Re: Groep G

...blijft wel de vraag waarom Lekeu eind '85 dit telefoontje zou hebben gepleegd, in de wetenschap dat hij betrokken partij was bij de eerste Bende golf.

Re: Groep G

@Spectator Of Life: David schreef eerder daarover dat Leukeu vond dat "ze" te ver waren gegaan...

Het blijft inderdaad veronderstellen.

Misschien was het om dezelfde reden als de ophefmakende brief met de bekentenis van lidmaatschap van de Bende Van Nijvel en deelname aan hun gruweldaden van Philippe Johnny de Staerke op 13 maart 1991.  De Staerke hoopte met deze brief een proces te forceren waarin hij dan vrijgesproken werd. Justitie liet zich daartoe niet verleiden. Nadien trok De Staerke -zoals jullie uiteraard wel weten- deze verklaringen weer in.

Een stuk van dit artikel uit Het Belang van Limburg op donderdag 12 juni 1997, te vinden op pagina 5 geeft een beetje meer duiding...

...
Onderzoeksrechter Troch wou de piste Lekeu echter niet laten varen. De bewijzen van de betrokkenheid van de ex-rijkswachter in het Bende-dossier waren voor hem zo klaar als pompwater. Daarom verzocht hij regelmatig om Lekeu's uitlevering, die steeds om een of andere duistere reden werd geweigerd. Om nog meer duistere redenen werd Troch vlak nadien volledig op een zijspoor geplaatst, en verhuisde het dossier in 1990 naar een collega in Charleroi. Sinds toen werd Lekeu volledig ongemoeid gelaten, en genoot hij een rustig leventje in Orlando. Zijn dochter bleef al die tijd beweren dat haar vader haar ooit had toevertrouwd "betrokken te zijn geweest bij 8 moorden"; In 1993 kwam Lekeu nog even in het nieuws toen hij 2 Luikse spionnen ervan verdacht hem te schaduwen in opdracht van het Belgische gerecht. Zwaar ziek stierf Lekeu zondag een natuurlijke dood in Orlando, en met hem waarschijnlijk
enkele van de best bewaarde geheimen uit de Belgische geschiedenis.Martial Lekeu, de BOB-er die toegaf bij de Bende van Nijvel betrokken te zijn geweest, heeft ongetwijfeld enkele goed bewaarde geheimen mee het graf in genomen.

Eerder was er ook nog dit:

David Van de Steen: (knikt) “Dat woord had hij van Martial Lekeu, de ex-rijkswachter die in 1984, voor de tweede golf Bende-aanslagen, naar Florida vluchtte. Lekeu (overleden in 1997) heeft destijds lang met mijn grootvader gebeld. Hij zei: ‘Mijnheer Van den Abiel, waarom denkt ge dat ze op kinderen schoten? Ik zal het u zeggen. Het was een inside job van de Staatsveiligheid.’ Lekeu zei ook dat ze hem hadden gevraagd mee te doen, maar dat hij geen vrouwen en kinderen wilde vermoorden. De interne opdracht was, nog steeds volgens Lekeu, om tien mensen per supermarkt te doden.
“Mijn opa is met dat verhaal naar de rijkswacht gegaan. Wat later kreeg hij telefoon: ‘Blijf voortdoen en er zal u hetzelfde overkomen als Vernaillen.’”

En nog dit:

the end wrote:

De rijkwachter die na Lhost het onderzoek naar de wapenroof deed had geen weet van extreem rechts bij de rijkswacht, Over wie wat deed in het onderzoek was er behoorlijk wat geheimzinnigheid.

the end noemde de naam van deze rijkswachter niet.
Hier het antwoord:

Lhost promoveerde in 1981 tot luitenant-kolonel bij de rijkswacht. Op het moment van de wapendiefstal bij het SIE op 3 januari 1982 gaf hij leiding aan deze elite-eenheid. Tijdens de getuigenis die hij deed voor de Tweede Bendecommissie op 12 mei 1997 hield hij staande dat hij na de diefstal een patrouille stuurde naar de lokalen van Forces Nouvelles. Hij zou tevens adjudant Philippe Vermeersch opgedragen hebben een lijst op te maken van rijkswachters die mogelijks tot extreemrechts behoorden op basis van beschikbare rapporten en PV's.

Re: Groep G

@ Trobken : bedankt voor de info, het blijft gissen inderdaad. Dat telefoontje vanuit de VS naar het nummer van Van Den Abiel is op zich al iets vreemds. Waarom zou Lekeu bellen? Was het wel echt Lekeu aan de lijn? Is deze info correct van generatie op generatie over gedragen? Etc Etc.

Hetzelfde met dat telefoontje naar Mi Amigo destijds. In al die jaren heb ik nog maar één iemand (een forumlid) horen zeggen dat hij dit telefoontje daadwerkelijk heeft gehoord.

Ik beweer niet dat bovenstaande feiten fantasie zijn (David weet waarover hij spreekt en het forumlid lijkt me betrouwbaar), maar het is allemaal al zolang geleden en het is soms moeilijk om feiten, fictie, dromen, herinneringen enz uit elkaar te houden als ze niet op het moment zelf schriftelijk zijn geregistreerd.

34

Re: Groep G

Lekeu was duidelijk , de aanslagen op Delhaize was een afpersingszaak die gestuurd werd vanuit Amerika . Food Lion en Delhaize België waren in een soort oorlog beland waar ook grote zakelijke belangen met bepaalde banken uit België rol speelden.  Ik kan jullie een ding zeggen onze vriend Jacques van Delhaize was geen braaf manneke en was te vinden in de kringen van geld , adel en politiek .
In 1980 werd Delhaize al afgeperst voor 40 miljoen , er bestaan officiële rijkswachtraporten van !
Als deze niet aan het bende dossier werden gekoppeld was het natuurlijk onbestaande , zo zit het hele dossier in elkaar . Rapporten vervalsen ,  laten verdwijnen .
Ik ben ook overtuigd dat de zaak Cams hiermee gelinkt is .

MAAR DIT HEBBEN ZE NOOIT WILLEN ONDERZOEKEN OMDAT DE ANDERE POTJES OP HET VUUR DAN ZOUDEN OVERGEKOOKT HEBBEN ! EN DIE MOESTEN TOE BLIJVEN !

35

Re: Groep G

Misschien toch een vingerwijzing naar de betrokkenheid van buitenlandse inmenging en uitvoering van de 1985 overvallen! Zie: Joel Lhost, SHAPE, Chièvres, spoorloos verdwijnen!

Re: Groep G

Buitenlandse inmenging : eerder infiltratie zou ik zeggen.

Maar ik zou zeer voorzichtig zijn met de pogingen om die toe te schrijven aan de Amerikanen.

De sporen die aangelegd werden richting Shape, Chièvres enz. zijn nogal doorzichtig.

Ze zouden wel eens eerder kunnen te maken hebben met een constructie om de werkelijke buitenlandse betrokkenheid te verdoezelen.

Het zijn niet de Amerikanen die één van de grootste terroristen uit de recente Belgische geschiedenis als informant gebruikten. Integendeel, het waren de Amerikanen die hem lieten aanhouden in Marokko omdat België hem de hand boven het hoofd hield.

Ook een medeplichtige van Belliraj,  Lahbib El Mahmoudi, kon hier jarenlang ongestraft blijven rondlopen, tot hij in juli 2018 naar Italië gelokt werd en daar prompt  werd aangehouden. Een tweede 'Belliraj'- scenario dus.  Marokko vroeg de uitlevering van El Mahmoudi, maar het is er nooit van gekomen. De man heeft  in december vorig jaar kunnen genieten van de verjaring. Net zoals alle medeplichtigen die betrokken waren bij de Belliraj-moorden eind de jaren ' 80.


Het valt mij overigens op dat die Joël Lhost, die zogezegd op de dag van de overval in Aalst een opdracht kreeg die hem tot aan de Amerikaanse luchtmachtbasis van Chièvres moest leiden, dat die Lhost in de Franse Pyreneeën woont.

En dat Madani Bouhouche en Alain Weykamp daar ook woonden.

Re: Groep G

HIPA wrote:

Lekeu was duidelijk , de aanslagen op Delhaize was een afpersingszaak die gestuurd werd vanuit Amerika . Food Lion en Delhaize België waren in een soort oorlog beland waar ook grote zakelijke belangen met bepaalde banken uit België rol speelden.  Ik kan jullie een ding zeggen onze vriend Jacques van Delhaize was geen braaf manneke en was te vinden in de kringen van geld , adel en politiek .
In 1980 werd Delhaize al afgeperst voor 40 miljoen , er bestaan officiële rijkswachtraporten van !
Als deze niet aan het bende dossier werden gekoppeld was het natuurlijk onbestaande , zo zit het hele dossier in elkaar . Rapporten vervalsen ,  laten verdwijnen .
Ik ben ook overtuigd dat de zaak Cams hiermee gelinkt is .

MAAR DIT HEBBEN ZE NOOIT WILLEN ONDERZOEKEN OMDAT DE ANDERE POTJES OP HET VUUR DAN ZOUDEN OVERGEKOOKT HEBBEN ! EN DIE MOESTEN TOE BLIJVEN !

Juist.

De moord op baron Cams werd nooit aan de Bende Van Nijvel toegeschreven.
De moord op Paul Cams was een regelrechte executie, die in veel opzichten een grote gelijkenis vertoont met de moord op Juan Mendez.
In de agenda’s van Cams vond men het adres terug van Euromeat.
Notaris Lefère stelde de notariële aktes op van dit vleestransportbedrijf van Vanden Boeynants.
Ah toevallig, Elise Dewit werkte ooit bij de Brusselse notaris Lefère en ontvreemdde daar gewestplannen die betrekking hadden tot de rakettenbasis van Florenne. Aan de installatie van de basis ging driftige grondspeculatie vooraf.
Elise Dewit en haar partner Jacques Fourez werden allebei in september 1983 door de Bende Van Nijvel vermoord.

Oh toeval, Elise Dewit is op een gelijkaardige manier vermoord als Paul Cams en José Vanden Eynde.
En dus ook aan de moord op Juan Mendez.
Elise kreeg van dichtbij één kogel in het oog en één in de wang, later kreeg ze nog twee .22 executiekogels in het hoofd.
De naam Paul Latinus kwam voor in Elise Dewit haar agenda.

Cams kende Leon Finné en Alfred Vlassenroot ook zeer goed.
Wat is er hen nu ook weer overkomen?

Ah, Paul Cams was zeer goed bevriend met Hilaire Beelen.
Samen maakten ze deel uit van de zeer conservatieve vrijmetselaarsvereniging, de Grootloge.
Een goede relatie van deze Hilaire Beelen en die op dook op in het gerechtelijk onderzoek naar Kirschen & Co was Jef Jurion.
Jef Jurion was een vennoot van de Auberge du Chevalier (Brasserie Kasteel Beersel).

Vaak wordt ook daarover verkeerde informatie gegeven/gedeeld op het forum hier en elders.
Jef Jurion was niet dé eigenaar van dit restaurant, hij was een vennoot ervan.
Dit samen met Sinnaeve Norbert die de eigenaar van het pand was en de vennoot verantwoordelijk voor de restaurantservice.
Dit samen met Obbiet Roland, de medewerker die belast was met de dagelijkse leiding.
En dit samen met Marc Vanden Eynde chef-kok.

De eerder vemelde José Vanden Eynde was de vader van Marc, die als conciërge gehuisvest was in een kamer boven het restaurant.

Toeval allicht.
Sommigen hier noemen het ook graag spam.

38

Re: Groep G

Viola jullie komen dicht tegen de waarheid , Dit is het spoor te volgen , de grootloges waren machtiger dan JUSTITIE EN POLITIEK , zij beslisten wat er ging gebeuren. 
Vandaag blijkt dat nog zo te zijn .
Wij weten zoveel van die bende vuilaards , maar petjen zijn spreuk blijft up to date ‘’ wat baat een kaars en bril als de uil niet zienen wil ‘m

39

Re: Groep G

Als de oude garde van de rijkswacht al weet wat met Dewit en Fourez gebeurd is , waarom weten ze het dan nu niet . Weer een dossier vergeten toevoegen ? Zou kunnen niet .

40

Re: Groep G

Het bende verhaal is geen Amerikaans verhaal , eerder eentje uit de Brusselse adel en kroon . Maar zulke kringen hebben veel contacten met andere corrupte landen en aanhang . Alles draait om gat , geld , en God .
Het is wel een feit dat terzelfder tijd men in de periode van de koude Oorlog zat met de raketten en plutonium waar veel Amerikaanse bedrijvigheid in was .
Vergeet niet het verhaal van onze Oostendse kapitein die met Pilarsky plutonium uit Duitsland naar hier bracht . Weer iemand die me dit persoonlijk verteld heeft . Hij lachte en zei , weet je rijkswacht kwam op zee aan boord , zo naderden we de haven onder begeleiding . Niemand kon ons iets doen . Ook waren er regelmatig reizen naar Gibraltar.