1

Topic: Robert Gray

Robert Gray is een Amerikaan die in New York woonde en voor de firma International Security Associates werkte. Hij stelde zich ook voor als lid van de 'speciale diensten van de CIA die zich bezighouden met terrorisme en hold-ups'. Voor de overval in Waver was Gray in onderhandeling met Daniel Dekaise.

Vanaf midden augustus ’82 is Robert Gray, de 'big shot' van International Security Associates, in het land. Hij stelt zich voor als de koper van de 250 bestelde Ingram's plus dempers, en als lid van de 'speciale diensten van de CIA die zich bezighouden met terrorisme en hold-ups'. Er vindt een ontmoeting plaats in het Brusselse Sheraton-hotel, de plaats waar Gray logeert. De drie partijen zijn aanwezig, Dekaise met zijn hulpje, Pourtois, Van Baelen en Kee en Gray en Schoefer.

De definitieve afspraak wordt gemaakt. In aanwezigheid van Pourtois en Van Baelen geeft Gray een voorschot van 1.000 dollar aan Dekaise. Voor de maand september belooft hij nog eens een betaling van 400.000 frank, om de productiekosten te dekken. Als totale koopsom wordt het bedrag van 1.250.000 frank overeengekomen, voor de 250 dempers. Pourtois belooft die 5 Ingrams bij PRB en geeft ze door aan Dekaise.

Die is intussen ernstig aan het werk gegaan, maar tegen het einde van de maand september kreeg hij nog steeds niet de beloofde 400.000 frank. Dekaise belt hierover met Pourtois. Het blijkt dat Gray het geld aan Schoefer gaf, met het oog op doorbetaling, maar die vertrok met de noorderzon, en met het geld.

Bron: De Bende & Co | Gilbert Dupont en Paul Ponsaers

De Amerikanen Bob Gray en Robert Schuster daarentegen lieten zich niet pramen. Ze beweerden over goede connecties te beschikken in CIA-kringen, in het bijzonder de Amerikaanse antiterrorismecel waarvan ook onze landgenoot Robert Thomas deel uitmaakte. Pourtois trad op als tussenpersoon.

Gray, een vijftiger die in New York woonde, verbleef zowat één maand in België en logeerde in het Sheraton op het Rogierplein. In zijn suite kwam het na enkele meetings tot een contract. Dekaise kreeg een voorschot van duizend dollar en de belofte van nog eens 400.000 frank (10.000 euro), te betalen voor 1 september 1982 en dit bij de levering van 250 geluidsdempers voor de Ingram. Gray werkte o cieel voor International Security Associates. De wapens waren bestemd voor een klant in Colombia. Pourtois kwam eind augustus nog eens terug naar de winkel in Waver om vijf Ingrams te leveren als extra voorschot. Er was duidelijk haast bij.

Maar er kwam een kink in de kabel. Dekaise weigerde het contract uit te voeren zolang hij de beloofde 400.000 frank niet had ontvangen. De BOB van Waver ontdekte dat Walter Schoefer, een Canadese zakenrelatie van Pourtois, het geld had verduisterd. Besloten Gray of zijn opdrachtgever daarop de koppige wapenhandelaar een lesje te leren?

Bron: De Bende van Nijvel | Guy Bouten

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

2

Re: Robert Gray

Is deze Robert Gray dezelfde als Robert Keith Gray die voor Hill & Knowlton heeft gewerkt? Guy Bouten schrijft in zijn boek 'De Bende van Nijvel, Verraad. Manipulatie. Geheime diensten' dat het dezelfde persoon is, maar ik zou graag een extra bron hebben.

Die Robert Keith Gray heeft trouwens zijn eigen Wiki-pagina » en.wikipedia.org/

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Robert Gray

Robert Gray sells company to JWT

Robert Keith Gray, a high-profile public relations executive-lobbyist in the nation`s capital, has decided to hang his hat again at JWT Group.

Gray is selling his Gray & Co. organization to JWT Group for about $2l million in stock, the firms announced Tuesday. Gray owned 67 percent of his company, which operated under the Gray Public Communications International banner.

Gray held key posts with Hill & Knowlton, including the post of vice chairman and head of its Washington D.C. office, before the PR firm was acquired by JWT in mid-1980. He left in early 1981 after 20 years with H&K to form his own company. Gray accused his former employer in a federal lawsuit filed in mid-1982 of violating federal securities law in its acquisition of Hill & Knowlton. The suit was settled out of court later in 1982.

Under terms of JWT`s acquisition agreement, Gray`s firm will be merged into Hill & Knowlton, resulting in the formation of Hill & Knowlton Public Affairs International, a new division headed by Gray as chairman in Washington.

Two other units of Gray & Co.--Gray Strayton International and Tromson Monroe Advertising--will be merged in H&K`s existing travel and leisure communications operation.

Gray himself, 64, also will become deputy chairman of the policy committee at Hill & Knowlton and a member of its board of directors.

He reports to Robert L. Dilenschneider, a former Chicagoan, who was recently boosted to president-chief executive officer of H&K with offices at the firm`s headquarters in New York and in Chicago.

With the addition of Gray's firm, Hill & Knowlton will have closed the gap in size with Young & Rubicam Inc.`s Burson-Marsteller firm that led all PR firms worldwide in 1985 with fee income of $104.7 million. With fee income of $78 million last year H&K ranked No. 2 to B-M. Gray in 1985 had fee income estimated in the $17 million to $18 million range.

Gray, which also had offices in New York, Dallas, Santa Clara, Calif. and Waltham, Mass., had earnings of $1.2 million on total revenues of $27.1 million in its fiscal year, ended last Feb. 28. H&K operates 58 offices worldwide.

JWT Group is the parent of the J. Walter Thompson Co. ad agency and other firms in the communications business.

Bron: Chicago Tribune | George Lazarus

International Security Associates, Inc.

International Security Associates, Inc. (ISA) was founded in 1982. ISA is a full-service security and investigative firm with offices in New York, New Jersey, California, and Florida.  The staff consists of both active and former law enforcement agents of the FBI, IRS, New York City Police Department, and the Los Angeles Police Department, as well as the Israeli Dignitary Protection Unit and the Israeli Defense Force.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Robert Gray

Ik raad iedereen aan Robert Gray aandachtig te bekijken. Eén opmerkelijk iets in de vele die er zijn, zijn de paar klanten dat hij heeft via zijn advocatenkantoor. Als Bouhouche het over een muur heeft, dan zitten de daders van Waver achter die muur, want hier begint de bende met doden in België. Die wetteloosheid heeft de deur opengezet voor meer.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Robert Gray

De Amerikanen Bob Gray en Robert Schuster daarentegen lieten zich niet pramen. Ze beweerden over goede connecties te beschikken in CIA-kringen, in het bijzonder de Amerikaanse antiterrorismecel waarvan ook onze landgenoot Robert Thomas deel uitmaakte. Pourtois trad op als tussenpersoon. (Guy Bouten; De bende van Nijvel)

Wie is Robert Schuster in godsnaam? Bedoeld wordt hier natuurlijk Walter Schoefer. En Robert Thomas had niets te maken met ISA, Thomas werkte voor ASIS... Klinkt wel een beetje hetzelfde maar is toch anders...

Robert "Bob" Gray

Volgens verslag van BSR-Waver geboren op 9 juni 1925. Maar dat kan evt ook 6 september 1925 zijn, vanwege het omdraaien van de datums in de USA-schrijfwijze.

Zijn adres zou zijn (volgens verslag): RT 118 Baldliuim place New-York. (*)

(*) noot; Waarschijnlijk is deze informatie sprekend doorgegeven, Baldiuim-place bestaat namelijk niet en zo schrijft men ook niet iets in het Engels. Verder in het verslag wordt het adres van een van Grays banken geschreven als "Gefferson Valley", dit moet dan ook Jefferson Valley zijn, een extra reden te denken dat dit mondeling (en waarschijnlijk telefonisch vanuit de USA) werd overgedragen (hier ook dus rekening mee houden betreffende de geboortedatum en USA schrijfwijze daarvan).

Het dichts hierbij komt het plaatsje Baldwin Place New-York (staat, niet de stad). In Baldwin Place bevindt zich een "route 118"(RT 118?), het stukje straat in Baldwin Place dat deel uitmaakt van de route 118 heet Tomahawk street, als we deze uitleg volgen ontbreekt echter een huisnummer, en waarom zou hij dan niet als adres Tomahawk street hebben gegeven?

Googelen op Baldwin Place in combinatie met Robert Gray levert niets op. Googelen op Robert Gray in combinatie met zijn geboortedatum (op verschillende wijze geschreven) levert niets op.

Ben wrote:

Is deze Robert Gray dezelfde als Robert Keith Gray die voor Hill & Knowlton heeft gewerkt? Guy Bouten schrijft in zijn boek 'De Bende van Nijvel, Verraad. Manipulatie. Geheime diensten' dat het dezelfde persoon is, maar ik zou graag een extra bron hebben.

Die Robert Keith Gray heeft trouwens zijn eigen Wiki-pagina » en.wikipedia.org/

Robert "Bob" Gray en/of Robert "Keith"Gray:

Wat betreft de vraag of Robert "Bob" Gray uit New-York dezelfde persoon is als Robert "Keith" Gray uit Washington (en Nebraska), Washington-Insider die oa als kabinetssecretaris voor Eisenhower had gewerkt, later in de Nixon-campagne had gediend en vriendjes was met Ronald Reagan die hem aanstelde om als co-voorzitter diens inauguratie te leiden en  die daarna een PR-firma oprichtte met nogal illustere klanten... Klinkt verleidelijk maar ik denk van niet.

Robert Keith Gray heeft als geboortedatum 2 september 1921, een andere datum en jaartal dan de "onze" (9 juni 1925 of 6 september 1925). Ik vind ook niets in combi met de naam ISA of International Security Associates. "Keith" heeft ook niets of niet veel met New-York en heeft ook een ander profiel, meer rijk zakenman in de public-relations en lobbyist (ook wel schimmig verder) en conservatieve politicus dan iemand die in de wapenhandel en "security" zit en duistere handelsreizen onderneemt om met iemand als Dekaise te praten en zich daarbij voorstelt als Special Service/CIA. Dit alles gezegd hebbende was deze  Robert "Keith" Gray dus ook gewoon een eng ventje verder, maar voor zover ik kan nagaan niet het juiste enge ventje.

Een van de homoniemen dus... overigens was er diezelfde periode ook een Robert Gray die schreef voor het blad "Marxism Today"... zo zie je maar weer eens, de ene Gray is de andere niet. wink Kan ik ernaast zitten? Ja, kan altijd maar bovenstaande zijn mijn "two cents".

Het bedrijf ISA, International Security Associates:

Er waren/zijn in de USA meerdere bedrijven met deze naam. Een bedrijf met een dergelijke naam doet al snel denken aan lieden met connecties met het leger en geheime diensten. Als ik een partij instructeurs, inlichtingenverzamelaars of lijfwachten zou willen bestellen dan denk ik dat ik al Googelende uitkom bij bedrijven met soortgelijke namen...

Als ik kijk op de Amerikaanse variant van "Kruispuntbank van Ondernemingen" dan zijn er tientallen bedrijven met die (nogal algemene/voor de hand liggende) naam, in verschillende staten en (allemaal latere) jaren maar er is slechts één van die bedrijven die een oprichtingsdatum heeft passend met de voorstellen aan Dekaise voor de deal met de geluidsdempers voor Ingrams:

INTERNATIONAL SECURITY ASSOCIATES, INC.

Company Number: 777060
Status: Inactive Dissolution By Proclamation / Annulment Of Authority
Incorporation Date: 18 June 1982 (about 39 years ago)
Dissolution Date: 24 December 1991
Company Type: DOMESTIC BUSINESS CORPORATION
Jurisdiction: New York (US)
Registered Address: DUBLIRER HAYDON STRACI, & VICTOR, 67 WALL ST., NEW YORK, NEW YORK, 10005  United States
Previous Names: INTERNATIONAL SECURITY ASSOCIATES, INC.

Registry Page » appext20.dos.ny.gov
Source New York Department of State, 6 Jul 2016 » appext20.dos.ny.gov

De bovenstaande links naar de registry page werken niet... tijdelijk onder mantainance is de melding » opencorporates.com/companies

Het adres van ISA is dus ondergebracht bij het gerenommeerde advocatenkantoor Dublirer, Haydon, Straci & Victor. Overigens is dit advocatenkantoor een tijdlang (iig 1994) gevestigd geweest op het adres 17 Battery Place New-York, waarbij ik me afvraag of "Battery Place ook een oorzaak zou kunnen zijn van de verwarring rondom het niet bestaande Baldiuin Place....

Het ruikt allemaal een beetje naar een dekmantel... bedrijf ondergebracht bij een duur advocatenkantoor..., niet bestaand adres, lekker anoniem dit alles.  Ik zou er verder ook niet raar van opkijken als "Robert Gray" niet de echte naam was van de betreffende persoon. Ik kan in ieder geval op dit moment geen spoor van hem terug te vinden (op internet), idem met zijn maatje Walter Schoefer. Maar goed, een valse naam zou logisch zijn aangezien over Gray in dat BSR rapport wordt geschreven;

Robert Gray lui avait été présenté comme faisant parti des services spéciaux Américains s'occupant le terrorisme et coupe de mains (CIA).

Vanwege de oprichtingsdatum 18-06-1982 zou je vermoeden dat ISA speciaal voor de Ingram-deal werd opgericht. Wat mij opviel is dat Raida Intertraders 2 weken later werd opgericht, op 02-07-1982 en diens dochteronderneming Taida Intertraders op 16-07-1982. Ook Raida zit in de Ingram-deal al snap ik niet precies hoe. De INGRAM-M10/9 die de bende stal bij Dekaise was wel bij, maar niet van Dekaise gestolen. De eigenaar zou dan Raida Intertraders zijn geweest. Het zou dan dus (inzake tenminste die M10/9) in feite Raida zijn geweest, dat werd bestolen.  Van de 5 Ingrams die via Pourtois kwamen was er geen gestolen, die heeft Pourtois later met hulp van Schoefer aan de Libanees Rachid Abed verkocht.

Van circa 14-07-1982 tot 14-08-1982 (uitcheck-datum) zat onze mysterieuze Robert Gray in het Sheraton hotel in Elsene Brussel. Hij had kamer 114 en kamer 118 gehuurd, één kamer voor hem en één voor zijn maatje Schoefer lijkt me. Wat doen die mannen daar dan zo lang? Manneken Pis en het Atomium heb je in één dag toch wel gezien, lijkt me...

Ben wrote:

Vanaf midden augustus ’82 is Robert Gray, de 'big shot' van International Security Associates, in het land.

De "Big Shot"...? Eh hoeveel personeel had ISA dan wel niet? Twee, één. géén? Duizend? En het moet zijn "vanaf midden augustus vertrok hij uit het land.

Re: Robert Gray

Ben wrote:

Maar er kwam een kink in de kabel. Dekaise weigerde het contract uit te voeren zolang hij de beloofde 400.000 frank niet had ontvangen. De BOB van Waver ontdekte dat Walter Schoefer, een Canadese zakenrelatie van Pourtois, het geld had verduisterd. Besloten Gray of zijn opdrachtgever daarop de koppige wapenhandelaar een lesje te leren?

Bron: De Bende van Nijvel | Guy Bouten

Ik vond online een overlijdensbericht (en foto) terug van een Walter Schoefer die 1) een Duits-Amerikaanse ondernemer was, 2) vertrouwd was met internationale handel en markten, 3) generatiegenoot van Gray was en 4) in Canada woonde. Zou het hier om dé Schoefer gaan van de deal met Dekaise?

https://www.legacy.com/us/obituaries/ap … d=20099722