Re: Dinant: 13 Maart

Is er een forumlid onder ons die weet heeft hoe de verstandhouding tussen Centaure Liege en FN Herstal was rond 1982? Of beter, hoe Willy Pourtois hier aan gelinkt kan worden. Indien de diefstal een test was (reactie snelheid politie, examen van één of andere groep, ...) waarom niet om een simpel wapen kiezen? Neen, het gaat over een eendenroer met zéér beperkte oplage, m.a.w. er zit een statement achter.

102

Re: Dinant: 13 Maart

Insp. Witse, welke aanwijzingen zijn er om te stellen dat het eendenroer met voorkennis gestolen is geweest uit de uitstalraam? Voor zover duidelijk lijkt het me eerder om een lucratieve "test" diefstal te gaan en niet zozeer om een "bestelling".

103

Re: Dinant: 13 Maart

Puur hypothetisch: wat als ze het gestolen hebben om het zelf te kunnen (laten) fabriceren/namaken?

104

Re: Dinant: 13 Maart

Het lijkt mij heel simpel: deze criminelen hadden gewoon een wapen nodig en hebben het gestolen. Er is helemaal niets speciaals aan een eendenroer, het is gewoon een eenvoudig hagelgeweer. Het enige is dat het wapen in een beperkte oplage gebouwd is, wat wellicht komt omdat er weinig vraag naar is.

Je kunt wel overal een complotachtige theorie achter gaan zoeken.

Re: Dinant: 13 Maart

hoi edd, je hebt gelijk wanneer je stelt dat er achter elk feit een theorie kan gezocht worden. Langs mijn zijde wil ik zo veel mogelijk pistes uitsluiten, vandaar deze vraag. Toch vind ik het in dit geval dat men net dit wapen gekozen heeft, en dat dit wapen nadien in de zakken van Ronquières terug te vinden was. Nog opvallender is dat dit wapen nooit gebruikt is, enkel om Dekaise een slag mee te verkopen. Het lijkt mij eerder een statement naar Willy Pourtois toe die in relatie met Dekaise & Bouchouche staat.

Opnieuw, we kunnen achter elk feit een theorie / complot bedenken, maar wel vreemd dat het steeds dezelfde personages zijn die voorkomen.

106

Re: Dinant: 13 Maart

Het is wel een feit dat een eendenroer, als je het onder je neus krijgt als slachtoffer, wel een afschrikkend wapen is! Zelfs zonder het te gebruiken.

107

Re: Dinant: 13 Maart

Denk dat de rol van Pourtois in deze veel belangrijker was dan deze van Dekaise ... maar da's giswerk, natuurlijk, we hebben nl. ook geen idee dat het eendenroer effectief het voorwerp van de diefstal was. Misschien was er wel meer aan de hand dat wij op dit moment niet weten.

108

Re: Dinant: 13 Maart

Vergeet ook niet dat een riot-gun op dat moment nog vrij te koop was en de meeste wapenhandels die wss ook wel op voorraad hadden ... het lijkt me dan ook een stuk interessanter om bv. een riot gun te pikken ipv een (quasi onbruikbaar) eendenroer. En als slachtoffer denk ik dat ge ook in uw broek doet als er plots een riot gun onder uwe neus geduwd wordt.

109

Re: Dinant: 13 Maart

P-51 wrote:

(...) ... maar da's giswerk, (...)

Met giswerk gaat men er niet komen. Het is beter te vertrekken van een vaststaand feit of een feit dat als vaststaand kan worden beschouwd.

The truth nothing but the truth

110

Re: Dinant: 13 Maart

Beste Pontius: wat is dat vaststaand feit dan? De daders zouden gezegd hebben: we hebben wat we zochten. Wat zochten ze dan precies ... weet u het? Ik niet en de daders ken ik ook niet ... anders zou ik het hen wel gevraagd hebben. smile Het netwerk van Pourtois was wel behoorlijk groot als ik mag geloven wat anderen hierover al neergepend hebben.