Re: Philippe De Staerke

Philippe De Staerke, Het Belang Van Limburg, 1/6/2001:

"Yvette wilde me in de val lokken, ze verklaarde enkele uren voor de overval bij mij in de Delhaize van Aalst te zijn. We zijn die dag niet naar Aalst geweest, vrijdag zijn we onze dochter gaan ophalen van het internaat".

Het hele probleem is dus om te weten of zijn dochter toen in Aalst studeerde, wetende dat ze op haar facebookpagina aangeeft dat ze in Halle studeerde, zonder verdere details.

662

Re: Philippe De Staerke

"In Charleroi was de Cel Waals-Brabant niet geïnteresseerd in het spoor-De Staerke, en in 2002 werd hij buiten vervolging gesteld. In 2005 stelde het Europees Hof voor de Rechten van de Mens dat het onderzoek tegen De Staerke onredelijk lang had geduurd".

Bron » www.humo.be

En dat hele plateauzolen verhaal en/of hoge hakken, kom op zeg! Wat als je in een keer moet rennen?

663

Re: Philippe De Staerke

gloacoster wrote:

Alle Delhaize hebben dezelfde configuratie. Als je bijvoorbeeld gewend bent te winkelen in een Delhaize in de Ardennen, en dan ga je shoppen, op vakantie aan zee, in een Delhaize in Oostende, dan raak je niet gedesoriënteerd. Alles staat in alle Delhaize op dezelfde plaats. Dus dit argument dat het meisje meteen naar de afdeling "stripverhaal" ging in Aalst bewijst helemaal niet dat ze al in Aalst geweest was.

Tracht eerst eens kennis te nemen van het Proces Verbaal, dragende het nummer 7511 dd. van 2 augustus 1987 in uitvoering van het kantschrift Nr 33.028/85/19 uitgaande de O.R. te Dendermonde alvorens zoiets te schrijven dat kant nog wal raakt.

De wedersamenstelling gebeurde eerst met Mertens Sandra alleen. Haar aanwijzingen en mededelingen werden hier getoetst aan haar vroegere verklaringen, afgenomen door de heer Romelart Roger, en die vervat zijn in Proces Verbaal nummer 10.753 dd. van 03.12.1986. Haar aanduidingen en mededelingen bleken volledig te kloppen op de wedersamenstelling. Ze wist exact de plaats aan te duiden alwaar men de Opel Kadett parkeerde op 9.11.85. Ze drukte tijdens deze wedersamenstelling haar verwondering uit dat de boekjes van 'Suske en Wiske' daar niet meer stonden en dat er een andere stand stond. De verantwoordelijken van de Delhaize, de heren Van Der Elst en Notermans waren eveneens aanwezig en bevestigden het relaas van Mertens. En zo zijn er nog een aantal zaken die de geloofwaardigheid van Mertens bevestigen en aan haar waarheid niet kan tornen.

Het meisje bevestigde slechts één keer aanwezig te zijn geweest in Aalst samen met haar moeder en De Staerke Philippe.

Re: Philippe De Staerke

Hoe oud was Sandra op het moment van de wedersamenstelling?

665

Re: Philippe De Staerke

Die verheerlijking & het goedpraten van misdaden van Mincky van criminelen als Johnny De Staerke mag stilaan wel eens ophouden. Het is op zijn zachtst gezegd ongepast. Bovendien werd De Staerke uitsluitend buiten vervolging gesteld (enkel voor wat men hem in Aalst van beschuldigde) vanwege de tijdsduur dat hij al in beschuldiging was, absoluut niet omdat hij onschuldig geacht wordt. Gebrek aan materieel bewijs wil trouwens niet zeggen dat die persoon onschuldig was, wel dat we het door gebrek aan materieel bewijs niet weten.

Johnny's 'CV':

  • 23.06.72: gearresteerd voor diefstallen met braak

  • nov. '75: opgepakt op verdenking van gewapende overval

  • 17.03.'76: 2 jaar celstraf voor gewelddadige gewapende diefstal bij nacht

  • aug. '78: opgepakt vanwege slagen & verwondingen bij een voorval in St. Truiden

  • 1980: veroordeling wegens bezig & heling van oorlogswapens

  • 09.10.'80: juwelier Valère Valkcke wordt vermoord, 'Johnny' De Staerke is één vd verdachten

  • 23.10.'80: driedubbele moord op Achnamian, Grandcler & Wenzel. Volgens Léon De Staerke werd deze slachting gepleegd door 'Pinta' met als mededaders Philippe De Staerke & Ghijsels.

  • 04.11.'80: moord op Sofie Verpeuten te Lennik. Volgens Léon De Staerke waren de daders Philippe De Staerke & Pinta

  • jan. '81: opgepakt in een gestolen BMW

  • juni '81: veroordeeld tot 18 maanden cel wegens wegens diefstel en het toebrengen van slagen & verwondingen aan politie agenten

  • juni '82: aangehouden vanwege diefstal

  • dec. '83: veroordeeld tot 3 jaar cel vanwege zware diefstal

  • 16.09.'83: ontsnapping uit gevangenis Doornik

  • okt. '83: opgepakt & ondervraagd als verdachte voor de moord op Jacques Van Camp in Ohain

  • maart '85: niet teruggekeerd van Penitentiair verlof

  • 26.06.'85: overval postkantoor Baasrode

  • 05.08.'85: overval postkantoor Meerhout

  • 06.08.'85: overval postwagen Lier

  • 07.08.'85: overval postkantoor Rijmenam

  • 24.09.'85: overval postkantoor Baasrode

  • 24.09.'85: overval postkantoor Waasmunster

  • 21.10.'85: overval postkantoor Ternat

  • 21.10.'85: overval postkantoor Erpe-Mere

  • 15.06.'87: start proces 'superbende van Baasrode, in totaal 15.000 pv's betreffende 157 feiten, 13 getuigen worden opgeroepen.
    Philippe De Staercke wordt tot 20 jaar cel veroordeeld.

Quote uit een artikel van Het Laatste Nieuws van 21 november 1986:

De Bende werd aangehouden wegens zowat twintig overvallen, een pak meer warenhuisinbraken, heling autodiefstallen of het leveren van wapens, papieren of schuilplaatsen en van begin 1984 tot begin 1986.

Het onderzoek begon na een inbraak in de Delhaize-filiale te Lokeren en vermeldt overvallen op de postkantoren te Steenhuffel, Wépion, Liezele, Baasrode, Rijmenam, Londerzeel, Luttre, Ternat, Mollem, Klemskerke en Wenduine en zelfs overvallen op banken te Dilbeek, Middelkerke, Vosselaar en Ranst. Verder werd er ingebroken in warenhuizen en magazijnen van de kust tot Limburg met vooral drank en sigaretten als buit.

Er werden een twaalftal verdachten aangehouden, anderen werden alleen verhoord. Op grond van gissingen en onderstellingen werden vooral Philippe De Staerke en Apostolos Papadopoulos in verband gebracht met moorden. Het gerecht te Dendermonde verzamelde een indrukwekkend wapenarsenaal en autokerkhof. Men vond voorwerpen afkomstig uit Aalst en Temse.

Stop met De Staerke af te schilderen als een onschuldig schaap Mincky (en co). Dit is bijzonder ongepast. Zelfs al zou De Staerke Aalst of andere Bende feiten niet mee gedaan hebben dan blijft er nog ruim genoeg over om geen sympathie voor deze zware gangster te hebben.

Er is trouwens geen enkele goede reden om Philippe De Staerke van Aalst of zelfs van andere bendefeiten (Beersel, Ohain, Overijse, Eigenbrakel) uit te sluiten als verdachte. Voor Aalst zijn er zelfs heel goede redenen om hem als verdachte te blijven beschouwen en dat heeft heus niet enkel met de getuigenis van zijn ex vriendin te maken:

  • Zo werd De Staerke door 2 joggers herkend in de aanloop naar Aalst

  • Zo werd De Staerke door een caissière herkend tijdens zijn verkenningsactie

  • Er is het voorval van de zigeuner die hem als slachtoffer herkende aan zijn loop en beweerde dat De Staerke hem niet afmaakte omdat hij hem herkende

  • De zwaarst wegende factor van mogelijke betrokkenheid in Aalst is veruit de Samsonite die hij afgezet en opgehaald zou hebben in het appartement van zijn Griekse maten (waar ook een getuigenis van bestond en waar een expertise van uitwees dat er gebruikte wapens in de Samsonite gezeten hadden)

Sympathie hoor je te hebben met de slachtoffers, niet met daders. En vergeet ook niet dat ook de getuigen van overvallen waar niet geschoten werd slachtoffers zijn, voor hen is zo iets een traumatische ervaring die ze lang kunnen meeslepen, sommigen hun leven lang met allerlei psychische gevolgen.

666

Re: Philippe De Staerke

Kurosawa. Blij met deze post! Ik snap echt ook niet dat iedereen hier achter Mincky aanholt en de woorden van xavier negeert. Iedereen heeft toch wel gelezen dat Minkcy Philippe De Staerke wel sympathiek vond? En blijven beweren dat deze verdachte vergeten moet worden op basis van? Kan nog altijd dat hij er niets mee te maken heeft, maar dit zomaar aannemen daar is vooralsnog geen enkele reden voor.

667

Re: Philippe De Staerke

Het kan goed zijn dat De Staerke sympathiek overkomt als je hem op café zou tegen komen of als je met hem praat over de kunstwerken die ie tegenwoordig maakt. Dat kan dat hij een sympathieke indruk geeft.

Maar louter op basis daarvan mag je iemand niet uitsluiten als dader. Ik zeg ook niet dat het niet mogelijk is dat ex-gangsters op latere leeftijd hun leven zouden beteren. Philippe Lacroix van de Bende Haemers lijkt zich bv. goed gerehabiliteerd te hebben met zijn job als leraar Nederlands.

De Staerke heb ik echter in geen enkel interview ooit  spijt zien betuigen van zijn daden of inzicht wat hij slachtoffers (ook op overvallen waar je geen schot lost heb je slachtoffers met psychische trauma's) aangedaan heeft. Enkel zelfbeklag en zichzelf zien als een complot van 'de staat' en 'de pers' tegen zijn persoontje hoor je hem in interviews herhalen. Dat klinkt verdacht veel als narcisme, gebrek aan inzicht in wat zijn daden veroorzaakt hebben, gebrek aan berouw en ook gebrek aan inlevingsvermogen in anderen. Persoonlijk vind ik dat niet zo'n sympathieke eigenschappen. Ik vraag me ook af op wat Mincky zich baseert om Philippe De Staerke sympathiek te noemen. Dat kan je namelijk enkel zeggen als je die mens persoonlijk kent in mijn ogen.

668

Re: Philippe De Staerke

ctrix wrote:

Kurosawa. Blij met deze post! Ik snap echt ook niet dat iedereen hier achter Mincky aanholt en de woorden van xavier negeert.

Iedereen, ctrix? Bossi in ieder geval niet. Ik zal dat verder proberen te verduidelijken. Aan de hand van de voor mij liggende PV's die ik heb opgezocht en voornamelijk opgesteld door de heren Moortgat Achiel (GPP), Volckeryck Gerrit (GPP - Laboratoriumoperateur), Van Rie E Alfons (GPP) Rommelart Roger (GPP), Lemmens Marc (RW-B.O.B) en Colman (RW - B.O.B.).

Over de wedersamenstelling in de Delhaize te Aalst valt ook nog wat te schrijven. Als men dan durft te spreken over het vooraf influisteren bij een kind is werkelijk de schaamte nabij. Nogmaals, niemand heeft kunnen vaststellen dat Mertens Sandra enige tegenspraak heeft geleverd of maar één tegenstrijdigheid heeft opgeworpen inzake het bezoek aan de Delhaize te Aalst op 9.11.1985.  Wat de moeder zich ongeveer kon herinneren was het Mertens Sandra haar toelichting zeer formeel en juist wat de juiste plaatsbepaling van de Opel Kadett onder andere betrof.

Ik kom hier vandaag nog op terug.

Re: Philippe De Staerke

Een juridische verduidelijking : Philippe De Staerke kreeg een ontslag. De elementen waarover de onderzoekers beschikten, werden onvoldoende geacht om hem terug te sturen naar de assisen. Als er voor de verjaringstermijn nieuwe elementen opduiken, kan hij opnieuw worden aangeklaagd. Dit is het verschil tussen een ontslag en een vrijspraak.

670

Re: Philippe De Staerke

Waar wordt Philippe de Staerke op dit moment van verdacht?