21

Re: Feiten die onomstotelijk vaststaan

Vaststaand feit (pleitend tegen Haemers en broers De Staerke): "Patrick Haemers en twee kompanen heb uit geholpen met de keuze van de riot guns en de keuze van de patronen. De beide vrouwen hebben de cagoulles gekocht in dezelfde zaak maar de kledingafdeling om de hoek."

Bron: "Robert French" op dit forum

Re: Feiten die onomstotelijk vaststaan

Geen enkele van de wapens die buitgemaakt zijn bij Dekaise werd door de bende gebruikt.

Re: Feiten die onomstotelijk vaststaan

kleur wrote:

Vaststaand feit (pleitend tegen Haemers en broers De Staerke): "Patrick Haemers en twee kompanen heb uit geholpen met de keuze van de riot guns en de keuze van de patronen. De beide vrouwen hebben de cagoulles gekocht in dezelfde zaak maar de kledingafdeling om de hoek."

Bron: "Robert French" op dit forum

Wil dit zeggen dat we alles wat Robert French zonder meer voor waarheid aanvaarden? Ik ben een tijdje weggeweest, is hij ondertussen een waarheidsorakel geworden?

Servo per Amikeco

24

Re: Feiten die onomstotelijk vaststaan

Zoals ik al eerder schreef bij "mededelingen" is alle informatie hier nogal veknipt. Dat komt de duidelijkheid en transpaantie ten goede. Maar het overzicht minder. De puzzel leggen lijkt daardoor moeilijker. Wie heeft het meeste dossierkennis en zicht op het forum hier, en kan de puzzel eens beginnen te leggen. Vertrekken van de feiten die zéker geweten zijn?

  1. Wat speelde er zich exact af (adhv gekende en gedocumenteerde feiten nl supermarktovervallen);

  2. Welke bewijsstukken werden er gevonden - ziet hier iemand een samenhang?

  3. Welke robotfoto's werden er waar gezien (te linken aan 1) en welke zijn mogelijk hun identiteiten?

  4. Welke getuigenissen zijn te linken met welke feiten - en aan welke personen of robotfoto's en bewijsmateriaal linken we ze?

  5. Wat met de profilers en andere professoren of onderzoekers die op het onderzoek werden gezet? Wat zijn hun voornaamste conclusies en stroken deze met de rest van het verhaal?

  6. Welke zijn tot nog toe de best passende theorieën/verklaringen/motieven? Wat spreekt hiervoor? Wat spreekt de theorieên tegen?

Bijvoorbeeld:

9/11/85 vrijdag, Overval te Aalst: extra druk wegens feestdag die op maandag valt

Vooronderzoek door De Staerke rond 16u

  • rijkswacht zou eerder zijn weggeroepen

  • net op dat moment rijdt de bende de parking op

  • 3 mannen, waarvan 1 "reus"

  • bivakmutsen, sjaals, riotguns

  • minder dan 3 minuten maar 40 schoten

  • 8 doden

  • Familie Van den Abiel / Van de Steen komt bijna volledig om: muv de grootvader + David van de Steen

  • munitie conform groep Diane

  • praktijk van geweren laden en vullen- schietersclub

David van de Steen meent Haemers te herkennen.

Auto's:

  • Ford Granada (villa Hoeillaart, opnieuw "drie mannen")

  • Ford Taunus beige - wordt eerder op de dag opgemerkt in Sint-Stevens-Woluwe (relevantie: men hoort schoten) rond 14u

  • Grijze mercedes + Golf GTI --> Houssière met 3 mannen waarvan 1 gewapend. Nadien in Ternat opgemerkt richting Aalst

  • 2 uur na overval: Golf GTI verdwijnt Kunstlaan te Brussel -> teruggevonden s nachts: kerkhof te Grimbergen

10/11/1985 's nachts Bos Houssières: 2 mannen en vermoedelijk dode bij een kruispunt

11/11/1985: uitgebrande gestolen (Erps-Kwerps) & nieuwe golf gti teruggevonden + boorddocumenten 2 golf'en

Enkele dagen later:

"Frituuruitbater" krijgt De Staerke vader en zoon over de vloer, tezamen met nummer 10 / 4 en nummer 7 (robotfoto's). Philippe is even weg, terwijl de anderen daar zitten. Eén van hen spreekt geen Nederlands en men ontfermt zich over hem, lijkt geen frieten te kennen. Ze hebben mondervlekken. Tevens een blond groot persoon (de reus?).

Hij telefoneert naar de politie. Later telefoneert er een man (±50 jaar, 175cm, lange anorak, nette man) die vergezeld wordt van een (buiten wachtende) vrouw in zijn frituur, die iets doorbelt over de bende en te veel betaald.

De grootvader Van den Abiel (VDS familie) zijn nummerplaat werd blijkbaar gekopieerd en op diverse andere misdrijfwagens gebruikt.

25

Re: Feiten die onomstotelijk vaststaan

Correctie: Frituuruitbater zag op maandag 11/11/1985: 5 personen (Twee De Staerke + nr 4/10 + nr 7 + ... ?). Frituuruitbater zag géén grote blonde kerel, dus geen reus. Deze personen kwamen met rode BMW5.

Re: Feiten die onomstotelijk vaststaan

Een oud onderwerp, ik zal het een beetje leven in blazen met een vraagje.

  • Misschien stel ik een domme vraag, maar men zegt toch steeds dat er enkele domme antwoorden bestaan?

  • Misschien hoort het hier niet thuis, maar ik vond "Feiten die onomstotelijk vaststaan" toch relevant en als laatste

  • Misschien is de vraag elders al gesteld. Zoja Ben en co, sorry daarvoor. Komt ie...

Waarom en hoe zijn er 22 bepaalde feiten aan de Bende van Nijvel toe geschreven?*

(*= Waarom wordt de diefstal van de Wapens bij Groep Diana op 1 januari 1982 bijvoorbeeld NIET aan de Bende Van Nijvel toe geschreven, maar de diefstal van het eendenroer bij Bayard in Dinant op 13 maart 1982 wél?  Of Waarom de moord op van Camp wel maar niet de moord op Mendez?  Maakt dit verschil? Ja uiteraard, want heel je profilering en je zoektocht naar daders en mogelijke opdrachtgevers hangt daar mee samen.  Waarom is dit schijnbaar ook een statisch gegeven en geen dynamisch gegeven door het "voortschrijdend inzicht" zoals wij het hier allemaal verwerven? Nogmaals sorry als ik een domme vraag stel of eentje die al gesteld en reeds beantwoord geweest is)

Bedankt voor een gefundamenteerd antwoord.

Re: Feiten die onomstotelijk vaststaan

Django68 wrote:

Geen enkele van de wapens die buitgemaakt zijn bij Dekaise werd door de bende gebruikt.

De Ingrams toch wel? Die werden toch bij Dekaise gestolen?

Re: Feiten die onomstotelijk vaststaan

Trobken wrote:

...maar niet de moord op Mendez?  Maakt dit verschil? Ja uiteraard

Daar was men zich maar al te goed van bewust dat dit wel degelijk een verschil maakte....

the end wrote:

Ik zal het nog eens herhalen. het Gol die Schlicker onder druk gezet heeft in het "begin" van het onderzoek, Schlicker was bevoegd voor het dossier van de bende en "ook" het dossier Mendez.

Ben wrote:

Mendez wist in elk geval te veel. Hij hielp bij het opstellen van vervalste 'end user certificates', zeer belangrijk voor de camouflage van wapentrafieken naar oorlogshaarden als Libanon, Angola, Mozambique, Nicaragua en El Salvador, of landen waarvoor een wapenembargo gold, zoals Suriname, Libië, Zuid-Afrika en Iran. Voor Israël en de VS stonden er grote belangen op het spel. Mendez kopieerde ook gevoelige dossiers van zijn werkgever FN. Men vroeg hem die documenten terug te geven, maar hij weigerde. De moord zou daarop bevolen zijn door de Staatsveiligheid en de Israëlische geheime dienst. [1]

Minister van Justitie Gol zette onderzoeksrechter Schlicker meteen onder druk om "nooit, maar dan ook nooit de moord op Mendez te linken aan de Bende van Nijvel".

Dit stuk komt vanop de "rechtbank" bij de ondervraging van Schlicker zelf, wie anders kan dit anders verklaren. Ik zal voor jullie de datum ervan opzoeken wanneer en waar dit gezegd is.

Re: Feiten die onomstotelijk vaststaan

Mendez is een goed voorbeeld maar misschien een té goed voorbeeld. Immers daar is al vaak over gediscuteerd (wat goed is, laat dat duidelijk zijn) waarom dit dossier niet bij dé Bende Van Nijvel hoort of niet mag horen. Bedankt voor die specifieke reactie. Maar het is ook maar 1 van de vele feiten (helaas).

Mijn vraag "Waarom en hoe zijn er 22 bepaalde feiten aan de Bende van Nijvel toe geschreven?" bedoel ik eigenlijk algemener en niet enkel dat ene voorbeeld dat ik gaf.

  • Feit A hoort bij de "Bende van Nijvel".

  • Feit B hoort ook bij de "Bende van Nijvel" .

  • Feit C (Moord op Mendez bijvoorbeeld, gewoon 1 voorbeeld) hoort NIET bij "de Bende".

  • Feit D (Aanslag in Delhaize Beersel, gewoon 1 voorbeeld) hoort bijvoorbeeld "WEL bij de Bende".

  • Feit E (Aanslag café Alsançak gewoon 1 voorbeeld) dan weer niet.

Etc etc...

Wie heeft dit bepaald? Immers het al dan niet toekennen van een bepaald feit aan de Bende van Nijvel heeft heel erg veel consequenties. Niet alleen en vooral in de profilering en de zoektocht naar de daders maar ook in de ten lastenlegging en ook in de mogelijke strafmaat ervan.

Met de reactie op het ene voorbeeld (moord op Mendez hoort niet bij het "Bendedossier") spreekt al terecht (!) boekdelen. Maar dit is dus 1 van de vele feiten die er niet bij hoort, ik kan nog -tig andere feiten geven (jullie uiteraard ook) die al dan niet tot het bende-dossier behoren. Of niet mogen behoren.

30

Re: Feiten die onomstotelijk vaststaan

Kurosawa wrote:

De Ingrams toch wel? Die werden toch bij Dekaise gestolen?

Waar werden de Ingrams door de bende gebruikt?