11

Re: Beersel: 7 Oktober

Columbo wrote:

Daarmee dat ik graag zou willen weten in welke richting ze na de overval in Beersel wegvluchtten.

Er werden politiepatrouilles uitgestuurd in de richting van het centrum van Beersel en de Chaussée d'Alsemberg. Er is ook sprake van een voertuig dat in de richting van Frankrijk vlucht via de autosnelweg.

Volgens een getuigenis van een kassierster probeerde de directeur de gangsters tegen te houden. Eén van de gangsters zou de man toen gewaarschuwd hebben door te zeggen dat hij niet mocht duwen. De directeur heeft deze waarschuwing genegeerd en één van de gangsters heeft toen met een bijl gezwaaid. Maar voordat hij de directeur kon raken schoot een andere gangster met zijn riotgun in het gezicht van de directeur. Nog steeds volgens de kassierster zouden stukjes van zijn gezicht tot tegen het plafond gevlogen zijn.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

12

Re: Beersel: 7 Oktober

Volgens Frans Reyniers van de GP: Bij de hold-up op de Delhaize in Beersel wist men precies wie men bij de BOB in Halle met een nep-telefoontje moest weglokken om een mogelijke achtervolging in de kiem te smoren.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

13

Re: Beersel: 7 Oktober

Een BOB'er vertelt over de overval : "Ik kende die man, Freddy Vermaelen. Hij had nog een bar uitgebaat in Brussel, de Butterfly aan de Waterloose Steenweg, en hij was slager geweest. Vermaelen had geen bange vezel in zijn lijf."

"De Bende is de winkel binnengestormd. De telefoon voor de klanten hing aan de buitenkant van zijn directeurskantoor. De reus die kickerschoenen droeg, toen een rage, heeft met een speciale, met touw omwonden bijl het telefoonsnoer over gehakt. Vermaelen moet die enorme klap zeker gehoord hebben in zijn kantoor. Ik zie zo voor mijn ogen wat er toen gebeurd is: Vermaelen die als een leeuw op die mannen vliegt. Ze hebben hem direct neergeknald."

Ben wrote:

Volgens Frans Reyniers van de GP: Bij de hold-up op de Delhaize in Beersel wist men precies wie men bij de BOB in Halle met een nep-telefoontje moest weglokken om een mogelijke achtervolging in de kiem te smoren.

Dit is die BOB'er: "Ik weet wel met absolute zekerheid dat de daders ons BOB'tje daar in Halle op hun duim gekend moeten hebben. Ze moeten geweten hebben dat er maar één van ons die avond dienst, en dat was ik. Ik was opgeroepen na een zeer dringend telefoontje. Ik moest onmiddellijk naar de Colruyt komen, want ze hadden daar een informant aan de lijn die inlichtingen had over de Bende van Nijvel en die cito presto iemand van de BOB wilde spreken. Ik ben ernaartoe gereden en heb als een onnozelaar een half uur bij het toestel zitten wachten tot de informant terug zou bellen. Toen ik terug reed naar de BOB hoorde ik op de radioverbinding dat er een overval was gebeurd in de Delhaize van Beersel."

Bemerking: Weeral toont de bende haar tactisch vernuft. Ze bellen naar Colruyt - die ook een premie uitloofde en een eigen telefoonlijn had waar je tips kon doorgeven - om te zeggen dat ze informatie hebben en lokken zo de enige BOB'er van dienst weg.

De BOB'er vertelt verder: "'Miljaar, ze hebben me liggen,' schoot het door mijn hoofd. Ik heb twee machinegeweren in mijn auto gegooid en ben post gaan vatten bij de oprit van de autoweg achter de brug van Beersel. Als de moordenaars, drie mannen in een Golf, daar langs waren gekomen, had ik ze kunnen inrekenen maar ze hebben een andere vluchtweg genomen. Ze moeten de streek op hun duim gekend hebben."

Via-via hebben de speurders nadien vernomen dat Vermaelen, de vermoorde gerant, één van de daders herkend zou hebben. Het zou om iemand uit het chequecircuit gaan. Een speurder: "In die tijd wemelde het van de chequebendes. Ze gaven hun gestolen cheques liefst van al uit in de warenhuizen, omdat die ze aanvaardden zonder dat je een bankkaart moest tonen."

Een andere speurder: "De opkopers uit dat circuit schaften zich in de Delhaizes enorme hoeveelheden dure voedingswaren aan: champagnes, kaviaar, foie gras, ... En volgens wat wij gehoord hebben, zou de doodgeschoten gerant in Beersel de schutter herkend hebben uit zo'n circuit. Maar dat is nooit hard gemaakt."

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Beersel: 7 Oktober

Betreffende de overvallen op warenhuizen in 1983:

  • Zijn de locatiegegevens (adressen) exact weergegeven? Beschikt iemand over het exacte adres van de Delhaize in Beersel?

  • Zijn er lijsten terug te vinden met de adressen van de andere feiten gelinkt aan de Bende van Nijvel?

15 (edited by Merovinger 24-11-2011 22:05)

Re: Beersel: 7 Oktober

Op deze kaart vind je alle locaties terug.

16

Re: Beersel: 7 Oktober

De bebaarde bijldragers waren de genietroepen van het Franse leger.

17 (edited by Boemerang 13-12-2011 13:28)

Re: Beersel: 7 Oktober

Een artikel uit Le Soir (Haquin) van zaterdag 8 oktober 1983, de dag na de feiten:

https://lh4.googleusercontent.com/-6rUDP2Pl7Xc/TuabLlsXrvI/AAAAAAAACKU/03LQZX_sew0/s872/Beersel%252520Le%252520Soir%2525208%252520okt%2525201983%252520-%252520A.jpg

https://lh5.googleusercontent.com/-z8iLDvtVxDs/TuabL7DzWkI/AAAAAAAACKY/J9FUTgWXHe4/s800/Beersel%252520Le%252520Soir%2525208%252520okt%2525201983%252520-%252520B.jpg
Bron: Michel » tueriesdubrabant.com

Korte samenvatting van het artikel

"De daders komen die vrijdag kort voor 20u00 binnen en begeven zich naar de kassa's. Zij openen het vuur om paniek te zaaien, verwonden personeel en doden even later de directeur van de supermarkt als deze tussenbeide wil komen. Ze hebben een tiener als gijzelaar en verlaten het warenhuis met een deel van de opbrengst, de mensen in paniek en shock achterlatende.

Zij vluchten aan boord van een zwarte Golf en de politie van Brussel meent de wagen te zien rijden op de Chaussèe Waterloo richting de Hallepoort in Sint-Gillis. De twee inzittenden springen uit de wagen en vluchten te voet via de Avenue Henri Jaspar. Laat in de avond blijkt echter dat dit voertuig (kenteken EFT-489) minder dan een uur voor de overval is gestolen in de Brusselse agglomeratie en dus niet gebruikt kan zijn bij de overval. Ondertussen kon een andere zwarte Golf (met de letters A...N in het kenteken) ontkomen via de snelweg richting Parijs. Het was in dit laatste voertuig naar alle waarschijnlijkheid de daders zaten, met mogelijk nog hun gijzelaar maar dat is nu nog niet duidelijk.

  • Een getuige zag een man met een wit vest aan en een blauwe regenjas eroverheen, zijn gezicht verborgen achter een carnavalsmasker met een lange neus, die de gegijzelde tiener de hele tijd de loop van zijn geweer tegen het lijf drukt.

  • Volgens een getuige die ontsnapte aan de bandieten, droeg één dader een bivakmuts. De andere, die de gijzelaar bij zich hield, droeg een hoed(je) en was nogal klein van formaat.

  • De personeelsleden van de Delhaize en de klanten die bij de kassa's stonden verklaren dat zij zagen hoe een student die tijdelijk bij de kassa's werkt, wordt gegrepen en geslagen.

Een van de daders schiet dan caissière Anne T. in de borst (zij mag vandaag, na adequate verpleging alweer het ziekenhuis verlaten). Als de directeur van de supermarkt dan uit de centrale kassa naar beneden loopt om in te grijpen wordt hij een of meer keren in zijn hoofd geschoten. Freddy Vermaelen uit Waterloo is op slag dood, hij stierf toen hij personeel en klanten wilde verdedigen, zijn karakter wordt omschreven als buitengewoon gul.

De slager tegenover de Delhaize ziet een man naar een zwarte Golf lopen die op de parking staat, instappen en de wagen starten. Dan rijdt de wagen naar het midden van de parking waar een andere persoon instapt. Vervolgens verdwijnt het voertuig in de richting van het centrum van Beersel. De slager belt direct de politie.

Sommigen zeggen dat de gangsters meer dan 200.000 Bef wisten mee te nemen maar hiervan is geen officiële bevestiging. De gehele avond waren de agenten en rijkswachters die zich rondom de winkel verzameld hadden, hoopvol dat de daders bij Sint-Gillis zouden worden gearresteerd. Toen men kort voor middernacht het bericht vernam dat de daders waarschijnlijk richting Frankrijk waren gevlucht, was er consternatie.

Het Brusselse parket arriveerde laat in de avond, vergezeld van rechter Bellemans, de forensische arts, de ballistische expert en de plaatsvervanger van de procureur des konings. Leden van het laboratorium van de PJ waren al veel eerder aangekomen en deden hun bevindingen, ondersteund door de ordestrijdkrachten. Er is nog niet vast te stellen dat het om dezelfde daders gaat die afgelopen zondag een moord pleegden in Ohain bij de "Drie Eenden" en afgelopen maand bij de Colruyt van Nijvel. Het is echter ook niet uit te sluiten, het is dezelfde horror die de mensen van Brabant vandaag voelen."

Enkele opmerkingen

  • Opvallend verhaal van die andere zwarte Golf. Doet me denken aan die Golf van Strombeek. Voor de duidelijkheid, de weg waar deze wagen wordt opgemerkt en achtergelaten komt rechtstreeks van de Delhaize Beersel, èèn zowat rechte lijn. Ondertussen gaan de echte daders de tegengestelde richting uit. De slager vertelt al aan de journalist dat hij de wagen richting Beersel-centrum zag rijden (is Chaussèe de Uccle) maar de speurders wachten nog op goed nieuws uit Sint-Gillis.

  • De buit bedroeg uiteindelijk c.a. 1.300.000 Bef. (bron 1e BC)

  • De gegijzelde jongen (Daniël) werd op de parking vrijgelaten.

Feiten » Beersel
Meer foto's van Beersel zijn nu ook hier te zien » Forum

18

Re: Beersel: 7 Oktober

Dat van die tweede Golf is een interessant gegeven. Het is geen zekerheid natuurlijk maar stel dat die Golf deel uitmaakte van het plan, dan was de aftocht zeer goed voorbereid. Er is de valse Golf die de politie moet doen denken dat de daders in de richting van Brussel vluchten. De echte overvallers vluchten ondertussen richting het zuiden via de autoweg naar Parijs.

Om zeker te zijn dat ze geen problemen hebben ter hoogte van Halle, lokken ze de BOB'er van wacht weg met een vals telefoontje. Op die manier slagen de gangsters er in om zonder al te veel problemen weg te geraken. De tactiek van de tweede Golf hebben ze, zoals Boemerang al aangeeft, ook toegepast na de overval in Aalst.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

19 (edited by Boemerang 27-12-2011 00:37)

Re: Beersel: 7 Oktober

Voor Aalst zijn het zelfs minstens 3 Golfjes (incl. Strombeek).

Ook voor Overijse (en daarmee gelijk dan Eigenbrakel) zijn er aanwijzingen voor 2 Golfjes (en dan nog die oude Opel erbij). Alhoewel ze bij Aalst wel al geconcludeerd hebben dat het niet de de groene Golf GTI MK2 gestolen te Erps-Kwerps was die werd gebruikt stelt men dat officieel wel voor Overijse.

Het CBO-document van vlak na die overval spreekt duidelijk van een donkere (mogelijk blauwe) Golf van het MK1 model (= oud model) en ze geven er zelfs een deel van het kenteken bij !! Ook dit doet mij meteen denken aan de mogelijkheid van een 2e Golf GTI bij Overijse.

20

Re: Beersel: 7 Oktober

Sommige noemen de overval in Beersel een generale repetitie voor de feiten uit 1985. Als je naar deze gegevens kijkt, kan dat inderdaad wel eens kloppen.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube