Topic: Ontbrekende bewijsstukken

Welke eventuele bewijsstukken van de Bende van Nijvel zijn nooit terug gevonden? Daar bedoel ik dus mee voornamelijk de gebruikte wapens? Is het mogelijk dat deze wapens ergens in België of in het buitenland nog in omloop zijn?

2

Re: Ontbrekende bewijsstukken

Voor zover ik weet missen de onderzoekers nog minstens twee belangrijke riot guns en de long rifle waarmee de moorden in Beersel en Bergen werden gepleegd. Daarnaast missen ze ook nog enkele kogel vrije vesten en zelfs een Volkswagen Golf.

Ik zal het proberen aan te vullen in de toekomst.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

3

Re: Ontbrekende bewijsstukken

Daarnaast zijn ze ook nog op zoek naar de borden die werden gestolen in l'Auberge du Chevalier.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Ontbrekende bewijsstukken

En vingerafdrukken van een plastic zak, peuken en afdrukken op tape zijn zoek toch?

5

Re: Ontbrekende bewijsstukken

Hallo, hier mijn eerste bijdrage: opgelet .22 longrifle (of .22LR) slaat op de gebruikte munitie en niet op het wapen, zo kan je met een pistool, een revolver en een geweer .22LR patronen gebruiken. Kan zelfde munitie zijn maar daarom niet zelfde wapen.

6

Re: Ontbrekende bewijsstukken

JOS wrote:

opgelet .22 longrifle (of .22LR) slaat op de gebruikte munitie en niet op het wapen, zo kan je met een pistool, een revolver en een geweer .22LR patronen gebruiken. Kan zelfde munitie zijn maar daarom niet zelfde wapen.

Bedankt voor de informatie. Ik heb hier nog een vraag over: Kan je niet aan de patroon zien uit wat voor wapen de kogel werd afgevuurd?

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

7

Re: Ontbrekende bewijsstukken

Ik denk dat het onmogelijk is om aan de hulzen te zien met welk wapen een patroon is afgevuurd ik bedoel met een geweer, pistool of revolver. Men kan wel zien of er met een bepaald wapen is geschoten maar dan moet men zowel over het wapen zelf als over de hulzen beschikken.

Men spreekt hier eerst over .22 longrifle en dan over legia en Winchester 12 3". Dit is een héél groot verschil:

.22LR zijn kogels deze worden zoals ik reeds schreef verschoten door een wapen met getrokken loop m.a.w. (geweer, revolver, pistool). Legia en winchester 12 3" zijn hagel patronen, deze worden enkel verschoten door een geweer met gladde loop, jacht wapens voor eenden, ... Een riot gun is een type wapen dat enkel met hagel patronen kan geladen worden, dus nooit met .22LR  kogels.

Vb. hagelpatroon winchester 12 3 » www.midwayusa.com

8

Re: Ontbrekende bewijsstukken

JOS wrote:

Men spreekt hier eerst over .22 longrifle en dan over legia en Winchester 12 3".

De legia en Winchester-munitie is gebruikt in de riot guns.

Ik heb er trouwens nog eentje voor de lijst ontbrekende stukken:

Na de overval in Nijvel hebben de daders de wapens van de rijkswachters gestolen. Op dat moment was het pistool 7.65, gemaakt door FN, het officiële wapen van de rijkswacht. De foto hieronder toont zo'n wapen van de rijkswacht (let vooral op de letters GD: Gendarme).

http://i43.servimg.com/u/f43/09/03/15/13/fn_19210.jpg
Dit wapen werd gebruikt om de moorden te plegen in Anderlues en Ohain. En slecht één van de twee werd in Ronquières teruggevonden.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

9

Re: Ontbrekende bewijsstukken

Tijdens de moord in Ohain hebben de gangsters ook de sleutels van een Alfa Sprint meegenomen. Ik weet niet of deze ooit werden gevonden.

Bron : Tweede Bendecommissie

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

10

Re: Ontbrekende bewijsstukken

Op 28 januari 1983 steelt de Bende de Peugeot van een bediende van het ministerie van Franse cultuur. Raymond Dewee moest ook zijn identiteitspapieren en zijn rijbewijs afstaan, twee documenten die tijdens het onderzoek nooit werden teruggevonden.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube