Re: Reconstructie Aalst

Wat voor mij al de grootste overwinning is in 25 jaar onderzoek: Dat Vos eindelijk moet toegeven dat zijn Killer - Reus - Oude theorie niet klopt. Hier is hij altijd krampachtig blijven aan vasthouden, maar nu moet hij toch toegeven dat het niet enkel om 3 marginalen gaat, maar er toch een (kleine) organisatie achter zit.

Volgens mee speelt Overijse ook een sleutelrol. Samen met Aalst enige plaats waar men vooraf expliciet verdachte dingen heeft gezien. Is ook sprake van schuilplaatsen e.d.

32 (edited by Biggus Dickus 04-06-2010 00:22)

Re: Reconstructie Aalst

Ik heb net de aflevering op VTM achter de kiezen, en heb toch een paar bemerkingen:

  • Als de daders vlak voor de overval, in vol ornaat dan nog, in het Bois de la Houssière van kortbij werden gespot door een jongeman in een voorbijrijdende auto, waarom werd die dan niet geliquideerd?

  • De daders zouden even later voor een pomp (nota bene zonder te tanken) in een tankstation langs de autosnelweg, in volle zicht en licht, te Groot-Bijgaarden staan wachten hebben op hun handlangers? Komaan zeg!

  • Men gaat er blijkbaar van uit dat de song van de Marlets, uitgezonden door Radio Amigo, het startsein zou geweest van de overval. Hallo! Wat zou er dan bv. gebeurd zijn indien de song om de één of ander voor de hand liggende reden (hij werd tenslotte pas een kwartier op voorhand aangevraagd) niet zou zijn gedraaid?

  • Na de overval werd de Golf opnieuw gesignaleerd in het Bois de la Houssière, ditmaal door twee koppels in een auto, die terugkwamen van een feestje. Volgens de beelden was de auto toch wel vrij dicht genaderd tot de Golf, waarvoor op de grond een massa lag waarvan men uitging dat het het door Nevens getroffen bendelid betrof. In plaats van ter plaatse te worden koud gemaakt, worden ze door één van de bendeleden die druk in de weer waren rondom de Golf, nog altijd in vol ornaat trouwens, gewoonweg verzocht op te sodemieteren. Hmm.

Verder heb ik nog twee vragen:

  • Agent Nevens vuurde driemaal op het zwarte gat van de openstaande koffer van de Golf die richting Ninove stoof. Hoeveel van die drie afgevuurde kogels zijn achteraf teruggevonden? (Is misschien een domme vraag, ik ben allesbehalve een wapenexpert.)

  • De volgende nacht werd de Golf nasmeulend ontdekt in het Bois de la Houssière. Ik kan me inbeelden dat het een hels kabaal teweegbrengt als je een auto in de hens steekt, en dat het een hele poos duurt vooraleer de vlammen niet meer uit  het wrak slaan. Is de plek in het bos waar dit plaats vond dan zo ver verwijderd van de bewoonde wereld? Of waren zulke feiten daar destijds dusdanig schering en inslag dat niemand er nog wakker van lag?

Enfin, de vraag die ik me vooral stel na de voorbije dagen: zouden er mensen zijn bij wie het na de reconstructie en het uitbrengen van de nieuwe robotfoto dun door de broek begint te lopen?

33 (edited by Raf 04-06-2010 09:54)

Re: Reconstructie Aalst

Het in de brand steken van een auto brengt niet zo veel lawaai met zich mee, tenzij banden en benzinetank die ontploffen. Ik was al verschillende malen in het Bois de la Houssiere, en het is echt een afgelegen plaats, dicht begroeid, en ook heuvelachtig. Als je er niet zeer goed bekend bent loop je er zo verloren. Ik kan heel goed begrijpen dat niemand het in brand zetten van de golf gezien heeft.

Het wachten van de Golf in Groot bijgaarden is raar, zeker voor de benzinepompen. In Groot Bijgaarden heb je voor het tankstation aan de rechterkant een parking, weinig verlicht. Aan de achterkant (ter hoogte Carestel) is ook een minder goed verlichte parking. Het lijkt me logischer dat hier gewacht word, en niet voor de pompen.

Re: Reconstructie Aalst

Is de uitzending ook op internet ergens na te zien? Kom uit Nederland heb geen VTM? Liefst Nederlandstalig, Franstalig is toch wat lastig voor mij!

35

Re: Reconstructie Aalst

Maarten1985 wrote:

Is de uitzending ook op internet ergens na te zien? kom uit nl heb geen vtm?

Ik heb geen tv maar iemand heeft het voor mij opgenomen op DVD, ik zal het dus op één of andere manier dit weekend wel op internet krijgen. Zijn er trouwens verschillen tussen de Nederlandse en Franse reconstructie (ik heb enkel nog maar de Franstalige versie gezien).

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

36

Re: Reconstructie Aalst

Er zijn aardig wat verschillen. Op RTL werd er niet gesproken over de aanvraag op Radio Amigo, 'te voet naar scherpenheuvel'. Eddy Vos is op VTM ook veel korter aan het woord gekomen dan op RTL. Op het einde van de VTM uitzending heeft men de  contactgegevens van de CBW niet zo uitvoerig in beeld gebracht als op RTL. Persoonlijk werd ik gisterenavond sterk aangegrepen door het feit dat de killer doelgericht door de keel van verschillende slachtoffers geschoten heeft. Ook de getuigenissen van David en de andere jongen waren zeer aangrijpend.

Re: Reconstructie Aalst

Met de muziek van Lisa Gerrard erbij werd het zeker niet minder aangrijpend. Om stil van te worden.

38

Re: Reconstructie Aalst

  1. Wat ik niet begrijp aan de reconstructie is dat er duidelijk sprake is van twee auto's, die samen naar Aalst gaan, maar dat die tweede auto in Aalst eigenlijk niet ter sprake komt. Evenmin in het bois de Houssières achteraf. De enige hint die we hebben, is dat de ene auto ergens ten noorden van Aalst heeft gewacht, nabij Hofstade, en via het radiostation een bericht gestuurd heeft aan de Gofl GTI (Bende van Nijvel), vermoedelijk om een soort "Go" te geven. Dat laatste lijkt niet onredelijk. Waar was die auto tijdens de overval? Waarom reed hij tout court mee naar Aalst? Waarom zien we hem nadien niet meer terug? Ik zie niet in hoe die auto eigenlijk een ondersteunende rol kan spelen.

  2. De Waalse versie van de reconstructie toont nog duidelijker hoe sterk de gangsters op elkaar ingespeeld waren. Stapvoets met een auto richting de uitgang rijden na de overval, waar politie staat te wachten, en een wandelende killer ernaast - dat vereist een groot vertrouwen tout court, maar ook een groot vertrouwen in elkaars zenuwen. Het is wel een slimme tactiek, als je wil voorkomen dat de chauffeur/auto beschoten wordt van voor.

Re: Reconstructie Aalst

Hestur wrote:

De enige hint die we hebben, is dat de ene auto ergens ten noorden van Aalst heeft gewacht, nabij Hofstade, en via het radiostation een bericht gestuurd heeft aan de Gofl GTI (Bende van Nijvel), vermoedelijk om een soort "Go" te geven. Dat laatste lijkt niet onredelijk.

Mij lijkt dit juist wel heel onredelijk en vergezocht. Dit is toch een van de pot gerukte manier van communiceren, het gebruik van walkie-talkies zou toch veel eenvoudiger zijn geweest. Ik stel nogmaals de vraag: wat zou er gebeurd zijn als de dj dat nummer niet had gespeeld? Of misschien speelde die dj onder één hoedje met de bende, maar dat is waarschijnlijk te vergezocht.

Re: Reconstructie Aalst

Hebben zij de beller nooit gevonden of ondervraagd? Hij was blijkbaar toch wel op de hoogte dat er iets ging gebeuren in de Delhaize?