711

Re: Philippe De Staerke

Podevijn was goed gekend , vele mensen hebben ons verhalen gebracht . Mijn grootvader liep natuurlijk ook rond . Ikzelf was nog te klein om enige herinnering te hebben over deze heren .

712

Re: Philippe De Staerke

gloacoster wrote:
Bossi wrote:

Wat uw eerste vraag betreft, DE STAERKE was samenwonend met VANHEMELRYCK Yvette en haar dochter MERTENS Sandra te 1050 Elsene op een appartement aan de Malibranstraat. Niet alleen in het Proces Verbaal van de wedersamenstelling maar ook ik voorafgaande verklaringen vanwege MERTENS Sandra geeft zij aan samen met haar moeder en DE STAERKE op het appartement te zijn toegekomen na de verkenning in de Delhaize te Aalst in de namiddag. Zoals ook duidelijk in het Proces Verbaal nummer 7511 dd. van 05 augustus 1987 staat vermeld, gaf MERTENS aan dat bij hun thuiskomst “Moustafa” zich op hun appartement bevond. Het betrof KISSI Moustafa.

Noch uit de verklaringen van de dochter noch uit de verklaring van VANHEMELRYCK komt naar voor dat DE STAERKE in HALLE zou afgezet zijn. Wie dat uit zijn onderbroek toverde is mij een raadsel net zoals het niet bestaand verband met een school in Aalst dat men boven toverde.

In een bijkomend verhoor van VANHEMELRYCK en dat is opgenomen in het Proces Verbaal nummer 101.307 dd. van 4 augustus 1987 uitgaande de B.O.B. van Dendermonde, gaf VANHEMELRYCK aan te weten wat DE STAERKE bedoelde met ‘iets’ te gaan bekijken. Betrokkene ging in de Delhaize te Aalst ‘iets’ verkennen met het oog op latere diefstal. Dat zou DE STAERKE zijn gewoonte zijn. Daarbij verwees VANHEMELRYCK ook naar een ander dossier, namelijk het dossier ‘Bende van Baasrode’ alwaar DE STAERKE alsnog plaatselijke verkenningen deed met betrekking tot het postkantoor te Sint Gillis Brussel en diefstallen in villa’s. Het viel haar ook op dat DE STAERKE alles nauwlettend in de gaten hield in de Delhaize te Aalst.

Deze verklaringen zijn ook reeds opgenomen in een voorgaand Proces Verbaal dragende het nummer 2359 dd. van 22 november 1986 uitgaande de B.O.B. te Dendermonde.

Blijkens uit de verklaringen van ooggetuigen zijn er op 31 oktober 1985 drie personen opgemerkt dewelke verdachte gedragingen vertoonden in de onmiddellijke omgeving van de Delhaize te Aalst. Onder de drie personen is één verdachte beschreven als een ‘zigeunertype’.  Uit het direct milieu van DE STAERKE kwamen er ook sterke aanwijzingen van zijn betrokkenheid in Aalst. Ook belastende verklaringen werden opnieuw afgelegd in verband met BULTOT en zijn relatie met DE STAERKE. Onderzoek in uitvoering van het kantschrift dd. 20.11.1987 uitgaande O.R. TROCH en Proces Verbaal nummer 101789 dd. van 10.12.1987 uitgaande de GPP te Dendermonde.

Persoonlijk komen voor mij twee robotfoto's overeen met BULTOT. Thans zijn er ook nog robotfoto's die nooit publiekelijk zijn vrijgegeven.

Heeft ze ook uitgelegd dat ze de chauffeur was, van een wandeling naar een begraafplaats waar VDS en  een medeplichtige een barones wilde opgraven om de juwelen te stelen die ze in de kist zou hebben bewaard?
Sorry maar deze dame is niet geloofwaardig, ze handelde alleen uit wraak

Inderdaad zo denk ik er ook over.

713

Re: Philippe De Staerke

Bij het begin, bij de overval op Dekaise was er al sprake van wapenhandel volgens Bultot. Bultot noemde Bruno Vandeuren als de man die de wapens vervoerde na de overval. Bruno Vandeuren noemde wapenhandelaar Jean-Luc Baugniet als een van de overvallers (Hilde Geens). Op de vooravond van de raid op Aalst probeerde Bultot via agant van de staatsveiligheid Delsaut een automatisch wapen te kopen. Toen die niet thuis gaf belde hij naar Baugniet.

een vertrouwelijke nota bij de staatsveiligheid sprak over een poging tot racketeering. (Guy Bouten) Bouhouche, beijer en Baugniet waren alledrie betrokken bij pogingen om warenhuizen te chanteren.

Re: Philippe De Staerke

HIPA wrote:

Omdat dit gedeelte van het onderzoek nauwelijks of niet gevoerd was heb ik zelf wat onderzoek gedaan .
Net als mijn grootvader ben ik overtuigd dat men ons moest liquideren.
De manier waarop blijkt uit de autopsie , deze tart alle verbeelding .
Als Beyer Bouhouche de man van de moto’s en Mendez allemaal in je achtertuin lopen kan je nog moeilijk anders denken .
De details blijven ongeweten , er was daar een grote wapenhandel naar buitenland  , plus atelier waar menig rijkswachter en politieman kwam prutsen .
Dan had je nog de Nederlandse criminelen die 300 m van ons woonden . 
Toen er een artikel verscheen over Podevijn in de krant kwam hij briesend en kwaad bij ons binnengestormd .
Ik stond naast mijn grootvader toen hij dreigde de zaak in brand te steken . Mijn grootvader had hem verdacht gemaakt in de krant zei hij . Mijn grootvader had nooit een interview gegeven aan die krant .

Omdat een aantal lieden het gewoontegetrouw nodig vinden te flooden, al dan niet in de hoop dat echt interessante posts verloren gaan, nog even duiden dat hier de klepel hangt. Bedankt voor deze meer dan verhelderende bijdrage.

715

Re: Philippe De Staerke

Sommigen hebben héél grof geld verdiend met wapenhandel. 

Er is iemand, die deel uitmaakte van de rechter kant van de PSC, die veroordeeld werd voor fiscale fraude en die in allerlei andere corruptiezaken voorkomt maar er nooit op "gepakt" is kunnen worden.  Onder andere in drugs- en wapenhandel komt zijn naam ter sprake, alsook in de deelname aan de roze baletten.  Een mislukte staatsgreep wordt ook met hem in verband gebracht.  En heeft een staatsgreep nu ook niet meer kans op slagen als je de staat eerst destabiliseert ?  Misschien was er nog wel een in de maak ...

Diezelfde persoon werd later ontvoerd.  Waarom ??

just my 2 cents

oh ja,
diegene die hier veel geld mee verdienden hadden er baat bij dat lastige getuigen voor altijd zwegen natuurlijk.
2 (of meer ?) vliegen in 1 klap bij de overvallen:
getuigen weg
destabiliseren van de staat
wat nog meer ?  (bvb plaatsen van kernraketten, zouden sommige hooggeplaatsten hier niet mee gediend zijn op een of andere manier ?)

En dan worden nog wat goedgelovigen (Mendez) misbruikt, tot wanneer deze hun mond dreigen voorbij te praten ...

716

Re: Philippe De Staerke

Er moet een reden zijn waarom dat ze op hipa zijn gezin gemunt hebben   En die ligt dikwijls heel kort bij
Volgens mij zijn ze herkent door het dochtertje

Re: Philippe De Staerke

kenza wrote:

Er moet een reden zijn waarom dat ze op hipa zijn gezin gemunt hebben   En die ligt dikwijls heel kort bij
Volgens mij zijn ze herkent door het dochtertje

Vermits HIPA ervan overtuigd is dat zijn familie reeds doelwit was voor de aanslag en Podevijn reeds eerder bedreigingen uitte zou ik (eens en voor altijd) eerder in deze richting denken.

718

Re: Philippe De Staerke

Ik lees hier vaak dat men er van uit gaat dat de Staerke soms of eenmalig hier in Aalst kwam .
Deze was hier wekelijks zoniet dagelijks .
De zigeuners uit Hofstade , één daarvan was Julien de Staerke zijn vrouw !  laat nu net deze groep zijn die het aan de stok kregen met René de jonge .

Re: Philippe De Staerke

Beschik jij over aanwijzigen dat naast de genoemde Rijkswachters ook De Staerke wel eens bij Podevijn over de vloer kwam?

Re: Philippe De Staerke

Waren er geen geruchten vanwege René de jonge dat de broer van de vrouw van Julien de Staerke (bijgenaamd "het mannetje") waarschijnlijk de verkoper was van de wapens gebruikt in Aalst?