Topic: Welke piste moet onderzocht worden?

Welk spoor moet dringend onderzocht worden en biedt een redelijke kans op het vinden van de Bende van Nijvel? Ik doe een open oproep bij iedereen die dit leest, om mee te brainstormen en suggesties te doen. Welk spoor is onderbenut en kan ons alsnog bij de Bende van Nijvel brengen? Welke, nog niet toegepaste methode zou het onderzoek eventueel kunnen helpen? Probeer telkens zo duidelijk mogelijk te schetsen wat u bedoelt.

Re: Welke piste moet onderzocht worden?

Probleem: DNA-onderzoek heeft jaren geleden al tot een positieve identificatie geleid inzake de moord op de taxi-chauffeur door de Bende van Nijvel. Er is echter niets met deze informatie gebeurd, blijkbaar omdat er geen wettelijk kader bestaat.

Oplossing: juridische regeling zodat men eindelijk verder kan en deze geïdentificeerde gangster kan oppakken.

3

Re: Welke piste moet onderzocht worden?

I.v.m. Aalst kan ik zeggen dat er zaken op papier gezet zijn, het is ambetant maar voorlopig kan ik daar niets over zeggen en het ook niet aan mij om daar iets over te zeggen. Het is enige wat ik kan zeggen dat het verhaal te veel toevalligheden heeft en eerder al aan Jumet is overgedragen (toen niet het hele verhaal), zij gaven er geen resultaat aan, maar er komen steeds meer en meer zaken bij die het verhaal doen kloppen,dus de persoon in kwestie is verder gegaan.

Als er eind dit jaar geen beweging is denk ik dat ze het WEER links laten liggen, persoonlijk denk ik zelf dat we via de speurders de waarheid nooit gaan kennen. Mensen die meer weten moeten anoniem praten en desnoods beschermd worden + een hoge som geld om ergens een nieuw leven te beginnen, ik denk dat er nu nog veel mensen bang zijn zeker diegene die weten waar het echt om draaide.

In ieder geval worden jullie op de hoogte gebracht en als er niets gebeurd zal hier alles op de site gezet worden in samenspraak met de beheerder Ben, maar nu is het nog te vroeg. Maar u idee is wel goed, al weet ik niet of politiekers hier willen aan meedoen als het erop aankomt, maar als je niets te ondernemen bereik je zeker niets, dus proberen waard.

Re: Welke piste moet onderzocht worden?

Voor mij persoonlijk, verreweg de sterkste spoor is de "organisatie" achter de bende Haemers. Wij weten dat geld van de hold-ups van de bende, direct naar Elio Ciolini (lid P2, agent provocateur en verdacht in de bomaanslag van Bologna in 1980, met 85 doden) ging.

Dus voor mij zit het zeker en vast dat P2 heeft de bende Haemers gebruikt. Was het hetzelfde voor de bende (of bendes) van Nijvel? Geen bewijs, maar indic X18 (verantwoordelijk voor de arrestatie van Patrick Haemers) heeft gezegd:

"Lavalee kent zeer goed Dupont en Lancaster en is daarbij zeer goed op de hoogte van de politieke achtergrond achter de "bende van Nijvel" en de bende Haemers."

En X18 was zeer, zeer betrouwbaar. Ik heb meer over Ciolini en P2,  hier geschreven (in het Engels) » www.crimelink.nl

5

Re: Welke piste moet onderzocht worden?

swansongunsung wrote:

Dus voor mij zit het zeker en vast dat P2 heeft de bende Haemers gebruikt. Was het hetzelfde voor de bende (of bendes) van Nijvel? Geen bewijs

Geen bewijs maar wel aanwijzingen in de richting van Haemers. Ook het verhaal van Aalst ligt onrechtstreeks in die richting, vrouwen uit de Brusselse prostitutie, die verwijst naar De Staerke, Haemers kende hem en zo knoop je alles aan elkaar.

Haemers was waarschijnlijk in Aalst op 09/11/85, Overijse/Eigenbrakel idem, hij zat in dancings gelegen op de steenweg van Aalst naar Brussel, namelijk de El Gringo in Hekelgem. Plus hij zat zowel in bovenwereld als onderwereld, maar in bovenwereld werd hij gewoon gebruikt, ze hebben hem mss eens geholpen en miljoenen gegeven maar uiteindelijk is het zijn dood geworden.

Re: Welke piste moet onderzocht worden?

De dossier Van Brussel/De Jonghe geeft bijzonder veel informatie over al de hold-ups van de bende Haemers maar er bestaat niets over de hold-ups van de bende van Nijvel. Dus geloof ik dat de bende (zeker de kern Haemers, Lacroix, Smars) niets te doen had met de bende van Nijvel.

Maar hadden beide benden dezelfde opdrachtgever =P2? Met doel te destabiliseren? En met Dupont en Lancaster op de hoogte van de opdrachtgever? Dat, voor mij, blijft de hamvraag. Maar wij hebben resultaten nodig! En er blijft een mogelijkheid. Een grote verdachte keihard verhoren. Wij kennen de naam, volgens X18, van een belangrijke lid van "de organisatie": Williams Szombat.

Re: Welke piste moet onderzocht worden?

Als de bende misdaden verjaart zijn, komt de waarheid boven.

Re: Welke piste moet onderzocht worden?

eenpintje wrote:

Welk spoor moet dringend onderzocht worden en biedt een redelijke kans op het vinden van de Bende van Nijvel?

Een Algerijns spoor lijkt me. Algerijnen zijn al eerder genoemd, klinkt misschien vreemd maar in Algerije had/heeft men er geen moeite mee om complete dorpen inclusief kinderen, vrouwen en bejaarden de keel door te snijden. Kan de killer een Algerijn zijn?

Re: Welke piste moet onderzocht worden?

Om terug te komen op waar het echt om gaat: "Welk spoor zou dringend onderzocht moeten worden"?

Vandaag 09/06/2010 in De Morgen gelezen dat de verdachten van de roofmoord op een cafébaas (Andre Maroy) moesten worden vrijgelaten, niettegenstaande er vermoedelijk DNA van één van de verdachten was aangetroffen op een drinkglas in het café, dat door de daders van de roofmoord was vastgenomen. Er kon blijkbaar na 19 jaar nog een DNA-profiel worden opgesteld omdat het product dat toen gebruikt werd om vingerafdrukken te nemen een soort film over het DNA had gelegd. Met de huidige technologie is het blijkbaar mogelijk om een DNA-profiel op te maken.

Volgens de krant hebben de daders van de roofmoord, na de feiten nog enige tijd in het cafe " feest gevierd " om het welslagen van hun onderneming te vieren. Als dit waar is, beschikken zij over een zelfde eigenschap als de bendeleden: stoutmoedig en van niks bang.   De vier verdachten waarvan sprake, behoren tot de zgn. "Becker-clan". Werd in 1985 het onderzoek naar de feiten van Temse niet overgeheveld naar Nijvel omdat er concrete aanwijzingen waren naar een zekere Robert "Baloo" Becker. Dit spoor is echter nooit deftig onderzocht. Is het misschien geen tijd om de feiten in Temse opnieuw onder de loep te nemen en de familie " Becker " eens aan de tand te voelen.

Bovendien zijn er nog drie anderen binnen de Becker-clandie volgens het gerecht in aanmerking komen voor een moord in december van vorig jaar waarbij een vrouw met 60 messteken werd vermoord en naderhand werd gedumpt. Was de bende van Nijvel misschien een familieaangelegenheid en komt het aantal verdachten ( vier van de cafémoord en drie voor de steekpartij ) niet dicht in de buurt van het aantal bendeleden, waar nog steeds twijfel over bestaat.

Volgens mij ligt daar ergens de oplossing.

10

Re: Welke piste moet onderzocht worden?

Baloo zit ergens in de bomen denk ik, geen spoor meer sinds 2001.