531

Re: Temse: 10 September

Dit is een betalend artikel, heeft iemand de volledige tekst? » www.hln.be/temse/

532

Re: Temse: 10 September

Gewezen hoofdcommissaris Antoine Van Hove (73) blikt terug op dodelijke overval Bende Van Nijvel in Temse: “Te veel ‘toevalligheden’ in dat dossier”

Hij heeft 73 jaar op de teller, maar is toch nog maar drie jaar met pensioen. Hoofdcommissaris Antoine Van Hove was namelijk de eerste politieambtenaar in het land die gebruik maakte van de mogelijkheid om tot 70 jaar aan de slag te blijven. In zijn rijkgevulde carrière maakte hij onder andere de aanslagen mee van het Animal Liberation Front, maar vooral de brutale dodelijke overval van de Bende van Nijvel op een textielbedrijf in Temse zal hem altijd bijblijven. “Want er zijn te veel toevalligheden in dit dossier...”

We schrijven 10 september 1983 om 2.30 uur ’s nachts. Gangsters dringen de conciërgewoning binnen van textielbedrijf Wittock-Van Landeghem in Temse en openen meteen het vuur. Conciërge Jozef Broeders (26) is op slag dood, zijn vrouw Linda Van Huffelen (25) wordt voor dood achtergelaten. Ze overleeft het echter, maar zal blijvend invalide blijven. De kinderen van het koppel worden ongemoeid gelaten. De overvallers maken zeven prototypes van een nieuw soort kogelvrije vest buit. De Saab waarmee ze zich verplaatsen, duikt een week later op aan de Colruyt in Nijvel, waar de bende drie doden maakt.

Lees meer » Nieuws

533

Re: Temse: 10 September

Het gaat niet alleen over de diefstal van die kogelvrije vesten... Steeds weer onvolledig. Het gaat over:

  1. Kogelvrije (eigenlijk is "kogelwerende" een betere omschrijving) vesten...

  2. Die zich maar enkele dagen...

  3. Op een heel specifieke plaats in de fabriek bevonden.

Van deze combinatie van gegevens waren er maar héél weinig mensen op de hoogte. Een nog kleiner aantal dan het bijzonder kleine aantal mensen die al iets wisten van die kogelvrije vesten in Temse. (Herlees even dit topic helemaal.)

Hou hier focus op. (Een typische "The End"-raad, sorry dat ik nu even zo cryptisch over kom...)

Dit gegeven is zo uniek en zo beperkt tot een heeeeeeel klein kringetje van mensen dat hier de sleutel ligt. En dat beseffen "zij" ook. Nadien pas zijn "zij" veel dwaalsporen en manipulatie gaan toepassen omdat "Temse" te specifiek naar enkele namen leidt. Missie geslaagd, er is zelfs een heel forum vol hypotheses en theorie gekomen later... wink Nee, ik heb thuis geen dossier hierover liggen...

534

Re: Temse: 10 September

Kom dan met namen!

535

Re: Temse: 10 September

Darty wrote:

Kom dan met namen!

Darty, ik ben the End niet. Ik herhaal nog even een stukje uit mijn post waarop jij reageert, ik vermoed dat je dat niet gelezen hebt:

Trobken wrote:

Nee, ik heb thuis geen dossier hierover liggen.

Ik heb geen namen Darty. Ik weet niet wie de Bende Van Nijvel zou zijn Darty. Ik heb geen dossiers hierover liggen Darty. Ik probeer wel heel veel erover te lezen (hier en in zeer uiteenlopende andere bronnen) om misschien "die speld" te vinden die iemand laten liggen heeft ... met daarbij een focus op de uitvoerders en de sporen die zij nagelaten hebben bij hun gruwelijke daders. Daarom dat ik bovenstaande gepost had.

Ik zal even een soortgelijke fictieve communicatie posten als duiding, dan zal het wel duidelijk worden (hoop ik):

Onderstaande is dus helemaal fictief!

  • "Aaah die Darty, fijn dat ge nog eens langs komt.  Pintje hebben?..."

  • "Merci Trobken, hoe is 't nog?"

blablabla - tijdje later- blablabla

  • "Zeg trouwens.... moet ge eens wat weten Darty, mijn buurman Landock heeft een oldtimer gekocht. Iets speciaals toch hoor!"

  • "Ah, dat Kevertje dat ik bij jou in de straat zag staan? Zo zeldzaam zijn die niet hoor.."

  • "Nee nee, 't is iets bijzonders.  Hij staat binnen achterin in zijn magazijn. De motor zou er wel van mankeren..."

  • "Dat komt wel vaker voor bij die ouwe krengen, welke auto is het dan?"

  • "Dat vertelde hij niet, wel dat hij hem zou gekocht hebben van een zekere Fritz..."

  • "Fritz?

  • Ja, en grappig, hij is tweemaal moeten terug rijden na de koop.  Hahaha, hij kreeg hem niet getransporteerd..".

  • "?"

  • "De eerste keer bleek zijn trailer te kort, maximum 4 meter wielbasis.  De tweede keer was hij vertrokken met een gesloten grote tailer maar hield de politie hem tegen bij een wegcontrole..."

  • "Ah?"

  • "Hij mocht met die trailer 2,5 ton vervoeren maar die auto woog nog meer, kan je dat geloven?"

  • "2,5 ton??? Da's raar ja...  heeft hij een oude vrachtwagen gekocht of zo?"

  • "Kom eens mee kijken in de tuin... Je kan een stukje zien van zijn magazijn.  Kijk ginds in het DERDE raam kan je een stukje zien van die roestbak... "

  • "Ha ja, da's inderdaad ouwe rommel zo te zien Trobken. Een seniele gek die ouwe buurman van jou om zo'n roestbak aan te kopen. Allez...  hebt ge nog een pintje? 't Mijn is al leeg... "

  • "Haha, kom ouwe rot Darty... we gaan terug naar binnen... "

De ouwe seniele buurman zou een maand later neergeschoten worden en oldtimer waarvan de restauratie nog moest starten bleek gestolen.  Het was voor de politie een raadsel, niemand heeft een grote trailer gezien hoewel de buren veel lawaai gehoord hadden maar in de duistere nacht niks zagen.

Het onderzoek bracht aan het licht dat er inderdaad een oldtimer moest geweest zijn maar de politie begrijpt ook niet waarom een stelletje boeven geïnteresseerd is in een roestige oldtimer.  Nochtans wezen journalisten op het feit dat er een PV moest bestaan van de vaststelling dat Landock met een te zwaar geladen trailer reed.  Bij nader onderzoek bleek dat PV verdwenen en bovendien had de politie daar eigenlijk ook nooit wegcontroles gedaan... Bovendien werd nog er nog mee gedeeld dat de oldtimer helemaal niet exclusief was want dat was een oude vrachtwagen waarvan er heel veel geproduceerd geweest zijn.

Bovenstaande is dus helemaal fictief!

Allicht kan jij wel snel ontdekken Darty dat er maar 6 van die - volgens de politie massaal geproduceerde - oude vrachtwagens gebouwd geweest zijn. En dat het eigenlijk toch geen vrachtwagen was maar wel degelijk een bijzondere oldtimer. Een zeer bijzondere zelfs!

Vervang nu even verder in bovenstaande fictieve conversatie "oldtimer" door "kogelvrije vest" en andere details... Ah, en geen 6 oldtimers maar 7 kogelvrije vesten.

En om je dan toch een naam te geven, in bovenstaande fictieve conversatie mag je "Trobken" vervangen door Evance Collard. Misschien kan je zelf verder ontdekken wie "Darty" dan zou kunnen zijn...

536

Re: Temse: 10 September

Super bijdrage, Trokken, dank je wel. Ik kende (het verhaal over) Evance Collard helemaal niet. Mijn main suspect by far, Madani Bouhouche, krijgt er nu een karrenvracht aan punten bij. En dan wil ik het nu graag zeggen!

Jaw dropping » Forum

537

Re: Temse: 10 September

Darty wrote:

Super bijdrage, Trokken, dank je wel. Ik kende (het verhaal over) Evance Collard helemaal niet. Mijn main suspect by far, Madani Bouhouche, krijgt er nu een karrenvracht aan punten bij. En dan wil ik het nu graag zeggen!

Ode (en moed en hoop) graag aan de slachtoffers, ik hoef geen standbeeld. Weet je ook over welke kogelvrije vest eh wagen ik het had speurder Darty? Willy Acke kende het Bende-dossier zeer goed en ging nooit over 1 nacht ijs vooraleer hij doelgerichte daden stelde. Als hij onderstaande beweert dan ben ik zeer geneigd om hem te volgen...

Zelfmoord. Geen onderzoek. Geen autopsie. Lichaam snel gecremeerd.

Beuckels? Bouhouche?

Gelukkig steunt het onderzoek naar de Bende Van Nijvel niet op 1 enkele speurder (die vanaf begin af aan mee draait!).
Toch?

Collard. Je hebt 1 naam. Er zijn er uiteraard nog. Zal ik terug eens een fictieve conversatie bedenken?

538

Re: Temse: 10 September

Rommelig stuk van Humo, trobken, dat ik meermaals moest lezen om goed onderscheid te kunnen maken tussen wie wat bedoelde.

Vind de opgetekende perceptie van ver familielid Lieve Acke van de feiten rondom de dood van haar neef Willy Acke niet bijster sterk, laat staan onrustwekkend, voor zover haar perceptie is bedoeld als onderbouwing van de mogelijke stelling dat Willy Acke is gezelfmoord. Dat de bril van Willy Acke op de keukentafel is gevonden, wil niets anders zeggen dat die door de klap van zijn verhanging  - headbangers ball - van zijn neus af is geschoten, op de grond is gevallen en nadien op de keukentafel is gelegd, althans ik zie geen meerwaarde in het zetten van een bril op de neus van iemand die zich zo-even heeft verhangen.

Trobken, ik weet niet waar je (verder) op doelt met dit: 'Weet je ook over welke kogelvrije vest eh wagen ik het had speurder Darty?'

Trobken, wil je soms suggereren of zelfs stellen dat er meer dan alleen kogelvrije vesten zijn gestolen uit de fabriek van Wittock-Van Landeghem?

539

Re: Temse: 10 September

Na herleving van wat je schreef, denk ik van niet.

540

Re: Temse: 10 September

Was er ook geen sprake van een projectje om kevlar te verwerken in deuren van een Golf?