41

Re: Delhaize Overijse

Wist je dit niet? Banken zijn natuurlijk beter beveiligd.

Re: Delhaize Overijse

Ik weet niet, mij lijkt het dat het overvallen van banken een enigszins regelmatig voorkomende misdaad was in de jaren '80 en zeker lucratiever dan een supermarkt. Hoe dan ook, de bende overviel geen banken en zij pleegden de supermarktovervallen in de avonduren (zie*) nadat banken hun deuren reeds gesloten hadden.

Overigens parkeerde de bende hun wagen in Eigenbrakel letterlijk naast een vestiging van de SGB, destijds gelegen in hetzelfde pand als het Italiaanse restaurant en direct naast het pad dat naar de Delhaize loopt.

*= tot en met Overijse in oplopende tijd waarna Aalst dan weer iets eerder.

  • Genval op vrijdag 11-02-83 omstreeks 19:10

  • Ukkel op vrijdag  25-02-83 omstreeks 19:20

  • Halle op donderdag 03-03-83 omstreeks 19:30

  • Beersel op vrijdag 07-10-83 omstreeks 19:50

  • Eigenbrakel op vrijdag  27-09-85 omstreeks 20:10-20:15

  • Overijse op vrijdag  27-09-85 omstreeks 20:35

  • Aalst op zaterdag 09-11-85 omstreeks 19:40

Alle overvallen waren na zonsondergang, respectievelijk:

  • Zonsondergang 17:51 =  1:19 na zonsondergang

  • Zonsondergang 18:16 = 1:04 na zonsondergang

  • Zonsondergang 18:26 = 1:04 na zonsondergang

  • Zonsondergang 18:09 = 1:41 na zonsondergang

  • Zonsondergang 19:30 = 40 à 45 minuten (Eigenbrakel) 1:05 (Overijse) na zonsondergang

  • Zonsondergang 17:05 = 2:35 na zonsondergang

(Brusselse tijd in datzelfde jaar en datum)

Bij mij ontstaat hierdoor een beetje het idee dat de daders ook gewacht hebben met de "beginfase" van deze feiten tot de zon onder was (dwz het samenkomen op het verzamelpunt, omkleden, voertuig tevoorschijn halen etc). Er vinden in ieder geval geen overvallen plaats gedurende maanden als de zon nog op is tot na de sluitingstijd van supermarkten.

43

Re: Delhaize Overijse

Het was een feit dat mij opviel tijdens de bewakingsperiode dat naargelang het sluitingsuur naderde ook de aard van klanten veranderde. Je zag de rustige familie of de gezapige huisvrouw die alle tijd namen om hun koopwaar te kiezen en te beoordelen veranderen in de gehaaste m/v koper. De mensen die nog gauw binnensprongen (letterlijk) voor een snelle snack, sigaretten of een krat bier. Dit ging dan ook gepaard met slecht parkeren, stuntelig voor-en achteruit rijden tot zelfs een valpartij. Vooral de jeugd vond het leuk om even langs te racen met piepende banden.

Globaal genomen waren er rond sluitingstijd zowiezo al hectische toestanden.

Re: Delhaize Overijse

Als je een overval op een warenhuis wil plegen, en zeker in de jaren 82-85 waar er nog veel cash gebruikt werd, ga je toch je overval niet om 10 uur plegen, maar op het einde van de dag, wanneer de kassa's vol zijn. Maar het is ook wel verbazingwekkend, als we de overvallen op warenhuizen opzij schuiven en we de andere feiten bekijken, dat ook die feiten 's avonds of 's nachts gebeurd zijn. Alleen Dekaise werd in het midden van de dag gepleegd. Misschien omdat de winkel 's nachts beschermd was met een ijzer rolgordijn.

Dus kan men allerlei conclusies trekken over de uren van de aanslagen en men zou (in logica) zelf kunnen denken dat de leden, of een van hun, een gewoon werk had tijdens de dag en alleen maar vrij was na een zeker uur.

45

Re: Delhaize Overijse

Mogelijk hadden ze een dagjob en waren de overvallen daarom 's avonds.

Ik denk echter dat de hoofdreden was dat er 's avonds minder getuigen op straat zijn en dat men minder makkelijk te herkennen is in het donker/schemer. Ook is er minder verkeer en is het risico op een file of vertraging kleiner (les geleerd bij de overval op de wapenhandelaar en de daaropvolgende vlucht?). Ook is een overval in het donker met riotguns waar mondingsvlammen uit komen veel dramatischer en dit kon mooi meegenomen zijn als terreur de bedoeling was.

46

Re: Delhaize Overijse

In ieder geval is het een zeer duidelijk en consistent patroon.