (edited by club_le-happy-few 02-06-2010 23:17)

Re: Aalst: Proloog

Eén van de voormalige bendeleden van De Staerke zou enkele jaren geleden (en misschien nu nog) in Braine-Le-Comte gewoond hebben. Er werd nochtans aangenomen dat hij naar Frankrijk was gevlucht vlak voor feiten in Aalst (uit schrik voor familie De Staerke) en z'n leven gebeterd had. Waar hij ten tijde van Bende woonde weet ik niet.

Maar De Staerke-clan was zeker vertrouwd met comfortzone rond "Sint-Genesius-Rode" (zijn er geboren en getogen, Leon pleegde er misdaden sinds eind jaren '60, zou in jaren '70 mensen brutaal afgeslacht hebben maar nooit bewezen denk ik samen met zijn Franse connecties uit Marseille). Ze kennen ook hun weg in het Brussels, ook hoerenbuurt in Noordkwartier. In regio Sint-Genesius-Rode zat(en) arbeiders die gingen werken als dekmantel (onderdag arbeider, 's nachts in prostitutiemilieu, konden ook mensen laten liquideren).

Regio Waver - Zoniënwoud was bekend terrein voor Bende Haemers. Maar ook de buitenkant van Halle. Vooral de Franstalige kant (Tubize,...), wat dan weer al niet meer zo ver is van het bos, Braine-Le-Comte. Thierry Smars woonde in Tubize. En in die regio liep / loopt nog zwaar marginaal volk rond. Gasten die er niet voor terugdeinzen zaak kort en klein te slaan, mensen serieus toetakelen (niet gewoon vechtpartij maar echt bijna afslachten), ... Zoniënwoud, Ukkel, ... ook bekend gebied voor Bouhouche en Mendez.

Bij de laatste misdaad van Léon De Staerke een jaar terug gebruikten ze opnieuw tactiek van vervalste nummerplaten waar waarschijnlijk ook familie VDS mee te maken gehad heeft (die boete die ze kregen voor wagen men zelfde nummerplaat als de hunne).

166

Re: Aalst: Proloog

smurf wrote:

De Staerke sowieso, dat weet iedereen maar er zijn geen verregaande bewijzen (denk ik?).

Men heeft het hem ook niet echt moeilijk gemaakt in het onderzoek. Ik zeg niet dat hij moorden gepleegd heeft maar hij heeft zeker iets gedaan zonder misschien echt te weten voor welke organisatie, mogelijk een vriendendienst (bv. ik geef u 100.000 bfr nu in de hand als je morgen in de Delhaize gaat winkelen tussen 5 en 6u, we gaan daar binnenkort een overval plegen). Als je er anders voor niets tussen zit zie ik een persoon als De Staerke zo'n stoot uitsteken zonder er bij na te denken wat er volgen kan want het is makkelijk verdiend.

Zou het niet dom zijn om u te laten zien in een winkel die je de dag daarna gaat overvallen. De Staerke was na Aalst in paniek misschien omdat hij in een val was gelokt. Langs de andere kant kan hij een grotere rol gehad hebben, hij kent mensen in Franse milieu's. Qua wapens/auto's; vooral Salesse (een kompaan van De Staerke) zou een intressante optie zijn.

Re: Aalst: Proloog

Is het niet logisch dat De Staerke op zijn minst een grotere rol had en niet gewoon ging verkennen? De getuigenissen in het boek van Bouten zijn wat dat betreft zeer duidelijk (p. 330). De Staerke was tenminste volgens deze tekst niet in paniek na de overvallen, eerder op zijn hoede. Maar nog belangrijker: hij eiste dat zijn vriendin aan de politie zou zeggen dat hij tijdens de feiten thuis had gezeten. De Staerke zocht geen alibi voor zijn winkelronde in de Delhaize rond vijf uur, maar wel een om tijdens de overval enkele uren later gedekt te zijn! Het is duidelijk waar hij zijn prioriteiten legde.

We mogen bovendien niet vergeten dat hij op het moment van de feiten met een van zijn kompanen ergens ten westen van brussel zat (afgezet rond zes uur nabij Sint-Gillis bij een van zijn garageboxen en rond half elf terug opgehaald te Halle - in het gezelschap van Bob Eckhardt) en dat hij de wapens van Aalst in zijn valies had steken (bevestigd door meerdere getuigen + bevestiging door analyse politie van kruitsporen in de koffer - bleek om .22 munitie te gaan).

168 (edited by Mincky 03-06-2010 22:36)

Re: Aalst: Proloog

En Philippe De Staerke zat bij het vreemdelingen legioen, volgens mij wordt ie misschien inderdaad een beetje onderschat?

169 (edited by club_le-happy-few 03-06-2010 17:22)

Re: Aalst: Proloog

En hij ziet er geestelijk "niet in orde" uit, net als z'n grote kleine broer. En inderdaad, één van de bendeleden is vertrouwd met regio Braine-Le-Comte. Zou kort voor overvallen in '85 naar Frankrijk gevlucht zijn om er zijn leven te beteren. Maar is dat geen roddel? Ik zou oppassen om boeken over de Bende van Nijvel voor waarheid te nemen. Het hoofddoel is "verkopen", en niet de "waarheid". Is het niet net door die boeken daar er nog meer neppistes ontstaan zijn?

De familie De Staerke leeft nog steeds in de marginaliteit. Hier recent artikel over Léon » www.dhnet.be

170

Re: Aalst: Proloog

Renne wrote:

Wat ook eigenaardig is, is de Nederlandse nummerplaat van de Mercedes. Was dit om verwarring te zaaien? Een kind zou de dag van de overval in Aalst de nummerplaat onthouden van de Mercedes en die nummerplaat kwam overéén met de nummerplaat van het huis van Oranje. Volgens de speurders zou het kind zich vergist hebben. Volgens mij zou het best kunnen kloppen dat die nummerplaat tot het Huis van Oranje behoorde, maar als een nagemaakte nummerplaat. Een zet van de bende want er is nooit een spoor die leidde tot Nederlanders. Bij dit onderzoek zijn er zoveel dingen waarbij men getwijfeld heeft of het nu is om een dekmantel op te zetten of het nu echt allemaal toeval zou zijn. Maar de bende wist perfect hoe men dekmantels moest opzetten,en ze konden de ordediensten goed voor schut zetten. Al zullen ze wel hulp gehad hebben van zogezegde 'mollen',mensen die mee in het onderzoek betrokken waren of er toch vanop de hoogte waren.

Was het in die tijd normaal dat rijkswachters in Mercedessen reden? Of waren dat auto's die zij van criminelen in beslag namen?