Re: DNA-onderzoek

fipilip wrote:

Er is nog wetgevend werk nodig om volledig van deze nieuwe onderzoeksmethode Claerhout gebruik te kunnen maken, maar dat heeft volgens mij enkel te maken met de samenstelling van de “Y-chromosoom-stamboom”. 

Wat volgens mij nu al kan is vaststellen dat er een Y-chromosoom-match is. Op zich zou die match niet veel opleveren wanneer de match niet de dader is, dus niet overeenstemt met het volledige DNA-profiel van de dader én men de stamboom niet mag samenstellen. Maar: als de speurders die al dertig jaar werken aan deze zaak al was het maar een familienaam kennen, is dat mijns inziens heel waardevolle informatie waar ze mee verder kunnen.

De Bende Van Nijvel beging haar misdaden in een bepaald gebied rond Brussel, de daders zijn wellicht uit dat gebied afkomstig en de meeste namen uit het dossier die men nu op hun DNA onderzoekt zijn ook afkomstig uit dat gebied. Daardoor vergroot de kans op een match. Geen volledige DNA-match dus, maar een Y-chromosoom match.

Hoe meer ter zake doende Y-chromosomen men kan uittekenen, hoe meer kans op succes. In Nederland heeft men in 2018 in de zaak Nicky Verstappen 21000 mannen uitgenodigd uit de streek waar de moord gebeurde. De 800 profielen die men nu in de zaak BvN probeert samen te stellen zijn er lang geen 21000. Maar wij hebben wel meerdere dader-DNA's. Er zijn dus mogelijkheden.

Om de kans op succes maximaal te maken zou het gerecht de mogelijkheid moeten hebben op zoek te gaan naar het juiste Y-chromosoom in de databank van het genealogisch Benelux DNA-onderzoek (oa van Familiekunde Vlaanderen - DNA-Beneluxproject : https://dna-benelux.eu/node/2 )

Ik hoop ten eerste dat de speurders de mogelijkheden van dit Y-chromosoom-onderzoek benutten.
Ten tweede dat de bevoegde politici gauw wetgevend werk verrichten zodat we kunnen doen wat in Nederland kon en in Zweden (https://www.thelocal.se/20200916/dna-hit-brings-swedish-double-murder-suspect-to-trial-after-16-years/ ) Meester Vermassen? Minister van justitie?

Gegarandeerd dat de zaak zo opgelost wordt. Er zijn nog ... hoeveel maanden?

Weet u wat ik denk: het federaal parket heeft ‘slechts’ weet van een aantal dode verdachten (daders) en zet mede daarom het onderzoek op een serene wijze voort, in de hoop of wetenschap dat er misschien toch nog een levende verdachte (dader) wordt gevat, ook al bestaat - om meerdere redenen - de kans dat het te laat is om (met succes) tegen die persoon een strafproces in gang te zetten. Dit gevoel en idee heeft ook te maken met mijn werk, waarin een situatie die min of meer vergelijkbaar is met de hiervoor geschetste situatie, tweemaal is voorgekomen. We gaan het zien.

412

Re: DNA-onderzoek

je zit volledig juist
dé techniek van “de bende” was oa iedereen te bedotten met een zoektocht op basis van de gebruikte wapens… niemand kon begin jaren ‘80 vermoeden hoe ver en geavanceerd onderzoek op basis van DNA zou vorderen… DNA was niet gekend toen…bende zorgde voor geen of weinig vingerafdrukken, bloed en andere sporen… en hoe het ballistisch onderzoek verlopen is…dat kan je hier uitgebreid herlezen op dit forum en in de goede boeken van Ponsaers en Geens…

het federaal parket heeft ‘slechts’ weet van een aantal dode verdachten (daders) en zet mede daarom het onderzoek op een serene wijze voort, in de hoop of wetenschap dat er misschien toch nog een levende verdachte (dader) wordt gevat
je moet me niet geloven, geloof wat en wie je ook maar wil
maar je hebt het mis

413

Re: DNA-onderzoek

Xavica wrote:

je zit volledig juist
dé techniek van “de bende” was oa iedereen te bedotten met een zoektocht op basis van de gebruikte wapens… niemand kon begin jaren ‘80 vermoeden hoe ver en geavanceerd onderzoek op basis van DNA zou vorderen… DNA was niet gekend toen…bende zorgde voor geen of weinig vingerafdrukken, bloed en andere sporen… en hoe het ballistisch onderzoek verlopen is…dat kan je hier uitgebreid herlezen op dit forum en in de goede boeken van Ponsaers en Geens…

Je kan niet ontkennen dat men nog steeds met een 20-tal speurders probeert het raadsel op te lossen. Meer dan 30 jaar na de feiten.
Niet om de ogen te verblinden, want dat is niet nodig. Behalve hier op de site kan het niemand nog wat schelen of die zaak opgelost wordt of niet. Als men een complot wil verdoezelen zou men best niks doen.

414

Re: DNA-onderzoek

In de loop der jaren werden er betrouwbare speurders , met een juiste blik op de tragedie , gedwarsboomd , ge-intimideert en zelfs van de zaak gehaald .

Wie denkt dat het huidige speurdersteam niet aan manipulatie onderhevig zal zijn houdt er een naïeve opvatting op na .

Ik hoop van harte dat de huidige onderzoekers voet bij stuk kunnen houden en bereidt zijn om tegen schenen te stampen . En indien de druk van hogerop te groot wordt er tenminste een ' klokkenluider ' zou opstaan zodat de bevolking er weet van krijgt . De tijd wordt kort !

415

Re: DNA-onderzoek

Asjemenou wrote:

Weet u wat ik denk: het federaal parket heeft ‘slechts’ weet van een aantal dode verdachten (daders) ......

Exact, dan volgt een overeenkomst met het DNA profiel en gaat het boek dicht (en de doofpot toe).

Re: DNA-onderzoek

Xavica wrote:

het federaal parket heeft ‘slechts’ weet van een aantal dode verdachten (daders) en zet mede daarom het onderzoek op een serene wijze voort, in de hoop of wetenschap dat er misschien toch nog een levende verdachte (dader) wordt gevat

je moet me niet geloven, geloof wat en wie je ook maar wil
maar je hebt het mis

Ik geloof je en dat meen ik.

edd wrote:
Asjemenou wrote:

Weet u wat ik denk: het federaal parket heeft ‘slechts’ weet van een aantal dode verdachten (daders) ......

Exact, dan volgt een overeenkomst met het DNA profiel en gaat het boek dicht (en de doofpot toe).

Ik denk dat er wat anders op stapel staat. Ik denk ook dat Xavica van relevante zaken weet, die binnen afzienbare tijd in de openbaarheid zullen worden gebracht. Dat de kans op een strafproces of strafrechtelijke veroordelingen niet bijster groot is, doet daar niets aan af.

417

Re: DNA-onderzoek

Een jaar geleden op 20 september vertelde de toen minister Geens, dit is zijn afscheidsweek en na lange vergaderingen met speurders volgend:

Koen Geens kondigde vorige week zijn afscheid aan als federaal minister. Dit is dus zowat zijn politieke testament. Hij zorgde zelf voor het uitstel van de verjaring en de overheveling naar het federaal parket. Toch zijn er veel vragen bij het immense dossier. Zijn alle getuigenissen wel opgetekend, is er niets verdwenen? En zijn één of twee DNA-sporen van een peuk van een sigaret voldoende om vier, vijf of zes daders te ontmaskeren, 35 jaar na de feiten?

Geens is naar mijn inziens een intelligent iemand.

418

Re: DNA-onderzoek

Now wrote:

Een jaar geleden op 20 september vertelde de toen minister Geens, dit is zijn afscheidsweek en na lange vergaderingen met speurders volgend:

Koen Geens kondigde vorige week zijn afscheid aan als federaal minister. Dit is dus zowat zijn politieke testament. Hij zorgde zelf voor het uitstel van de verjaring en de overheveling naar het federaal parket. Toch zijn er veel vragen bij het immense dossier. Zijn alle getuigenissen wel opgetekend, is er niets verdwenen? En zijn één of twee DNA-sporen van een peuk van een sigaret voldoende om vier, vijf of zes daders te ontmaskeren, 35 jaar na de feiten?

Geens is naar mijn inziens een intelligent iemand.

Het antwoord is: wanneer men de Y-chromosoom analyse wettelijk toelaat en vervolgens een groot DNA onderzoek doet zoals men in Nederland gedaan heeft toen Jos Brech werd ontmaskerd: dan is 1 DNA-profiel voldoende en wordt de zaak opgelost. Daar is geen speld tussen te krijgen.

419

Re: DNA-onderzoek

Die peuk is in de Mercides gestolen de wagen erna wordt een Franse diplomatensagen gestolen. De kans is groot dat het geen Belg is en dat hij dus ook geen familie in België heeft.

420

Re: DNA-onderzoek

Now wrote:

Die peuk is in de Mercides gestolen de wagen erna wordt een Franse diplomatensagen gestolen. De kans is groot dat het geen Belg is en dat hij dus ook geen familie in België heeft.

Is mogelijk. Het kan ook iemand zijn die Belg geworden is en voor de rest geen familie in België wonen heeft. Dat is de enige zwakke plek in het Y-chromosoom onderzoek die ik zie.
Los daarvan, over DNA en de sigarettenpeuk: ik denk dat het gevonden DNA-materiaal niet enkel van die peuk komt. Misschien heeft men zelfs meer dan één dader DNA-profiel kunnen opstellen. Dat vergroot dan weer de kans op succesrijk Y-chromosoom onderzoek.