91

Re: Eigenbrakel: 17 September

Kees BK wrote:

De hagelbollen leken op zicht door schaduwvorming groter, maar de metingen van de zichtbare ballen binnen de opening aan de rechterzijde bleken bij reële meting toch kleiner dan een standaard chevrotines (We meten in AutoCad eerder een hagelgrootte rond de 3mm)

Misschien kan het volgende helpen: de Bende verschoot Legia FN met 9 of 12 projectielen. Dat is zover ik kan terugvinden de FN nummering C1 (8,65mm) en C2 (7,65 mm). De Bende verschoot echter ook de Winchester Super X Magnum, in de CBO nota vermeld als Winchester X Super 17/8-2 3" magnum (Plomb 0). Die "plomb 0" slaat waarschijnlijk op de Belgische maten, zijnde een loodje van 3,8 mm. Als we in de Amerikaanse maten gaan kijken komen we dan op "Birdshot Nr 2" met 3,81 mm. de aanduiding "17/8" betekent 17/8oz en die 2 erachter op "Birdschot Nr 2".

De schoten in Nijvel, vanuit de richting van de Mercedes ,door een man van 1m80 waren dan: C1 op het bestuurdersportier combi - Birdshot Nr 2 op de koplamp - C1 op midden voorkant van de combi.

Met de koffer open, zoals het geval was aan de Colruyt, denk ik dat de hoeken ongeveer kloppen als je dan een man van 1m80 aan die koffer zet die vuurt op een koplamp op +/-  90 cm hoogte.

Kan dat met het autocad systeem waarover je schrijft nagemeten worden?

Re: Eigenbrakel: 17 September

the end wrote:
Kees BK wrote:

Maar je hebt gelijk, FreCR, veel doet het er niet toe, alleen merk ik dat vriend TheEnd veel copy/paste informatie haalt op internet en niet plaatst vanuit professionele kennis en dan neem je de foutjes natuurlijk ook mee over en worden wel eens verkeerde conclusies getrokken, iets wat in dit dossier al genoeg gebeurd is, denk ik

Foutjes?
in post 47 van dit topic plaats ik volgend:

the end wrote:

Er is trouwens vanuit de Saab met een 7.65 geschoten die blijkbaar een automatisch wapen was toen.

In post 50 reageer je erop volgend:

Kees BK wrote:

2. Wat er automatisch is aan een 7.65 FN 1910/25 pistool is dat het automatisch herlaad, zoals elk pistool. Niet dat het automatische salvo's afvuurt..

Er is nu eenmaal "niet" met een 7.65 FN 1910/25 geschoten vanuit de Saab. En er bestaan meer dan 2 1910 modellen. Er zijn met Maubeuge en Waver erbij 2 a 3 onbekende 7.65 wapens die de bende gebruikt heeft. Als ik schrijf misschien is het een ander dan de 1910/25 FN, dan is die mogelijkheid er.

Zoals ik eerder al schreef er zijn meer dan 2 modellen en op precies te zijn er zijn er 9 die in aanmerking komen. Dit staat te lezen in pv 25604/93 dd 15/6/93 CH46 894b

Het is gemakkelijk om kritiek te hebben en verkeerde conclusies te trekken over wat ik post, maar het feit is dat in tegenstelling van sommige ik wel weet waarover ik het heb en het kan aantonen ook. Hoe zat het ook weer de kritiek van professionele kennis?

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Eigenbrakel: 17 September

Ik heb nog niet veel gemerkt van dat aantonen. Mocht ik in jouw plaats zijn, ik zou me wat inhouden, mijn woorden wat beter afwegen en mensen niet nodeloos pijn doen. Jij maakt er een spelletje van, een quiz, terwijl het hier nog altijd over mensenlevens gaat. Het meest jammere van al vind ik dat bepaalde mensen omwille van jouw "alomvattende kennis" van het forum wegblijven. En dat, beste W, vind ik doodzonde.

Re: Eigenbrakel: 17 September

Volgende stond nog niet in dit topic.

Les agresseurs s’enfuient à bord de la Mercedes 190 et de la Saab 900 Turbo, ainsi que vraisemblablement dans un troisième véhicule.

Le Guet-apens. (D’après des informations que j’ai récolté uniquement dans des procès verbaux): L’alerte sera donnée et les patrouilles de l’agglomération de Nivelles sont prévenues du drame qui vient de ce déroulé.

Au même moment, à plusieurs kilomètres du Colruyt, une patrouille de la police de Braine l’Alleud munie d’un gyrophare, composée de trois hommes, repère la Mercedes 190 et la Saab 900 Turbo, sur la Chaussée de Nivelles.
Directement une poursuite s’engage, mais les tueurs vont prendre les devants et se couvriront mutuellement en ouvrant le feu chacun à leur tour sur les forces de l’ordre.
Comme dans lors d’un entraînement militaire, le chauffeur de la Saab arrêtera brusquement mais de façon très technique, son véhicule à droite de la chaussée sur une aire de dégagement automobile.
Quelques dizaines de mètres plus loin sur la gauche, les complices se trouvant dans la Mercedes 190, arrêteront eux aussi leur véhicule

de la même façon, pour qu’un des tueurs descende du véhicule et puisse prendre appui sur le toit de la carrosserie et ouvre aussitôt le feu en direction de la voiture de police.
Dans un synchronisme parfait, les tueurs de la Saab et de la Mercedes ; Ouvrent le feu trois fois et 7 fois de suite dans la direction des policiers qui dépassent les véhicules des tueurs à vive allure. Le policier Benoît Ruys qui est le chauffeur, sera légèrement blessé à l’épaule avec du calibre 12 mm, ( plomb 0). Ses deux autres collègues Bernier et Lemal ne seront forte heureusement pas blessés, si ce n’est dans leurs amours propres.
Après cette pluie de projectiles en tir croisé, le chauffeur de la Mercedes se précipitera dans la Saab où il prendra place à la droite du chauffeur. Au même moment le véhicule démarre en trombe, et lâche définitivement les policiers qui sont encore sous le choc, recroquevillés dans leur Golf de service. Les tueurs sortent rapidement des axes routiers assez fréquentés, et s’engloutissent dans ce qui pourrait ressembler à un chemin de Terre en pleine campagne. Pour des raisons qui me sont encore obscures, deux des tueurs ouvrent le feu deux fois dans le coffre de la Saab Turbo à l’aide d’un 357 magnum, un autre tir de Riot Gun atteindra l’aille gauche.
C’est calmement qu’ils regagneront la rue piétonnière à deux pas de la rue Wauters ou, d’après les enquêteurs les tueurs seraient montés dans un véhicule qui les attendaient au carrefour de Mont-Saint-Pont et de la Chaussée d’Alsemberg. L’ensemble des cigarettes… et des bouteilles d’alcool volées… au Colruyt de Nivelles on bien évidemment été abandonné dans la Mercedes et la Saab

Les enquêteurs avancent l’hypothèse, que les tueurs ont voulu changer la roue de la Saab Turbo 900, et devant leur échec, ils ont jeté le pneu de secours par-dessus un grillage. Les policiers qui ont été pris sous le feu nourri en tir croisé au carrefour du Diable Amoureux, admettent quant a eux, que le guet-apens, était digne de professionnels, possédant un sang froid à toute épreuve.

Ceci termine les conclusions officielles des services d’enquêtes en relation avec la reconstitution de la tuerie au Colruyt de Nivelles.

Voor de volledigheid moeten jullie weten dat het wapenexpertise verslag ongeveer 3 jaar op zich heeft laten wachten. Deze die daar zowat voor verantwoordelijk was een kennis van hem ken ik heel goed.

Niet vergeten dat de uitvoerders aan volgende voorwaarde moeten voldoen!

En partant, j’ai entendu quelques mots du genre ’’maintenant on se tire’’ ou ’’maintenant ont se barre’’… Tous les auteurs parlaient-en
Français, mais avec un accent qui n’était pas de la région, un genre d’accent flamand.

Niet uit de regio! Mijn excuses voor het spelbederf!

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Eigenbrakel: 17 September

Dat is inderdaad één van de zaken waardoor het sudisten-spoor een beetje op losse schroeven komt te staan, die zullen geen frans met vlaams accent gesproken hebben. Misschien heeft Lacroix zich vergist, maar merkwaardig is het wel.

Re: Eigenbrakel: 17 September

Wel toen Lacroix dit opschreef kon hij niet weten dat de Saab op 16 september 1983 in de buurt van Gent gezien is. Dus het is niet alleen de opmerking van Lacroix maar ook de Saab. Plus Moyen zijn gedragingen niet vergeten.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

97

Re: Eigenbrakel: 17 September

"Vient on se tire" en "vient on se barre" zijn termen die in het Franstalig landgedeelte en rond Brussel in de jaren '80 veel gebruikt werden. Daar is niets raar aan enkel het Vlaams accent, misschien was het op zijn Brussels!

98

Re: Eigenbrakel: 17 September

Sorry Tru Dat, maar "on se tire" en "on se barre" zijn echte Franse (uit Frankrijk wink) argotische expressieen van de jaren 20.

Re: Eigenbrakel: 17 September

En die allicht dus later ook (en nu nog zelfs) nog wel gebruikt werden. De Franse zotten die aangehaald werden in de "piste Adam" zouden zich ook van die uitdrukkingen kunnen bediend hebben. Kortom: iets om in de gedachten te houden en mee te nemen.

100

Re: Eigenbrakel: 17 September

Deze termen, net als fric/geld, ce machin/dat voorwerp, flic/agent, nana/vrouw meisje is gewoon straattaal en veelvuldig gebruikt in de jaren 80 in en rond Brussel alsook in Wallonië, daar komt ook het woord toubib/dokter vandaan. Het kan zijn dat het uit Frankrijk komt maar het is gewoon straattaal en veel gebruikt in franstalige milieu's in België.