11

Re: Synthese: de evolutie van een Bende

stiletto wrote:

Het zou een mooie oefening kunnen zijn om vertrekkende vanuit deze voorstelling de gaten in de tijdslijn verder op te vullen aan de hand van gekende feiten, getuigenverklaringen, daders en motieven. Vooral de periode voor '83 en uiteraard ook de periode met de tweede golf van feiten.

Zou de bende DS en/of H ( of leden ervan ) op dezelfde manier voor de kar gespannen zijn zonder dat ze het goed beseften ? En heeft dit geleid tot de ontvoering van VDB als een soort van weerwraak nadat ze het spel doorhadden ? Welke afrekeningen of andere feiten zijn hieraan te koppelen , vooral na '85 dan?

Interessante denkoefening ... maar ik geloof niet dat de DS of H zo naïef waren om zich zo maar voor eender welke kar te laten spannen. Dat waren toen wel al ervaren en zware criminelen, hé, met connecties in zowat alle geledingen van de maatschappij. De ontvoering van VDB heb ik altijd al opgezet spel gevonden, geen soort van afrekening.

12

Re: Synthese: de evolutie van een Bende

Ik zou ook de ontvoering van VDB los zien van de BvN . Lijkt me meer een zet om een mildere bestraffing te bekomen op VDB's proces .

Idem in feite voor de deelname van Haemers aan de BvN . Men spreekt steeds over de bende Haemers , alhoewel we weten dat het in feite de bende Lacroix was . Haemers was het fotogenieke uithangbord van de gezamelijke media ! Om zelf zoiets te plannen was hij niet rijp genoeg en voor in opdracht van iemand te werken was hij veel te wispelturig .

Toch heeft EricF's synthese enkele raakpunten met mijn gedachtengang , namelijk de drijvende kracht van een buitenlandse mogendheid (met of zonder stilzwijgend medeweten van Belgische politici) .

In ieder geval interessante lectuur die voor aanvullingen openstaat .

Re: Synthese: de evolutie van een Bende

Veel leden uit de Bende Haemers en De Staerke klusten ook bij voor o.a. Farcy, Van Binst, Bultot,...

Ik zou me niet blind staren op die bendenamen. De ene zal er zijn geld wel sneller door jagen dan de andere, en bijkomende klussen nemen.

Zeker Bende Haemers werd enorm geromantiseerd door de media. Van horeca-uitbater uit Brusselse heb ik iets anders gehoord. Allesbehalve een gentleman-gangster, maar type dat vrouwen in elkaar schopt en goed mikte op strategische plaatsen. Zowel bij vader als zoon, zat alles niet op zijn plaats in het koppeke.

14

Re: Synthese: de evolutie van een Bende

club_le-happy-few wrote:

Veel leden uit de Bende Haemers en De Staerke klusten ook bij voor o.a. Farcy, Van Binst, Bultot,...

Ik zou me niet blind staren op die bendenamen. De ene zal er zijn geld wel sneller door jagen dan de andere, en bijkomende klussen nemen.

Zeker Bende Haemers werd enorm geromantiseerd door de media. Van horeca-uitbater uit Brusselse heb ik iets anders gehoord. Allesbehalve een gentleman-gangster, maar type dat vrouwen in elkaar schopt en goed mikte op strategische plaatsen. Zowel bij vader als zoon, zat alles niet op zijn plaats in het koppeke.

Dus vatbaar voor feiten die gelinkt kunnen worden (direct of indirect) aan de BvN ? Dat geldt voor heel wat figuren ... de link Baugniet-Tinck is in dat opzicht heel interessant hoewel onmogelijk (?) om na te gaan in hoeverre wie wat wist en of die onderlinge uitwisseling van info (Baugniet@Tinck of omgekeerd) als geloofwaardig beschouwd kan of mag worden.

Bedankt Django voor de verwijzing naar Baugniet en EricF : knap werk ! Lots to Tinck about  ... was zijn bijnaam overigens niet Le Marin (Marinbelge) ?

Re: Synthese: de evolutie van een Bende

club_le-happy-few wrote:

Veel leden uit de Bende Haemers en De Staerke klusten ook bij voor o.a. Farcy, Van Binst, Bultot,...

Ik zou me niet blind staren op die bendenamen. De ene zal er zijn geld wel sneller door jagen dan de andere, en bijkomende klussen nemen.

Zeker Bende Haemers werd enorm geromantiseerd door de media. Van horeca-uitbater uit Brusselse heb ik iets anders gehoord. Allesbehalve een gentleman-gangster, maar type dat vrouwen in elkaar schopt en goed mikte op strategische plaatsen. Zowel bij vader als zoon, zat alles niet op zijn plaats in het koppeke.

Dan heb je de getuigenis van Anneke Lucas nog niet gehoord. Op 7 augustus gaf zij een getuigenis dat zij als kind verkocht en misbruikt werd door de elite en staatshoofden over heel de wereld. Vandenboeynants was de organisator, Nihoul de tussenpersoon en oa Haemers één van de vele misbruikers. Uiteindelijk heeft Haemers haar uitgekocht in ruil voor de linkerhand te worden van Vandenboeynants. Haemers Patrick werd ook mishandeld/ misbruikt door zijn vader in het netwerk. Achiel Haemers, vriend van Vandenboeynants. Zowel Haemers P werd in zijn been gestoken/ geschoten door zijn vader. Patrick deed dat bij Anneke Lucas en zij is er zeker van dat hij David in het been geschoten heeft. Dat was zijn ding. Geen woord werd hiervan gepubliceerd in de media, pers of TV Schandalig. Anderzijds kunnen we het begrijpen. Wiens brood met eet, diens woord men spreekt! Schandalig

https://www.youtube.com/watch?v=BYBtOBypnK0

Natuurlijk zullen er hier zijn die van complottheorie spreken, zonder te kijken en te luisteren. We moeten ons dan ook niet afvragen van waar die wind komt. Ook Regina Louf spreekt de waarheid. Alleen ... niemand wil het horen. Liever gek verklaren

Re: Synthese: de evolutie van een Bende

EricF, dank je voor dit knap staaltje literatuur!

Op dit forum lees ik meermaals dat Ton Quang Loc een informant was van de staatsveiligheid (André Jacobs te Bergen).
Is het fair enough om te zeggen dat de sv vanaf het begin op de hoogte was?
Ton Quang Loc moet al even meegedraaid hebben in dit verhaal alvorens hij een functie kon uitoefenen in de Beau Site garage.
Zelf durf ik te zeggen dat de SV interesse is beginnen te tonen in 1978 toen bouhouche naar Amerika vloog.

Re: Synthese: de evolutie van een Bende

Ik twijfel toch over Anneke Lucas...

Want het is toch vooral een copy paste van wat er gezegd is in dossiers Pinon, Dutroux, Roze Balletten.

Ik twijfel er niet aan dat het echt gebeurt is, als o.a. Vernaillen zegt dat hij foto's gezien heeft. Maar of zij er echt bij was?

Re: Synthese: de evolutie van een Bende

nog een zeer interessante en vooral confronterende  you tube video over Anneke Lucas

deel 1 : https://www.youtube.com/watch?v=3jrLFzGb2tM

deel 2 : https://www.youtube.com/watch?v=piaLOnNFLgw

Re: Synthese: de evolutie van een Bende

In je synthese heb je het over de rol van Lekeu. Nadat Willy Acke terug kwam uit Orlando schreef hij hoe Lekeu het onderscheid maakte tussen de opdrachtgevers en de uitvoerders ....ze moesten te stom zijn om het te begrijpen !!!

Na Orlando werd het Willy Acke verboden iets te zeggen over zijn gesprek met Lekeu OF iets op te schrijven . In feite zegt dit feit genoeg om heel veel te begrijpen ivm de Bende.

Voegen we hier nog aan toe dat  onderzoeksrechter Jean-Claude Lacroix, die mee was met Acke alle info  over Lekeu doorspeelde aan een politiecom. die op zijn beurt Lekeu in Orlando inlichtte dan zijn we nog een paar stappen verder in de goede richting.

En met  oa Miévis  ( groep G) in het onderzoeksteam van de Bende .......zitten we waar we nu zitten

Re: Synthese: de evolutie van een Bende

Zeer interessante synthese. Zoals ik het lees deel je de visie van Bouten, maar je schrijft wel (gelukkig) genuanceerder.

Zijn er niet vaker Rijkswachters gesignaleerd in een grootwarenhuis ten tijde van een overval (LEO schreef hier ooit iets over Amory dacht ik in dit verband?)

Zelf denk ik wel dat er een overlap is tussen de daders van '83 en '85, met name Elnikoff is op vrij serieuze wijze gesignaleerd in Beersel in '83 en in Aalst in '85.