51

Re: Freddy Troch

Heb het boek ‘Het land van de onbestrafte misdaden’, zo-even besteld. Een gewezen magistraat, die zijn gewezen collega-magistraat de grond in schrijft.

De Smedt laat op zijn manier geen spaan heel van Troch, die door menigeen werd geprezen als de onderzoeksrechter die wel grip kreeg of begon te krijgen op de Bendezaak, hoewel je je zou kunnen afvragen of dat wel zo was, indachtig de verstreken tijd tussen de wapenvondst in het kanaal bij Ronquières en zijn ontslag. Heeft Troch in die 5 jaar werkelijk zoveel bereikt en zo ja, wat dan? Dat zijn ontslag Troch kennelijk allesbehalve rauw op zijn dak is gevallen, doet de mythische status die ik hem in het Bendeverhaal had toegedicht, bepaald geen goed. Ik heb Troch zelf ook nooit direct of indirect horen protesteren over een plotsklaps hem ten deel gevallen ontslag.

Enfin, het is de ‘schuld’ van Walter de Smedt dat ik Troch sinds een kwartier een baantjesjager noem. Met dat laatste is op zichzelf weinig mis, maar zet in dezen wel een andere toon.

Re: Freddy Troch

Niet te vlug conclusie's trekken Darty. We zullen weer wat gewicht in de andere schaal moeten leggen om in balans te blijven. Hierbij een commentaar op Walter De Smedt bij een vorig artikel van hem:

"Het is – helaas – niet de eerste keer dat WDS over de Bende van Nijvel schrijft.
Destijds reageerde ik aldus: “Bij het verschijnen van dit artikel beperkte ik me tot een korte retorische vraag: is dit een grap? Maar ik bleef in dubio: moet ik hier niet uitgebreider op reageren?” Welnu, hier kun je die omvangrijke reactie opnieuw lezen. Ten zeerste aanbevolen, zeker aan WDS als aan advocaat Jef Vermassen die het Bendedossier zelfs gebruikt om publiciteit te maken voor zijn nieuw boek. Maar wat weten we precies van die Bende? Claude, Alfons, Constantin, Walter, Jozef, Michel, Jacques, Elise, Freddy, Jean, Marie, Stephane, Léon, Rosa, Jean-Pierre, Luk, Ghislain, Roger, Bozidar, Marie-Jeanne, Marie-Thérèse, Dirk, Gilberte, Rebecca, Georges, Elsie, Jan… Dit zijn de voornamen van de mensen die midden jaren 1980 zijn vermoord door de schurken van die Bende van Nijvel. Jawel, 28 in totaal. Hilde Geens publiceerde in 2013 het bijzonder goed gedocumenteerde boek ‘Zestien manieren om de Bende van Nijvel niet te vinden” (Manteau). Dit artikel van WDS is de zeventiende!!! "

Om maar te zwijgen van deze karaktermoord op Troch als grande finale. Droevig.

53

Re: Freddy Troch

Zonder context en zonder bronvermelding een reactie op een artikel plaatsen. Daarom zal ik het even doen: dit is het artikel waarop de schrijver van het commentaar reageert » www.apache.be

De schrijver van de commentaar is Jan Willems. Walter De Smedt heeft er toen ook zelf op gereageerd:

Is het een grap zoals de heer Willems het stelt ? Was het volgehouden onderzoek van Walter De Bock naar de moord op André Cools een grap? En zijn de boeken over de moord op communistenleider Julien Lahaut dat ook? Waren de revelaties van Apache over het lobbywerk van de Antweprse procureur-generaal ook grappig? Walter kreeg, na lange tegenstand gelijk. Het wetenschappelijk werk over de moord op Lahaut toont wat de parlementaire onderzoekscommissie op het Gladio netwerk niet mocht. En de artikelen van Apache werden door de vastsellingen van de onderzoekscommissie bevestigd. De vraag is nu: hoe belet je goede onderzoeksjournalistiek of revelaties door auteurs? Het antwoord : door verzwaring van straf op “lekken” en het aanwenden van “ bijzondere methoden” om ze op te sporen. Of nog: door vervolging of betuchtiging van magistraten die de wet willen toepassen zoals deze volgens de Grondwet en de Supranationale regelgeving moet worden toegepast. Voor de fiscale substituut Van Calster is dat in ieder geval geen grap: hoewel hij van het Grondwettelijk Hof gelijk kreeg werd hij intussen afgezet.

coconut wrote:

Om maar te zwijgen van deze karaktermoord op Troch als grande finale. Droevig.

Welke karaktermoord? Walter De Smedt kadert gewoon de acties en reacties van onderzoeksrechter Troch.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Freddy Troch

Dit kan je moeilijk "kaderen" noemen he Ben. Indien je de voorgeschiedenis van beide heren kent zou ik het eerder "afrekening" noemen. Ik laat in het midden wie het bij het rechte eind heeft. Als de ene wit zegt en de andere zwart bestaat de mogelijkheid dat het grijs is. Ik wou gewoon wat tegengewicht geven, staat letterlijk in mijn post.

En ik hou altijd in het achterhoofd dat het niet belangrijk is wat iemand schrijft maar door wie het geschreven is. In die zin heb je natuurlijk gelijk dat ik beter bronvermelding gedaan had.

55

Re: Freddy Troch

Beste Coconut, kan jij mij dan leiden naar een bron, waaruit onmiskenbaar naar voren wat Troch in hoogst eigen persoon vond van zijn ontslag als onderzoekrechter van de Delta-cel en de aanloop daar naartoe? Tot nu toe heb ik het moeten doen met commentaar van anderen over dat kennelijke onrecht wat Troch ten deel was gevallen. Dat Troch op 30-10-2018 in het programma Faroek heeft gezegd: “heel dat dossier is gemanipuleerd, van in het begin, zowel bij ons als in Charleroi en Nijvel", is geen antwoord op de vraag hoe Troch tegen (de aanloop naar) zijn ontslag aankeek.

Heb het boek 'Het land van de onbestrafte misdaden', van Water De Smedt, inmiddels ontvangen. Zijn messen zijn geslepen, zo vermoed ik...

Re: Freddy Troch

Mijn antwoord zal je verbazen. Het is allemaal de schuld van de vrouwen. Lees deze post van Ben eens goed en denk na » Forum

Een paar dagen geleden heb ik een aantal posts gedaan ivm een lid van de vroegere Dyane. Ze zijn allemaal gewist. Het lijkt hier op een kopie van de echte Bende.

Om die reden heb ik beslist afscheid te nemen. Ik benhetookbeu. zoals ikbenhetbeu.

57

Re: Freddy Troch

coconut wrote:

Een paar dagen geleden heb ik een aantal posts gedaan ivm een lid van de vroegere Dyane. Ze zijn allemaal gewist. Het lijkt hier op een kopie van de echte Bende.

Leer u berichten op de juiste plaats zetten, dan heb je dat probleem niet. (» Forum)

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

58

Re: Freddy Troch

In een interview met De Morgen komt Walter De Smedt nog eens terug op zijn relatie met Freddy Troch;

Achter de schermen was druk uitgeoefend om de GID uit de wind te zetten?

“Natuurlijk, mijn dossier verhuisde naar de catacomben. Nu moet u weten dat collega’s van de gerechtelijke politie zonder dat ik het wist al een jaar bezig waren met een onderzoek naar die mannen. Wij werden bedrogen met 100 per uur. Toen ik later in conflict raakte met de toenmalige Antwerpse procureur-generaal Roger Van Camp kreeg ik de kans om te gaan werken bij het pas opgerichte Comité P. Daar heb ik geprobeerd om die toestanden écht aan te pakken, maar Freddyke Troch wou niet.”

U bent in uw boek ontzettend hard voor magistraat Freddy Troch die net als u in Dendermonde geboren is, onderzoeksrechter werd en voorzitter van het Comité P was toen u er lid van was.

“Troch heeft mij ontgoocheld. We zijn generatiegenoten en in het begin steunde ik hem. Hij had het onderzoek naar de Bende van Nijvel geleid en beweerde dat toenmalig minister van Justitie Melchior Wathelet hem eraf had gehaald. Ik geloofde hem, tot ik een brief onder ogen kreeg waarin hij schreef dat hij het Bende-onderzoek wou verlaten als hij in ruil gepromoveerd werd tot ondervoorzitter van de rechtbank.”

Ging het in die tijd niet altijd zo?

“Ja, maar toen besefte ik ook dat Troch op de onvoorwaardelijke steun kon rekenen van zijn goede vriend en jaargenoot Tony Van Parys, de CD&V’er die het tot minister van Justitie schopte en Troch in het Comité P katapulteerde. Diezelfde Van Parys begon een afzettingsprocedure tegen mij.”

Lees hier het hele interview » Nieuws

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

59

Re: Freddy Troch

Roger Van Camp heeft menig magistraat hun handen door de haren doen wrijven.

60

Re: Freddy Troch

Ik ben het boek aan het lezen van Walter De Smedt, en hij is idd niet mals voor Troch. Laat blijken dat Troch bepaalde zaken ivm de Bende van Nijvel niet wou onderzoeken.