11 (edited by Rockefeller 14-03-2010 20:36)

Re: Maubeuge: 14 Augustus

Interessant is dat Maubeuge niet ver van Elouges/Dour ligt. De speurders gaan er van uit dat daar in 1982-1983 wagens geprepareerd werden. Vooral voor de overval interessant. De overvallers vluchtten uit Maubeuge immers richting België en kunnen daarbij als bestemming Elouges gehad hebben. Gezien de beperkte buit is het onwaarschijnlijk dat men helemaal vanuit Brussel daarheen gereden is.

Re: Maubeuge: 14 Augustus

De Santana is dan al 3 maanden in hun bezit. Het heeft er alle schijn van dat dit de derde vergissing is van de bende op een rij.

  1. eerst het verkeerde wapen gestolen;

  2. dan niet de ideale vluchtauto gekozen;

  3. dan een overmoedige inbraak vlak bij een politie bureau.

Ze maken (net als bij de diefstal van de Santana) veel lawaai door een grote glazen wand te vernielen. Ze stonden niet klaar voor een hinderlaag met de politie, maar waren volop aan het inladen. Er stond gewoon 1 man op de uitkijk.

Met alle respect, maar de risico's die er genomen worden deze nacht gaan echt best wel ver. En dat alleen maar voor wat thee, wijn en champagne. Ze hebben mogelijk de omgeving niet verkend. Het doet mij sterk denken aan een bende in wording en een bende die stand by is, en impulsief voedsel wilde inslaan.

Conclusie: niet erg slim, had qua vuurgevecht best anders af kunnen lopen. Ze beseffen nu wel 1 ding heel erg goed: ze hebben meer vuurkracht nodig. Ze willen ruim beter bewapend zijn dan de politie.

Re: Maubeuge: 14 Augustus

"Het SRPJ van Lille vond enkele mooie vingerafdrukken die nooit werden geïdentificeerd, ondanks opzoekingen in België en, heel wat later, in juli 1987, op verzoek van Interpol Brussel, in alle aangrenzende landen. Mysterieuze vingerafdrukken, onbekend bij de politie van vijf landen"

Is er iemand op dit forum die weet, of deze vingerafdrukken nog steeds bestaan? En hoe zeker was men dat het dadersporen betrof? Kunnen we hieruit concluderen dat bij de schietpartij te Maubeuge geen personen waren die later door de politie zijn opgepakt? Zoals:

  • Filière Boraine

  • Westland New Post

  • Bende De Staerke

  • Bouhouche & Beijer

  • Haemers

  • en alle anderen die ooit opgepakt zijn

En weet iemand of politiemensen standaard bij hun aanstelling hun vingerafdruk moesten afstaan?

14 (edited by noordeling 23-05-2010 04:20)

Re: Maubeuge: 14 Augustus

Niet vergeten. Als de politie vergeet op te schrijven of het zelfs maar een man of een vrouw was die belde. En nu aangetoond is uit de feiten dat de politie niet in een hinderlaag is gelokt, maar gewoon de inbrekers tijdens hun werk betrapten, ga ik ervan uit dat dit een echte bezorgde burger is geweest.

Toch moet ik waarschijnlijk wel een stukje van mijn theorie bijstellen. Het gaat toch vermoedelijk niet om echte oorspronkelijke inbrekers. Die zijn juist alles behalve uit op een confrontatie met de politie. Door een glazen wand te vernielen was het logisch dat een buurt bewoner dat zou merken. Door zo dicht bij een politiebureau in te breken, is ook vragen om problemen. Deze mannen zijn wrs zo high als een konijn. Zoeken naar een supermarkt. Denken verder niet na. Ze staan op scherp en nemen alle risico's omdat ze zich met hun wapens veilig voelen. Het gaat hier echt om adrenaline.

Mijn theorie: geen professionele inbrekers, wel mensen uit de drugswereld. Niet de hoofdleveranciers, want die gebruiken vaak niet en houden zich afzijdig, omdat elk drugs-transport ook behoorlijke investeringen vergt. Het gaat hier vermoedelijk om middenkader met aspiraties. Als ze meer macht willen, hebben ze betere wapens nodig. Mogelijk gaan ze hiernaar op zoek. En komen ze uit bij een handelaar. Samen bekokstoven die iets. En dat leidt dan tot de overval op Dekaise.

15

Re: Maubeuge: 14 Augustus

De Deprêtre-theorie? Ordinair schorem, geen opdrachtgevers, geen strategie, alle slachtoffers toevallige voorbijgangers, ...? De buit en niks dan de buit? Kom nou...

Re: Maubeuge: 14 Augustus

Nee hoor! Er is nog ruimte voor alle theorieën. Maubeuge is het begin van de Bende. Ik trek geen conclusies voor alle bende-jaren hier. Alleen voor Maubeuge! Ik doe geen uitspraken in de zin van: "alle slachtoffers zijn toevallig". Gaarne wat beter lezen!

Het is bovendien erg makkelijk om te zeggen: "nee dat zal het niet zijn". Beter is het om punctueel te blijven en op losse onderdelen in te gaan.

17

Re: Maubeuge: 14 Augustus

Rockefeller wrote:

Even over de grens een overval plegen was (is) dan ook een geliefde truuk voor gangsters. Misschien is dat wel de reden waarom ze naar Frankrijk reden.

Stel dat ze dicht bij de Franse grens woonde (Borinage) en het voor gangsters slimmer is om aan de andere kant van de grens overvallen te plegen, waarom hebben ze dit dan maar eenmaal gedaan? Waarom niet vaker warenhuizen in Frankrijk overvallen? Dat is veel toch dichter dan het verre Brussel.

Reckie's Son wrote:

Men beschikte hier niet over aanvalswapens, maar opereerde met FN pistolen in kaliber 7.65mm, wat ik eerder zou omschrijven als een lichte, simpele bewapening.

In die tijd was het FN-pistool 7.65mm het standaardwapen van de rijkswacht. Het was ook heel gemakkelijk verkrijgbaar.

noorderling wrote:

Ze hebben mogelijk de omgeving niet verkend.

Ben je daar zeker van? Ik heb toch het gevoel dat ze de regio vrij goed kende. Ze zijn toch zonder problemen terug in België geraakt en als ze een feestje hadden, onder drugs zaten en drank tekort hadden, dan ga je toch niet in een onbekende stad even snel wat drank stelen? Dan val je één of andere winkel binnen die je kent.

noorderling wrote:

conclusie : niet erg slim, had qua vuurgevecht best anders af kunnen lopen.

Inderdaad, het lijkt allemaal niet erg slim. Maar het vuurgevecht is voor de gangsters heel goed afgelopen. Ze hebben één agent bijna doodgeschoten en zijn zonder problemen kunnen ontsnappen.

En er zijn een paar zaken die je weet als dief als je 's nachts een winkel overvalt :

  • Je schiet niet op politie, daar komen alleen maar problemen van.

  • Je neemt geen wapens mee voor een nachtelijke inbraak, daar kun je alleen maar domme dingen mee doen.

  • Je zorgt dat je de plaats kent, of op z'n minst eens hebt bezocht.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Maubeuge: 14 Augustus

Ik citeer van deze website:

"De wagen staat voor de ingang van het magazijn, een dubbele van ruiten voorziene deur. De boosdoeners hebben de deur, na tevergeefs gepoogd te hebben langs achteren binnen te geraken, aan diggelen geslagen. De wagen is voorzien van een Belgische nummerplaat. Een gewapende man staat op uitkijk."

Het gaat ze kennelijk echt om de boodschappen. Pogingen om binnen te geraken falen eerst. Dan kiezen ze voor grof geweld en slaan de ruiten in. Er staat maar 1 man op de uitkijk. Het gaat duidelijk niet om klassieke inbrekers die uit zijn op geldelijk gewin. Maar de Santana is onderdeel van een drugswereld. De daders waren flink opgefokt.

En waaarom ze nou juist in Frankrijk dit delict pleegden. Mogelijk omdat 1 van de bendeleden daar ergens woont. Ze schuwden een confrontatie niet, maar als er eentje aan het inladen is en eentje staat op de uitkijk, (en mogelijk eentje achter het stuur) kan je dit geen hinderlaag noemen. Wel opvallend is natuurlijk het gebruik van geweld, de vanzelfsprekendheid ervan.

"Vanop de achterbank van de Santana blijft een bandiet, die een bivakmuts draagt, de politiemannen beschieten. Zij proberen het vuur te beantwoorden, maar hun wapens weigeren."

Wat ik me nog afvraag is: hoe moet ik me dat schieten vanaf de achterbank voorstellen? Was de wagen geprepareerd of stond gewoon de kofferbak open?

19 (edited by Mincky 11-06-2010 10:24)

Re: Maubeuge: 14 Augustus

noorderling wrote:

Wat ik me nog afvraag is : hoe moet ik me dat schieten vanaf de achterbank voorstellen ? Was de wagen geprepareerd of stond gewoon de kofferbak open ?

Met de koffer open lijkt me moeilijk met een sedan » www.google.nl

20

Re: Maubeuge: 14 Augustus

noorderling wrote:

Het gaat ze kennelijk echt om de boodschappen. Pogingen om binnen te geraken falen eerst.

Ik denk dat je deze overval het best kan vergelijk met de overval in Nijvel. Zij hadden hetzelfde doel? Een nachtelijke inbraak in een warenhuis. En daar werd de politie bij aankomst ook direct onthaald op een kogelregen.

noorderling wrote:

Wat ik me nog afvraag is : hoe moet ik me dat schieten vanaf de achterbank voorstellen ?

Waarschijnlijk met de ramen open.

noorderling wrote:

En waarom ze nou juist in Frankrijk dit delict pleegden. Mogelijk omdat 1 van de bendeleden daar ergens woont.

Kan zeker en vast, maar dat lost de vraag niet op waarom ze dan niet meer overvallen plegen in Frankrijk. Dat zou nog moeilijker zijn voor het onderzoek. Maar toch kiezen ze ervoor om in de toekomst warenhuizen te overvallen in en rond Brussel, dat is toch heel ver vanuit Noord-Frankrijk.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube