61

Re: Alain Vincx

kenza wrote:

Inderdaad. Alain Vincx heeft toch nabestaanden voor zijn DNA. Volgens mij heeft alles te maken met Pécrot maar ik vind geen link. Ook is personen niet mijn tak, enkel de locaties. Maar het is Corona-tijd en winter dus ik doe een poging.

Het kan ook zijn dat die nabestaanden geen DNA willen afstaan, ze lijken me dat ook niet verplicht omdat ze zelf geen verdachte zijn.

62

Re: Alain Vincx

En kan je een graf openen zonder toestemming van familie? Waarschijnlijk alleen met justitieel bevel en dat gaat niet zomaar lijkt me.

Re: Alain Vincx

De nederlandstalige pers doet blijkbaar zelfs geen moeite meer wat betreft de Bende en de cel zelf ook niet want ik heb horen zeggen dat er geen enkele nederlandstalige speurder meer zou zijn. Nog iemand hier die daar zicht op heeft?

64

Re: Alain Vincx

Hierbij bied ik mij aan!

Re: Alain Vincx

Je maakt kans Eric want Vincent Van Quickenborne is zelfs van plan externe consultants aan te werven ivm drugsonderzoek. Dus waarom niet in dit onderzoek? (Typisch liberale oplossing, zo kunnen ze hun vriendjes ook nog wat laten verdienen. Maar ja, dat deden ze ten tijde van de Bende ook al, ARI was daar een voorbeeld van.)

66

Re: Alain Vincx

coconut wrote:

De nederlandstalige pers doet blijkbaar zelfs geen moeite meer wat betreft de Bende en de cel zelf ook niet want ik heb horen zeggen dat er geen enkele nederlandstalige speurder meer zou zijn. Nog iemand hier die daar zicht op heeft ?

Er zijn zowel Franstalige als Nederlandstalige speurders aanwezig, Coconut.

67

Re: Alain Vincx

Hier zie den Bossi is terug! Tof. Klopt het dat Eddy Vos ook terug op het Bende van Nijvel-onderzoek zit?

Re: Alain Vincx

Wanneer heb jij dit de laatste keer nagevraagd? Ben je zeker? Ik heb ook horen zeggen dat je een tijdje out was. En je weet ook dat het daar nogal een duivenkot is. Suggestie; nogmaals navragen.

69

Re: Alain Vincx

In zijn boek De Formule 1 komt thuis (2019), schrijft auteur André Hoogeboom over Alain Vincx:

“Hij was veroordeeld wegens verzekeringsfraude, had schietlessen gevolgd en was, zo bekende een voormalige rijkswachter uit Aalst op zijn sterfbed, een van de leden van de Bende van Nijvel.”

Re: Alain Vincx

In het boek van Guy Bouten komt een verhaal voor over Alain Vincx die benaderd werd door de SHAPE-officier Shepley Titcomb. Zou dat iets met de zaak te maken kunnen hebben, of is dat gewoon een onschuldig contact geweest? Voorop gesteld dat Vincx iets met de bende te maken heeft natuurlijk.

Ik had eerst ook nogal twijfels over Vincx, omdat hij toch redelijk bekend was, maar misschien speelde dat toch niet zo'n grote rol; TV-beelden waren toen behoorlijk vaag, en werden misschien vaak van verderaf gemaakt. Foto's zouden meer een probleem kunnen zijn, maar aan de andere kant was Vincx om te zien een zeer doorsnee man: kort donker haar, normale lichaamsbouw, niets opvallends eigenlijk. Dus als hij in z'n bende-outfit over de parking van een Delhaize liep, zouden de omstanders zeker niet direct zeggen: 'Tiens, dat is toch Alain Vincx.'

Het zou wel van ongelooflijke brutaliteit getuigen als hij één van de daders van de overval in Braine l'Alleud zou zijn, nota bene zijn eigen woonplaats. Hoewel hij ongetwijfeld kickte op gevaarlijk gedrag, dus onmogelijk is het ook niet.

De moeilijkheid is eigenlijk dat Vincx absoluut een ideale kandidaat is voor chauffeur of dader van de bende-overvallen, maar dat dat ongetwijfeld voor veel meer mensen zou gelden. Hard rijden en wapen-freak zijn was toen in Wallonië niets bijzonders, denk ik.