Re: René Noël (huurling)

Goed opgemerkt. Die naam was me nog niet opgevallen in die lijst. De Dieter Ludwig? Wie weet?! Ik weet het op dit ogenblik niet.

Re: René Noël (huurling)

Klopt, ik was te traag met hierop ter reageren. 'Mijn" lijstje namen zijn alle - hier en elders eerder vernoemde - huurlingen relevant aan het dossier van de Bende Van Nijvel, doordat ze kennis hadden met andere protagonisten en/of zich op relevante plaatsen op relevante tijdstippen bevonden. Het zijn dus niet zomaar wat namen van huurlingen want dan zou dit lijstje wel heel lang kunnen worden.

Wat we nu (al) weten over deze Rene Noël (Bande-Nassonge), blijkbaar was eerder vernoemde informatie bij die andere Rene Noels niet correct maar hoorde die informatie bij deze Rene Noël (BN). Kunnen jullie op zijn minst voortaan (BN) noteren (de begraafplaats) bij deze René Noël om persoonsverwarring te voorkomen?

René Noël (BD)

  • René Noël is een naam (voornaam en familienaam) die heel vaak voor komt. Let op voor de verwarring en gebruik dus aub steeds (BD)bij de naam over verwarring te voorkomen. BD van Bande-Nassogne waar hij bevragen is.

  • Geboren op 11/9/1942

  • Huurling in Congo, Laos en op de Comoren

  • Wapenhandelaar, leverde mogelijk de wapens aan de Bende Van Nijvel en/of had een actieve rol bij hun aanslagen

  • Runde familierestaurant "Aux Menus Plaisirs" in Marche-en-Famenne (In dit prachtige restaurant dat er uit ziet als een bloementuin, creëert René Noël een zeer goede, eerder traditionele keuken terwijl deze toch licht, smakelijk en hartig is.). Het restaurant heet nu Le Manoir en is nog steeds te vinden in de gelijknamige straat Rue du Manoir 2 in Marche-en-Famenne

  • Gestorven op 2/6/2002

  • Begraven op het kerkhof van Bande (Nassogne)

  • DNA-onderoek, begin maart 2021 opgegraven door de CWB in het kader van het onderzoek naar de Bende Van Nijvel

Re: René Noël (huurling)

De link naar de wapenhandel is natuurlijk zeer interessant plus dat de profilers opperden dat iemand uit het restaurant milieu bij de bende betrokken was.

Re: René Noël (huurling)

Django68: "restaurantmilieu"...

Ex-forumlid thé end heeft ook een paar keren allusie gemaakt op het "restaurantmilieu". Onder andere in deze post :

the end wrote:

De link van bovenstaande naar het feit van Waver of de moord is Beesel is hoogst interessant. Want vanuit diezelfde kleine biotoop kom je via het leveren van keukentoestellen in de keuken van 2 plaatsen waar de bende geweest is. Dat van die keukentoestellen staat in pv's trouwens ik schrijf over dingen die amper iemand kan weten.

Wat bedoelde the end daarmee in feite?

Re: René Noël (huurling)

the end beschikte over info waarover wij niet beschikken. Ik baseer me enkel op de conclusies van de profilers en het feit dat de bende in een kruidenierszaak inbraak, in Beersel en de Colruyt van Nijvel met etenswaren aan de haal ging.

Re: René Noël (huurling)

Dit restaurant / hotel lijkt me een chique zaak, en niet zo'n typisch louche dekmantel/witwas restaurant. Inderdaad veel restaurateurs... de entourage van Petit Cheveux en zijn Mokmazwet zou ik ook niet onderschatten. Misschien kwamen ze daar eten tijdens hun missie in de Ardennen, en tussen de soep en de patatten wat wapens testen?

17

Re: René Noël (huurling)

Vergeet Les Trois Canards ook niet. Veel keuken en restos betrokkenen. Welk bedrijf leverde de toestellen in Les Trois Canards, Het resto in Beersel en dat in Marche? Of wie deed het onderhoud aan de machines (koeling)? Koeltechniekers toen waren zeer belangrijk in die sector - en duur om in te schakelen.

18

Re: René Noël (huurling)

René Noël kwam naar boven na herlezing van het dossier?

Re: René Noël (huurling)

Er gaat nog wat verschijnen over René Noël. Maar jullie zijn minstens even 'schrander' als ik en hebben allicht ook al de energie en tijd erin gestopt om een en ander te gaan opzoeken, net zoals de hier gemiste The End die ook veel ging opzoeken in zijn specifieke bronnen dan.

Succes iedereen in het spitten, bedankt voor jullie inhoudsvolle bijdragen én samenwerking in het verleden en vooral ook in de toekomst.

20

Re: René Noël (huurling)

Bende van Nijvel: de piste van de huurlingen ligt opnieuw open

In alle discretie hebben de Bendespeurders het lichaam opgegraven van René Noël, een voormalig huurling. De Fransman ligt begraven in Bande, een deelgemeente van Nassogne. De in 2002 overleden burger van Nassogne werd ook aangehaald in verband met wapenhandel die de moordenaars van de Bende van Nijvel had kunnen dienen.

René Noël is een Fransman die in 1978 onder Bob Denard is gaan vechten in de Comoren. Hij was ook actief in Angola en in Congo. Noël zou ook gevochten hebben in Bukavu in het huurlingenleger van Jean Schramme. Noël werd geboren in 1942 en overleed op 2 juni 2002.

Bande is een dorp in de Belgische provincie Luxemburg en een deelgemeente van de gemeente Nassogne. Het is bekend als de plaats waar op 24 december 1944 het bloedbad van Bande plaatsvond. Tijdens het Ardennenoffensief zijn toen 34 mensen uit de streek door de nazi’s vermoord. Een monument langs de N4 gedenkt die oorlogsmisdaad.

De informatie over Noël werd lokaal gebracht door de krant van Sudpresse.

De bedoeling is om DNA te verzamelen en te vergelijken met DNA aanwezig in het dossier van de Bende van Nijvel. De piste van de huurlingen is volgens sommigen geloofwaardiger dan die van extreem-rechts, hoewel beide hypotheses elkaar niet uitsluiten.

Eerder werd al het lichaam van Dieter Ludwig opgegraven. Dat schreven we hier.

Bron: pnws.be | Thierry Debels  | 26 Maart 2021