1

Topic: Nummerplaat VW Santana

http://www.bendevannijvel.com/gfx/nummerplaat.jpg

Een nummerplaat - DSN.237 - welke in 23 stukken gesneden was en in september 1982 aangetroffen werd nabij het ziekenhuis Dr. Derscheid, in het Zoniënwoud. Deze nummerplaat betrof een reproductie gebruikt op een voertuig Santana hetwelk gediend heeft voor de overval op de wapenhandel Dekaise te Waver. De originele nummerplaat was legaal afgeleverd voor een voertuig Santana van dezelfde kleur.

Gevraagd:

Kent u iemand die de overdreven neiging heeft om alles in stukken te snijden alvorens zich van belastende voorwerpen te ontdoen en een rol kan gespeeld hebben bij het plegen van de feiten door de Bende van Nijvel?

Zie ook de munitiegordels die zijn teruggevonden in het kanaal te Ronquières. Deze werden ook eerst in stukken gesneden.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

2

Re: Nummerplaat VW Santana

Je kan je afvragen waarom iemand de moeite neemt om een nummerplaat in 23 stukken te snijden om ze dan allemaal op dezelfde plaats achter te laten. Het zou toch veel logischer zijn om ze over een groter gebied te verspreiden of in een publieke vuilbak te gooien, zodat waarschijnlijk niemand ze nog vind.

Sommige op het Franse forum zien hierin een boodschap en andere gaan zelfs zover om er rune-letters in te zien :

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e9/Wikipedia_in_rune.png

Dit is het woord Wikipedia in rune, meer informatie over dit onderwerp vind je op die website : wikipedia.org

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

3

Re: Nummerplaat VW Santana

Wat mij opviel is dat de sneden gebogen zijn. Probeer maar eens een tool te vinden die zo snijdt en niet gewoon recht.

Re: Nummerplaat VW Santana

K& wrote:

Probeer maar eens een tool te vinden die zo snijdt en niet gewoon recht.

Een ordinaire mechanische blikschaar of een flex.

Re: Nummerplaat VW Santana

Wat mij opvalt is het, tot aan de 3 alleszins, heel regelmatige motief.

Re: Nummerplaat VW Santana

Ik ben niet echt bekend met het dossier maar mij zegt dit bewijsstuk dat de persoon die dit heeft mogen doorknippen linkshandig is. Start bij stuk 1, als rechtshandige ga je niet stuk 1 vastnemen en knippen en de plaat op de grond laten vallen. Start aan de andere kant, dan zit stuk 19 in de weg.

Als die persoon de plaat zou omgedraaid hebben om te knippen, dan zou ik persoonlijk stuk 3 ook nog een keertje doorknippen (want stuk 3 is groot tov de rest). Tja, is maar een gedacht, als ik iets zou knippen zou ik toch wel kijken naar de letters i.p.v. het om te draaien.

7

Re: Nummerplaat VW Santana

Interessante gedachte. Een speurder in het onderzoek naar de moord in Beersel zegt het volgende:

"De vaststellingen stelde nog niet veel voor in die tijd, maar we hebben wel kunnen achterhalen dat Vanden Eynde is vastgesnoerd door een linkshandige. (...)"

En blijkbaar is de Cel Waals Brabant ook op zoek naar een linkshandige killer.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Nummerplaat VW Santana

Dat zou eindelijk eens een concreter spoor kunnen zijn.

Re: Nummerplaat VW Santana

Ik denk niet dat het een flex is dat gehanteerd werd. Omdat ik persoonlijk vind dat de inschijdigen te karrelig zijn. Ik zou dan eerder een blikschaar nemen, geen elektriciteit nodig en ja duidelijk moest het allemaal heel snel gebeuren. Kijk naar de manier hoe stuk 16 en 18 doorgesneden is. Daar is een scherpe bocht, die kan je niet met een flex doen, denk ik. Ja wie ben ik, zeker geen expert in tools hoor. Er is nergens geen blikschaar gevonden?

10 (edited by Ben 06-07-2010 12:14)

Re: Nummerplaat VW Santana

Interessante invalshoek, maar volgens mij houdt de linkshandigen-hypothese inderdaad enkel stand in bepaalde gevallen. Indien de letters naar de bovenkant lagen, maar onderstenboven leesbaar (maw. de dader ziet de letters en cijfers wel, maar een 9 ziet er als een 6 uit, een d als een p, enz.), moet hij net rechtshandig geweest zijn.