Re: Philippe De Staerke

"Verklaringen Vanhemelrijck Yvette en dochter Mertens Sandra".

Hun namen mogen vernoemd worden want ze staan letterlijk vermeld in het "Parlementair onderzoek naar de noodzakelijke aanpassingen van de organisatie en de werking van het politie- en justitiewezen op basis van de moeilijkheden die gerezen zijn bij het onderzoek naar de Bende van Nijvel. Verslag Bendecommissie, Belgische Kamer van Volksvertegenwoordigers, 14 oktober 1997.

Bossi wrote:

Nog een detail. J en de dochter waren zelfs niet op de hoogte dat er een wedersamenstelling zou plaatsvinden. Zij werden gewoon ten burele uitgenodigd. Beiden werden om begrijpelijke redenen ook afzonderlijk vervoerd naar de plaats van de wedersamenstelling. En welke taal is er op de parking van de Delhaize te Aalst waargenomen tijdens de modus operandi?

Bossi : U schrijft "J". Dat is niet correct. Zoals ik hierboven reeds vermeld heb, gaat het over Yvette Vanhemelrijck en haar dochter Sandra Mertens.

Er zijn al genoeg fouten geslopen in het forum. Daarom deze terechte rechtzetting.

652

Re: Philippe De Staerke

Verontschuldig mij. Ik bedoelde dus inderdaad Yvette en Sandra.

En in verband met het gebruik van de korte bewoordingen in zigeunertaal, daarvan is ook een Proces Verbaal opgemaakt en zijn enkele personen verhoord en bijkomende onderzoeksdaden uitgevoerd.

Scaramouche, er is hier iemand op het forum dat nog steeds de hoop koestert dat in 2025 het Assisen zou opstarten inzake de beschuldigden van de feiten. U weet immers ook wat er allemaal voorafgaat inzake deze procedure. De wedersamenstellingen die dienen uitgevoerd te worden om te achterhalen wie welk aandeel had in de verschillende feiten. Verwijzing naar de raadkamer, verwijzing naar de K.I.B., de akte van beschuldiging, de erbarmelijke gerechtelijke onderzoeken die voorafgingen, de vernietigde overtuigingsstukken die niet meer te achterhalen zijn, verdwenen dossierstukken waarvoor een Hoofdcommissaris de verantwoordelijkheid in draagt, de eventuele afstapping met de juryleden op een plaats der feiten dat niet meer bestaat. Zaken die absoluut betwistbaar zijn na 35 rampjaren dat ik zo wel mag vernoemen. Aangevraagde onderzoeksdaden die halvelings of immers nooit zijn uitgevoerd.

Jullie weten immers ook welke opdracht ik kreeg inzake het erbarmelijk onderzoek in de zaak Vanden Eynde. Droevig om te ervaren en vast te stellen dat gerechtigheid ook hier verder blijft dwalen... Ik betwijfel zeer sterk dat er nog arrestaties zullen gebeuren rekening houdende met het gegeven dat er nog steeds een leegloop is bij de CWB. Bekijk de zaak Clement V. Over welk bijkomend overtuigingsmateriaal dient men nog te beschikken om deze zaak 'au serieux' te nemen en bijkomende onderzoeksdaden uit te voeren? Tuurlijk is dit een bijzonder gevoelige materie omdat, uiteraard zoals bleek, bijzonder hooggeplaatsten werden aangesproken bij defensie.

Re: Philippe De Staerke

Léonidas wrote:

Ik heb lang vastgehouden aan het idee dat de massamoorden van de tweede golf terroristische aanslagen zijn vermomd als een overval, bedoeld om de publieke opinie te beïnvloeden: de Belgische staat is niet eens in staat om mensen veilig te laten winkelen. Wie inbraken zegt, zegt inbrekers. Het was dus nodig. Maar kunnen we ons voorstellen dat iemand als Philippe De Staerke, ook al had hij een indrukwekkend bandieten-cv, voor een paar duizend euro zonder reden vrouwen en kinderen zou kunnen afslachten? Niet ik. Het is maar een vermoeden, en ik heb geen sympathie voor hem.

De aanslagen van 1985 zijn waarschijnlijk een drukmachanisme. Tegen wie: de overheid of Delhaize (denk aan Asterix)? In beide gevallen, werden de artiesten zeker betaald naast de buit.

Re: Philippe De Staerke

Pyreneeën, in dit geval zijn de belangen meervoudig. De verschillende 'echelons' pakken alles wat ze kunnen, van pakjes koffie en pralines tot verkiezingsuitslagen.

Re: Philippe De Staerke

retrophilips33 wrote:

Ja door het eenvoudige feit dat zijn dochtertje feilloos daarna de hoek met Suskes en Wiskes wist aan te wijzen, is ene heel erg belangrijk bewijzend detail dat deze verkenning wel degelijk heeft plaatsgevonden,

Alle Delhaize hebben dezelfde configuratie. Als je bijvoorbeeld gewend bent te winkelen in een Delhaize in de Ardennen, en dan ga je shoppen, op vakantie aan zee, in een Delhaize in Oostende, dan raak je niet gedesoriënteerd. Alles staat in alle Delhaize op dezelfde plaats. Dus dit argument dat het meisje meteen naar de afdeling "stripverhaal" ging in Aalst bewijst helemaal niet dat ze al in Aalst geweest was.

Bovendien was deze identieke configuratie van Delhaize voor sommigen een argument om uit te leggen waarom Delhaize en niet een andere winkelketen slachtoffer was van de meestal overvallen.

656

Re: Philippe De Staerke

Dat was juist de bedoeling van de speurders om deze wedersamenstelling in Aalst te doen. Aalst had niet dezelfde configuratie als de andere Delhaizes vanwege de twee ingangen. Het dochtertje kon onmogelijk weten waar de stripverhalen stonden mocht ze er niet vooraf geweest zijn.

657

Re: Philippe De Staerke

Ik vind het jammer dat de rol van Philippe De Staerke steeds opnieuw gebanaliseerd wordt. Niemand kan me wijsmaken dat een doorwinterd crimineel zich voor dergelijke feiten voor iemands kar laat spannen, zeker in de wetenschap dat hij van hogerhand bescherming genoot en dat hij een gewiekst leugenaar was, voor wie de leugen de waarheid geworden was. Nogmaals : (her)lees de passage in "Beetgenomen" over de figuur van Philippe De Staerke en dan weet je genoeg ... alleszins genoeg om te weten dat hij actief betrokken (geweest) is/was of kon zijn in de feiten van 1985.

Mijn insteek is enkel en alleen : gerechtigheid voor de slachtoffers, getuigen, nabestaanden .... de rest interesseert mij geen bal, eerlijk gezegd.

658

Re: Philippe De Staerke

Ik wil best geloven dat De Staerke daar geweest is op inspectie voor een overval. Met als typ uit het misdaadsyndicaat om hem in de val te lokken.

659

Re: Philippe De Staerke

Komaan Kenza, dat kan toch niet ... Philippe De Staerke was/is een uiterst geslepen persoon die zich nooit zomaar voor eender welke opdracht zou laten ge/misbruiken.

Re: Philippe De Staerke

Philippe ‘Johnny' De Staerke was de opvliegende leider van een bende dieven, inbrekers en overvallers die het vaak gemunt hadden op warenhuizen. Op basis van de getuigenis van zijn vriendin werd De Staerke door Troch en zijn mannen beschouwd als de man die op 9 november 1985 voor rekening van de Bende van Nijvel op verkenning trok naar de Delhaize van Aalst. Enkele uren voordat daar een bloedbad werd aangericht.

Maar de verdenking werd nooit hardgemaakt. De Staerke werd zelfs buiten vervolging gesteld.

‘Geen wonder', stellen de nieuwe Bende-speurders. ‘Er zijn geen materiële aanwijzingen gevonden dat De Staerke betrokken was bij de overval. De verhoren van zijn vriendin en haar dochter bulken van de ingefluisterde antwoorden. De Staerke had alleen het ideale profiel om een verdachte te zijn. In werkelijkheid werd hij ingeschakeld als lokaas om het onderzoek op een dwaalspoor te zetten. Hoe is Delta in deze val kunnen trappen?'