Re: Saab 900 Turbo

Ben wrote:

La Saab 900 des tueurs

Sur sa Saab, les tueurs apposent de fausses plaques SX.976 pour copier une autre Saab. Tout un temps, il y a donc eu deux Saab 900 turbo bleu nuit SX.976. L'autre, la vraie, appartenait à un diamantaire bruxellois voisin - hasard accidentel ou calculé? - du lieutenant général Beaurir, le patron de la gendarmerie.

De nummerplaat van de bende wagen was een kopie van de buur van generaal Beaurir, die matrijs komt overeen met de nummerplaten op een Abelag wagen die gestolen was en waar Buslik meer rond reed. Waarbij ik me de vraag stel of die diamantair gebruikt maakte van Abelag voor zijn verplaatsingen. Waarbij die wagen dan gezien is in Zavemtem, het is ook aan de Diable dat het valse rijkswacht voertuig met de pooier als bestuurder die ook op de luchthaven werkte. Namen die in het NDB dossier voorkomen komen terug rond de feiten van Nijvel (Lafaurie, Euromeat), plus de vermoorde rijkswachter in Nijvel had een eigen dossier of onderzoek gedaan naar extreem rechts.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

62

Re: Saab 900 Turbo

Merovinger wrote:

In de Saab waren kogelgaten. Niet duidelijk is hoe die daar in kwamen. Wellicht vuurde de politie van Eigenbrakel bij een politieversperring. Ook de bloedvlekken in de wagen zijn nog niet ontleed. Zijn ze van het echtpaar dat aan de benzinepomp werd neergekogeld, van de stervende rijkswachter of van één van de gangsters die gewond raakte?

Boemerang wrote:

Op de rechterzijde achter, worden bloedsporen (spray) gevonden van Rijkswachter Morue.

De met kogels doorzeefde Saab werd 's anderendaags teruggevonden in Eigenbrakel. In de kofferruimte (*) van waaruit ook naar de politie was geschoten zat veel bloed. Minstens één van de gangsters was dus gekwetst of gedood.

Bron: Littekens - Het spoor Aalst | Henri Van Nieuwenborgh

(*) Ik denk niet dat er veel plaats was in de kofferruimte om van daaruit naar de politie te schieten:

https://lh5.googleusercontent.com/-YPGQZZRgXsw/T1d0-nXrNMI/AAAAAAAACm0/DQfHgqgAUt0/s403/Nijvel%2520Saab%2520achterkant.png

Eén ding weten we zeker; er werden bloedvlekken gevonden. Hoogstwaarschijnlijk waren deze van Rijkswachter Morue.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

63

Re: Saab 900 Turbo

Zijn er op de Saab geen DNA-sporen gevonden?

64

Re: Saab 900 Turbo

De Saab 900 Turbo was een model uit '83; te zien aan de grille vooraan en de lampen achteraan, verschillend van de jaren voordien. Vanaf modeljaar '84 waren die anders. Het is een vierdeurs model, niet de hatchback versie.

Uit een review: “Er waren in die tijd niet veel wagens die 5 personen aankonden plus een praktische koffer, en in minder dan 10 tellen aan 100 km/u raakten, en bovenal een extra turboboost in hun pedaal hadden. Zeer handig bij het inhalen. Dat waren prestaties van een sportwagen.”

De motor was de H motor uit het modeljaar 1981. 145 PK, topsnelheid 195 Km/Hr en 0-100 Km/Hr in 9 sec. Ter vergelijking: de Porsche 911 waar de rijkswacht over beschikte: 210 PK, topsnelheid: 240 Km/Hr en 0-100 in 6,8 sec. Ik vraag me dan ook af of dat de reden geweest is dat ze een op zich al zeer performante wagen nog hebben willen opdrijven, met alle risico's vandien. Een tweede opvallend kenmerk, de heel grote kofferruimte: 1m op 1m75 oftwel 602 liter inhoud. Die kon dan nog vergroot worden door de zetels neer te klappen waardoor je een volume van 1600 liter kreeg, en met een compleet vlakke laadvloer.

Ter vergelijking:

  • Santana: koffervolume 500l

  • Golf GTI: koffervolume +/- 350l – 1100l

Het lijkt er dan ook op dat ze de Saab uitkozen niet alleen omwille van zijn rijprestaties, maar ook om veel te kunnen laden. Tijdens de raids op de Delhaize van Ukkel en de Colruyt Halle hadden ze al een VW Golf Rabbit gebruikt, maar daar hadden ze niet veel kofferruimte omdat ze enkel het geld moesten transporteren. Toch kozen ze nadien voor een ander type wagen. De Saab had ook een zeer stevig beschermd koetswerk en de uitstekende bumpers konden wel een tik verdragen (auto's van de weg afrijden?)

Bron: opzoekingen internet.

65

Re: Saab 900 Turbo

In en op de Saab waren een tiental vingerafdrukken gevonden maar deze zijn verloren gegaan! Net als de vingerafdrukken van Maubeuge. De Saab was ook speciaal gezien de band met Zweden alhoewel ik daar niet zoveel zou achter zoeken ...

66

Re: Saab 900 Turbo

Is er nu al meer geweten over wat er gedaan was om de Saab sneller te maken? Zoals ik begrijp uit de uitleg van Michel Jadot heeft die zelf de turbodruk wat opgedraaid om zijn "demowagen" indrukwekkender te maken. Hij zegt zelf dat wat de dieven er mee gedaan hebben niet zo complex was en dat je er geen uitgebreide garage voor nodig had. Jammer genoeg zegt hij er niet bij wat er dan juist gedaan is.

Ik vraag me ook af wat die mannen ermee gedaan hebben om die zo kapot te maken; uit dezelfde uitleg blijkt de versnellingsbak kapot "passe plus la 3ieme" is de turbo kapot en is er een piston gebarsten.

Die laatste 2 kun je krijgen door de carterpan kapot te rijden en zonder olie te vallen. Misschien van door kleine baantjes te racen en met de carter aan een steen te haperen? De versnellingsbak hangt ook onderaan dus dit zou ook zo kunnen gebeurd zijn?

Is het geweten welke route er na de wegversperring gebruikt is?

Re: Saab 900 Turbo

https://i.imgur.com/lfjJW8g.jpg

68

Re: Saab 900 Turbo

Bevatten de zakken grind of zijn dat koffiebonen? Er wordt gezegd dat ze hun eigen tank in brand wilden schieten, dat doe je toch op een andere manier? Namelijk onderaan schieten? En dan nog ... Het moet daar blinde paniek zijn geweest bij de overvallers. Ook gezien de schade aan motor en transmissie. Nadien hebben ze nooit meer zo een klopjacht meegemaakt, ze hebben dus snel geleerd of er is omgeschakeld naar een andere, meer ervaren ploeg.

69

Re: Saab 900 Turbo

Dat zijn koffiebonen. Zie ook deze foto » Forum

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

70

Re: Saab 900 Turbo

De inslagen van die hagelbollen zijn al redelijk breed gespreid, blijkbaar is er van een redelijke afstand geschoten. Zou het kunnen dat er tijdens het kruisvuur per ongeluk op de saab is geschoten vanaf de overkant door de schutter uit de Mercedes? Weet er iemand of de Saab links van de weg stond tijdens het kruisvuur?