1

Topic: Yves de Prelle de la Nieppe

De Belgische toepassing van de Strategie van de Spanning

In een acht pagina's tellend memorandum met betrekking tot het Bende-onderzoek somde de Nijvelse substituut van de Procureur des Konings, Yves de Prelle de la Nieppe, redenen op waarom hij ervan uitging dat de Bende van Nijvel de Belgische toepassing is van de strategie van de spanning en dat we hier te maken hebben met de Belgische variant op de Italiaanse Loge P2.

In hetzelfde document verwijst substituut de Prelle naar een vergadering in januari 1987 waaraan door alle verantwoordelijken in het Bende-onderzoek werd deelgenomen, met uitzondering van procureur Deprêtre, die blijft beweren dat de Bende uit ordinaire gangsters bestaat, en waar alle aanwezigen bevestigden dat de politico-criminele filière à la P2 de belangrijkste te volgen piste was en is. Dit document is een onderdeel van deze nota. Yves de Prelle de la Nieppe is de ondergeschikte van procureur des Konings Jean Deprêtre.

Onderzoek » Nijvel

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

2

Re: Yves de Prelle de la Nieppe

Zeer interessant, die nota van Yves de Prelle de la Nieppe. Ik kan mij niet van de indruk ontdoen dat hier verschillende mensen op het forum zitten die andere leden bewust op onbenullige detailsporen en het spoor van de 'zware criminaliteit' willen houden. Telkens als het politieke en/of extreemrechtse spoor (Stategie van de Spanning/Gladio/geheime CIA-operatie/ ...) weer wordt aangehaald, is het altijd even stil op dit forum ofwel wordt het weggelachen. Vreemd. Zoals ik vroeger al eens gezegd heb: als je de Bende van Nijvel niet in een ruimere context wil zien, kan je beter wat gaan kaarten met Eddy Vos.

Re: Yves de Prelle de la Nieppe

Beste Jo001, ik sluit zeker niet uit dat er op het forum fantasten die zich intersessant willen maken aan het werk zijn, maar ik geloof nooit dat er Bende-betrokkenen op dit forum bezig zijn met ons op het verkeerde been te zetten omdat de grond hen te heet onder de voeten wordt, dat zou te veel eer zijn.

4

Re: Yves de Prelle de la Nieppe

Ben, omdat er zowel in het dossier Bis (X-getuigen) van de Dutroux-affaire als in het dossier van de zaak François (drughandel binnen rijkswacht) steeds dezelfde namen opduiken, zou ik het interessant vinden om een nieuwe rubriek bv. "Link Bende van Nijvel naar andere dossiers" op te starten. Wat denk je ervan? Bedankt!

Re: Yves de Prelle de la Nieppe

Jo001: Zoals hier? Forum » De zaak Dutroux-Nihoul

En bij de rest onder kopje Andere Zaken.

6

Re: Yves de Prelle de la Nieppe

Jo001 wrote:

Ben, omdat er zowel in het dossier Bis (X-getuigen) van de Dutroux-affaire als in het dossier van de zaak François (drughandel binnen rijkswacht) steeds dezelfde namen opduiken, zou ik het interessant vinden om een nieuwe rubriek bv. "Link Bende van Nijvel naar andere dossiers" op te starten. Wat denk je ervan? Bedankt!


Dezelfde namen duiken niet alleen op in de X-dossiers en de zaak François, we vinden ze zowat overal: rapport Van Brussel/De Jonghe, dossier Atlas, rapport Godbille, dossier Pinon, dossier Mirano, ...

De vraag is "waarom"? Omdat die personen effectief bij zowat alles dat louche was betrokken waren of omdat ze op slinkse wijze aan allerlei dossiers gekoppeld werden door hun tegenstanders? Mathot is een naam die veel opduikt maar ook VdB (ze mochten dan wel maatjes zijn in de Cercle des Nations, het waren politieke tegenstanders).

Verder heeft men de opvallende tegenstelling tussen de Joods-linkse-vrijmetselaars (bv. dossier Atlas) en de ultrarechtse, opusiaanse extremisten (bv. dossier WNP). Werkten al die antagonistische personen echt in symbiose of was er sprake van chantage, false flag, manipulatie, ... waarbij de ene partij steeds de andere aanwijst?

7

Re: Yves de Prelle de la Nieppe

In 2011 ging Yves de Prelle op pensioen. Over de Bende van Nijvel zei hij toen:

Un autre gros morceau qui, passez-nous l’expression, lui resta sur l’estomac, c’est l’enquête sur les tueries du Brabant. "La piste des Borains? Pas crédible. Celle de prédateurs? Encore moins. Les deux commissions d’enquête parlementaire devant lesquelles je me suis présenté ont confirmé mes dires, une entreprise de démolition de l’État belge, la seule hypothèse de travail, que des Français, Hollandais et Anglais ont d’ailleurs avalisée."

Bron » Nieuws

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube