91

Re: Opgravingen Hornu

Ik ken die mijnschachten en als de lengte en de breedte ziet is het onmogelijk om daar een auto in te dumpen. Hij zou blijven haperen en ook zitten er in de schacht ladders en buizen en die zijn niet beschadigd. Dus moesten ze daar een auto gedumpt hebben inzout de ladder en de buizen beschadigd zijn. Maar volgens mij kun je daar geen auto in dumpen. Je kan in deze schachten via een luchtgat in de bramen niet ver van waar de autopers stond.

Re: Opgravingen Hornu

Tot mijn verbazing kom ik bij het lezen van de vervolgpost van bovenstaande alweer uit bij een schielijk overlijden van een kolonel. Kan ook toeval zijn natuurlijk maar er zijn blijkbaar toch ook een aantal kolonels die iets te veel wisten "plots" gestorven (werd trouwens ook bevestigd door "onze kolonel).

(...) want Genevois en Vittorio bleken elkaar te frequenteren en kenden de gewezen rijkswachter Georges Herbint. Kolonel Smulder, een inlichtingenofficier, hield zich bezig met deze zaak en gelastte in 1989 een onderzoek naar het doen en laten van Herbint. Smulder vermoedde dat op zijn terrein in Hornu het lijk van de zogenaamde Bendekiller en de Golf GTI van Aalst begraven lagen. Het betrof een uitgestrekt terrein van een verlaten koolmijn, ooit eigendom van de Compagnie des Charbonnages Belges de Frameries. Herbint liet het terrein in 2004 door een bulldozer omwoelen. De Golf GTI zou zelfs in stukken zijn gezaagd.

Onderzoeksrechter Martine Michel gelastte in maart 2014 'des fouilles', in de hoop eventuele sporen te ontdekken. Speurder Alain Lachlan nam ooit samen met Lionel Ruth deel aan een huiszoeking bij majoor Bougerol. Dat onderzoek bracht aan het licht dat Herbint contacten had met de majoor, met de militaire contraspionage en met kolonel Victor Dossogne, van wie de zoon Francis Dossogne de leider was van het Front de la Jeunesse. Hij bleek ook lid te zijn van de Cercle Royal Mars et Mercure, een groepering van reserveofficieren onder de geestelijke leiding van Bernard Mercier, de man achter de schermen bij de WNP en informant van commissaris Smets van de Staatsveiligheid. Het onderzoek van kolonel Smulder stierf echter een stille dood, want hij maakte plots carrière bij de NAVO en overleed schielijk.

Het gaat om een in stukken gezaagde Golf Kenza.

93

Re: Opgravingen Hornu

Ook niets van gemerkt maar op een bepaalde diepte stond de mijn onder water. Maar het water was niet echt diep. Kan kloppen maar ik betwijfel het. Is wel een bezoekje waard.

Re: Opgravingen Hornu

Mocht je nog een compagnon zoeken om je te vergezellen met dat "bezoekje", stel ik me graag kandidaat. wink

95

Re: Opgravingen Hornu

In Petit Hornu staat een betonen constructie dat dient als monument (niet het museum). Daar achter de muur kan je ook in de mijn. Neem wel krijt mee want je loopt snel verloren.

Re: Opgravingen Hornu

Kunnen jullie daarna Nardella gaan feleciteren met zijn 85 e verjaardag ... en eens kijken of hij nog steeds begint te bibberen als je de woorden "Bende van Nijvel" uitspreekt. Zou zelfs een taverne gehad hebben in Hornu. In ieder geval "garage Nardella" bestaat nog.

Re: Opgravingen Hornu

2 vliegen in 1 klap, Kenza interesse om te gaan?

kenza wrote:

In Petit Hornu staat een betonen constructie dat dient als monument (niet het museum). Daar achter de muur kan je ook in de mijn. Neem wel krijt mee want je loopt snel verloren.

Je bedoelt Sauwartan neem ik aan.

98

Re: Opgravingen Hornu

Neen, in Petit Hornu staat een betonnen overblijfsel dat dient als monument. En iets verder via de terril geraak je er ook in.

Re: Opgravingen Hornu

Dan moet het Charbon de Marcasse » prntscr.com