191

Re: Alain Vincx

bkv wrote:

Nu al 23 pagina's terwijl de relevante feiten die we weten over Vincx in enkele alinea’s kan worden samengevat.

Minder zelfs, maar elke optie moet opengelaten worden. Omdat anders elke andere optie onverbiddelijk afgesloten wordt.

192

Re: Alain Vincx

Cocu: "Si je ne veux pas vous révéler malgré vos insistance les cinq auteurs que je vous ai cité, c'est parce qu'en ce qui concerne. le Brainois, je ne le connais pas. Pour les quatre autres, j’en ai une frousse terrible. Il s’agit de gens extrêmement dangereux."

193

Re: Alain Vincx

stiletto wrote:

Darty, indien uw stelling bewaarheid en ook effectief uitgevoerd wordt, zou dit voor veel van onze forumgebruikers een natte droom zijn die in vervulling gaat.

Ik snap u. Wel blijft het bijzonder pijnlijk om te moeten constateren dat het vrijgeven van (potentieel) relevante informatie aan het publiek door het federaal parket, nog steeds in onvoldoende mate heeft plaatsgevonden. Vrijgave van voldoende (potentieel) relevante informatie had al lang de werkelijkheid, in plaats van een natte droom moeten zijn.

194

Re: Alain Vincx

Darty, dit is hier wel België hé. Een land dat altijd al gejost (lees: gekloot) geweest is vanwege te klein en te veel bemoeienissen door te veel instanties. Niemand is in staat om dit aan buitenstaanders/buitenlanders op een bevattelijke manier uit te leggen. Begin er niet aan ... aub. wink

195

Re: Alain Vincx

edd wrote:

Is dit (door bijvoorbeeld slachtoffers) gerechterlijk af te dwingen?

Misschien zelfs bij het Europees Hof voor de Rechten van de Mens, het Belgische gerecht is er in 35 jaar niet in geslaagd om schuldigen te vinden, is verantwoordelijk voor het zoek maken van processen verbaal, het zoek maken cq. vernietigen van bewijsmateriaal en manipulatie van het onderzoek.

Bij het Europese Hof voor de Rechten van de Mens kan zoiets niet worden afgedwongen.Hoe het verder werkt in België, weet ik niet (precies genoeg).

P-51 wrote:

Darty, dit is hier wel België hé. Een land dat altijd al gejost (lees: gekloot) geweest is vanwege te klein en te veel bemoeienissen door te veel instanties. Niemand is in staat om dit aan buitenstaanders/buitenlanders op een bevattelijke manier uit te leggen. Begin er niet aan ... aub. smile

Dat vind ik een dooddoener, hoewel ik, mede in mijn hoedanigheid van halve Belg, u wel begrijp.

196

Re: Alain Vincx

Ik denk dat in een lopend onderzoek enkel de procureur kan beslissen wat wel of niet openbaar gemaakt mag worden. Iemand een idee of dat in België afdwingbaar is?

Re: Alain Vincx

In Popolino staat nog een anekdote over Vincx:

In Nijvel heb ik de eerste groten uit het milieu leren kennen. Alain Jusot bijvoorbeeld. Die is me altijd bijgebleven, omdat hij uit de gevangenis ontsnapte toen ik er ook zat. Jusot was een Fransman uit de Corsicaans-Marseillaanse onderwereld. Hij was een persoonlijke vriend van de gebroeders Guerini, die beroemd zijn geworden voor hun aandeel in The French Connection, de beruchte heroinelijn die vanuit Marseille naar de Verenigde Staten liep...

Alain Jusot was een schitterende kerel. Heel joviaal, heel behulpzaam. Hij maakte er geen punt van om mensen wat centen toe te schuiven als ze iets van de kantine nodig hadden. Hij was een vedette; hij was belangrijk. Hij schreef artikels voor Contact en hij werd gerespecteerd door het personeel. Hij zorgde er ook voor dat niemand echt over de schreef ging. Hij heeft zelfs een keer Alain Vinckx aangepakt. Vinckx was een stuntman die in Nijvel was terechtgekomen omdat hij de verzekering had opgelicht. Hij reed in opdracht auto’s te pletter om de verzekeringspremies te pakken. Vinckx was een harde, maar toen hij zich niet gedroeg en een ander was gaan verklikken, bemoeide Jusot zich ermee. Vinckx liep de douche in, een paar jongens van Jusot gingen voor de douchedeur staan, en Jusot stapte alleen naar binnen. Hij heeft Vinckx toen een gruwelijk pak slaag gegeven.

Jusot ontsnapt uit Nijvel 1/12/1976, opgepakt te Parijs 18/8/1978. Het is niet duidelijk of die anekdote zich afspeelt tijdens de periode dat Van Esbroeck zelf in Nijvel zat (1975-76) of dat Vincx in de cel zat in 1983?

198

Re: Alain Vincx

Mooi gevonden, dhrlanden. Ik pakte het boek Popolino er ook even bij. Geen idee. Vincx was een harde, met dien verstande dat hij in de bajes wel een poging tot zelfmoord heeft gedaan. zoals vermeld in het door u, onder nummer168 geplaatste krantenartikel.

199

Re: Alain Vincx

Misschien was de poging zelfmoord het gevolg van het pak rammel dat hij gekregen had van Jusot. Nog een geluk dat hij zijn stukje zeep niet heeft laten vallen smile

200

Re: Alain Vincx

Het feit dat hij zelfmoord wilde plegen en dat hij anderen verklikte zegt mij dat hij toch niet zo een harde kerel was. Die feiten maken hem ongeschikt als dader van de Bende van Nijvel. Ik denk dan ook dat dit het zoveelste dwaalspoor is.