911

Re: Nijvel: 17 September

Dat er niets meer zal gebeuren door de Bende van Nijvel, daar zijn we stilaan van overtuigd. De huidige cel zoekt naar verklaringen over het 'hoe en waarom'. Daders zullen er niet meer gevonden worden, daar ben ik van overtuigd.

Het onderzoek naar de organisatie en manipulatie van dit drama is een heikel onderwerp voor de onderzoekers. Ik vermoed dat ook hier niets meer zal gebeuren. Wie is 'schuldig' en wie is 'schuldig door medeweten'? We hebben er het raden naar!

912

Re: Nijvel: 17 September

Ik vrees dat je gelijk hebt, Leo.

913

Re: Nijvel: 17 September

Het is in elk geval al een hele tijd oorverdovend stil rond het onderzoek. Ik weet niet of dit goed of slecht is. Het proces dat twee jaar geleden werd aangekondigd is er in elk geval niet gekomen.

914

Re: Nijvel: 17 September

Hopelijk bekent er nog eens iemand op zijn sterfbed. Dan kan er weer een kleine opflakkering komen.

915

Re: Nijvel: 17 September

Het erge is dat de daders volgens mijj ongeveer wel gekend zijn. De laatste tijd worden er weer vaker topics gepost door mensen die het dossier goed blijken te kennen. Er zijn geen rechtstreekse bewijzen maar wel formele herkenningen en verdachten met daderkennis.

916

Re: Nijvel: 17 September

Op 10 september de Saab met 5 personen in Namen (zie robotfoto) 2 dagen later diefstal van kogelvrije vesten en brute moord (zie 2 robotfoto's), een week later in Nijvel 3 doden en een gewaagde actie op hun vlucht (1 robotfoto). Aan de achtergelaten Saab ging een nogal vreemde nummerplaat.   

Op 9 dagen verschillende getuigen (zie robotfoto's) en nogal uitzonderlijke daden. U schrijft herkenningen welke bedoel je? Niet vergeten dat de daders tussen alles door de riem uit de broek gehaald hebben van de rijkswachter die het overleefd heeft. Waarom zouden ze dit gedaan hebben? Wat gebeurt er als je geen riem in je broek hebt.

Die hoeveelheid 'doordachte' agressie komt er niet zomaar!

917

Re: Nijvel: 17 September

Ik neem aan dat je met de nummerplaat bedoeld dat die bewerkt was op de manier zoals Bouhouche dit deed. Een van de rijkswachters die in Nijvel beschoten werd beschreef een van de schutters als een man met voorhoofdskaalheid en meende Amory te herkennen.

De adjunct directeur van de Delhaize in Aalst die oog in oog stond met de reus en van alle getuigen waarschijnlijk het dichtste bij hem stond herkende formeel Michel Libert. Bij de overval op Dekaise werd Bouhouche herkend... Ik wil maar zeggen, Els Clottemans werd veroordeeld voor de parachutemoord op basis van minder gegevens.

Ruf Nachtergaele wrote:

Hieronder een oud krantenartikel voor jullie; is misschien nog interessant in de context van de titel van dit subforum. Gazet van Antwerpen 13 september 1991 voorpagina:

http://i662.photobucket.com/albums/uu350/RufN/gvaphilippedestaerke130991vpkl.jpg

Na het herlezen van het artikel over De Staerke valt mijn frank. Denk ik. Valse rijkswachters in uniform. Een herhaling van de overval op het geldtransport van Zaventem. Dit gegeven samen me het feit dat een van de agenten tijdens de schietpartij Amory herkende.

918

Re: Nijvel: 17 September

Django68 wrote:

Ik neem aan dat je met de nummerplaat bedoeld dat die bewerkt was op de manier zoals Bouhouche dit deed..

Nee dit is niet wat ik bedoel. Het is een identieke wagen en de kopie van de nummerplaat van de buur van een rijkswacht generaal. Dus de wagen is ooit gestolen in functie van dit gegeven. Nog mocht Paul Lambert betrokken zijn dan moet hij de daders kennen.

Bouhouche heeft ooit een goeden tip gegeven over de bende maar er is niks mee gedaan.

Re: Nijvel: 17 September

Over wat voor videocassettes zou het gaan?

920

Re: Nijvel: 17 September

In de keuken in Ohain zijn ook spullen van Sabena gevonden. Een pooier die op Sabena werkt en die met een valse rijkswachtsagen rijdt. Hij kon misschien de daders kennen in de context of verlengde van Ohain, en dan komt een wapenhandelaar in beeld die geld leende en een vliegtuig bedrijf had.