1

Topic: Robert Eckhardt

Robert 'Bob' Eckhardt is een vriend van Philippe De Staerke die in Halle woont.

Eckhardt was lid van de bende rond Philippe De Staerke maar was duidelijk niet de dapperste. Een getuigenis van de vriendin van Johnny De Staerke lijkt hierop te wijzen: "In dit perspectief is ook het getuigenis van zijn vriendin interessant. Ze beschrijft hoe een overval op een postkantoor in Sint-Gillis op 21 november, twaalf dagen na Aalst dus, mislukte omdat Bob Eckhardt, een van de overvallers, begon te panikeren. Hoe Johnny hem razend de huid vol schold en de wapens van woede in het kanaal Brussel-Charleroi wierp."

Georges Leclerc zag ooit Johnny drie riotguns kuisen bij Bob Eckhardt thuis. Dit gebeurde een maand voor de aanslagen op de Delhaizes. Op 9 november waren er in Aalst heel wat vreemde bezoekers aanwezig om het schutterscommando bij te staan als er problemen dreigden. Iemand merkte op de tweede parking een Golf met draaiende motor. De chauffeur gelijkt op Bob Eckhardt.

George Leclerc verbleef toen [de herfst van 1985] in de gevangenis van Doornik en schreef regelmatig naar Bob Eckhardt en wisselde nieuwtjes uit over zijn copains Vicky Van Obbergh en Biloet. Uit de briefwisseling, die de speurders konden inkijken, blijkt dat Leclerc en Eckhardt grootse plannen maakten. Zo op 1 september 1985 de zin: "A nous la grande vie si tu veux par la... ne me pose pas de question, ok?" Een cryptische zin die aan belang wint in het perspectief van de bloedige gebeurtenissen die later zullen volgen. Een dag later luidt het in een volgende brief als volgt: "On verra ça plus tard, pour l’instant il n’y a que toi, moi, Pat (Patrick Ghijsels of Haemers?) et Philippe (Johnny De Staerke) pour la super équipe..."

Bob Eckhardt behoorde niet tot zijn kransje boezemvrienden maar onderhield toch nauwe relaties met Johnny. Men vond bij een huiszoeking niet alleen een zichtkaartje in Manouche afkomstig van Bébé De Staerke, maar ook een briefje met de vermelding 'kamascri', het Manouche voor wapens, en de naam van Patrick Baudry, de wapenhandelaar uit Ukkel. Verder een boel krantenknipsels over de aanslag in Aalst, een houten knots, een groene Webb-gordel waarin militairen munitie opbergen en in stukken gesneden foto's, het lot van heel wat Bende-attributen. Bizar is ook de vondst van twee maskers, eentje van Kadaffi en een zwarte aap en een plastic zak met zes paar schoenen. Het was bekend dat de bende De Staerke vaak veel te grote schoenen aantrok om zo de speurders tijdens hun sporentocht op het verkeerde been te zetten. Eckhardt ging enkele keren op bezoek bij Julien De Staerke, onder meer met de vriendin van Johnny om een houten valies met wapens af te geven.

Over deze houten valies vertelt de vriendin van Philippe het volgende: "Op een dag moest ik een zwaar houten diplomatenkoffertje gaan afgeven bij zijn vader Henri [De Staerke] in Sint-Pieters-Leeuw. Maar die was niet thuis. We hebben het koffertje dan maar in het toilet geplaatst. Het was de eerste keer dat ik de woning betrad. Het was er smerig, bezaaid met vodden en oud ijzer. Op de tafel lag een grote map met allemaal documenten bestemd voor zijn broer Leon. Blijkbaar had die daar zijn officieel adres. Ik was in het gezelschap van Bob Eckhardt, ook een zigeuner, want ik hoorde hem met Johnny een taal spreken die ik niet verstond. Zijn moeder woonde in Halle. Ooit zag ik op tafel een vakantiekaartje liggen van Bébé maar ik begreep niet wat er op stond. Eerlijk gezegd, ik had schrik van Bob, zo lelijk kon hij naar me kijken. Volgens hem zaten er wapens in dat koffertje: een 9mm-pistool en een stengun, zoals je soms in oorlogsfilms ziet. We zijn dan naar Julien gereden enkele honderden meter verderop en die overhandigde me een briefomslag, die ik aan zijn broer moest geven. Er stak 26.000 frank (650 euro) in. Mijn dochtertje vertelde me dat Bob in het gezelschap van zijn vriend Georges Leclerc af en toe op bezoek kwam als ik niet thuis was. Ze werd dan uit de kamer gestuurd om in de keuken eten klaar te maken."

Eckhardt geeft toe dat hij Johnny vier keer in een korte tijdspanne heeft ontmoet, namelijk op 9, 10, 11 en 12 november 1985. Het waarom is hem ontgaan. Op 9 november is hij een villawijk gaan verkennen om er inbraken te plegen en heeft zijn broer Ronny het weekend bij hem doorgebracht. Maar hij was zeker niet in Aalst. Er bestond in die periode wel een plan om een wapenwinkel op de Bergensesteenweg te overvallen. Johnny wist dat de tentoongestelde wapens nep waren en dat de echte zich in een ijzeren kast bevonden.

Bron: De Bende van Nijvel, Guy Bouten

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

2

Re: Robert Eckhardt

Robert Eckhardt was een gangster uit het Luikse.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

3

Re: Robert Eckhardt

Ben wrote:

Iemand merkte op de tweede parking een Golf met draaiende motor. De chauffeur gelijkt op Bob Eckhardt.

Volgens Guy Bouten zou dit wel eens het donkergroene exemplaar geweest zijn dat op 22 september op het parkeerterrein van D'Ieteren in Erps-Kwerps werd gestolen.

Ben wrote:

Men vond bij een huiszoeking niet alleen een zichtkaartje in Manouche afkomstig van Bébé De Staerke, maar ook een briefje met de vermelding 'kamascri', het Manouche voor wapens, en de naam van Patrick Baudry, de wapenhandelaar uit Ukkel. Verder een boel krantenknipsels over de aanslag in Aalst, een houten knots, een groene Webb-gordel waarin militairen munitie opbergen en in stukken gesneden foto's, het lot van heel wat Bende-attributen.

De krantenknipsels die de onderzoekers vonden tijdens de huiszoeking, waren de enige knipsels die de onderzoekers aantroffen.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

4

Re: Robert Eckhardt

Eckhardt verliet op 23 oktober 1985 de gevangenis van Merksplas en kon dus onmogelijk betrokken zijn geweest bij de overval in Eigenbrakel en Overijse. Maar zijn alibi voor die noodlottige 9de november rammelde aan alle kanten. Hij bracht die dag zogezegd door bij zijn broer Ronny, die dat beaamde. Achteraf bleek dat hij zich van week had vergist.

Bron: De Bende van Nijvel - verraad, manipulatie, geheime diensten | Guy Bouten

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Robert Eckhardt

Nu we eindelijk een gezicht kunnen plakken op deze lange slungel mag deze nog eens besproken worden. Twee dagen na Aalst dus die klungelige overval die door Van Esbroeck op tv besproken werd. Vicky Van Obbergh sinds kort in Facebook-vriendenlijst van madame van biloutte.

Re: Robert Eckhardt

https://i.imgur.com/4YjfuKK.jpg

Re: Robert Eckhardt

De lange (rond de 1.90 meter) Robert (Bob) Eckhardt zou de ‘reus’ in Aalst kunnen zijn geweest. Vergelijk een van hem genomen foto maar eens met robotfoto 19.

Uit het in 2020 uitgegeven boek Bouhouche, Beijer, Beuckels en de anderen, van Guy Bouten (pagina 218): “Die avond wilden René De Jonghe en zijn vriendin hun auto parkeren op de eerste parking van de Delhaize, toen ze een man met een riotgun zagen. Automatisch reden ze naar de kleine parking, iets verderop, naast het Osbroek park. De Jonghe werd getroffen aan het hoofd. (…) maar de bestuurder (De Jonghe?; weetjewel) herkende de agressor in zijn achteruitkijkspiegel. Het was Philippe (alias Johnny; weetjewel) De Staerke, een manouche zoals hij.” (…) Getuigen zagen op dezelfde parking een Golf met draaiende motor met Robert Eckhardt achter het stuur. (…) Een van de gangsters verloor een safarihoedje dat uit zijn zak viel. Een lab stelde dat de eigenaar dezelfde bloedgroep had als de meerderheid van de zigeuners.

Opmerkingen weetjewel: voor zover ik weet is zowel Philippe De Staer(c)ke als Robert Eckhardt een zigeuner of manouche. Beiden maakten deel uit van de Bende van Baasrode.

Voor zover mij bekend is, is er van Robert Eckhardt of zijn familie geen DNA afgenomen.

Leeft Robert Eckhardt nog?

De toenmalige vriendin (Yvette van Hemelrijck) van Johnny De Staer(c)ke zou van hem hebben vernomen dat Eckhardt tijdens een overval, niet lang na de overval in Aalst, ‘zich laf zou hebben gedragen’. Ik heb dit ergens gelezen, maar het is mij even ontschoten waar precies. Dat ik dat heb gelezen staat als een paal boven water. Nogal speculatief merk ik op dat dat, naar zeggen van de toenmalige vriendin van De Staer(c)ke, laffe gedrag van Eckhardt mogelijk het gevolg is van een door hem opgelopen trauma in Aalst. Ik probeer mij een voorstelling te maken van Eckhardt, die op 09-11-1985 in Aalst, zijn geweer richt op dezen en genen (volwassenen en kinderen, waaronder David Van de Steen?) op de parkeerplaats van de Delhaize-supermarkt of in die supermarkt en schiet…

In ieder geval verbaast het mij dat de hiervoor gememoreerde brisante opmerkingen van Guy Bouten over René De Jonghe, Philippe De Staer(c)ke en Robert Eckhardt, op zichzelf lijken blijven te staan. Ik mag toch aannemen dat Bouten dit niet uit zijn duim heeft gezogen en zich heeft gebaseerd op een bij voorkeur betrouwbare bron? Hoe zijn politie en justitie met die kennelijke verklaring van René De Jonghe omgegaan?

Ik heb ook geen idee in hoeverre de rol van Robert Eckhardt in relatie tot de overval op de Delhaize in Aalst, op 09-11-1985, is uitgeklaard. Het bevreemdt mij dat Eckhardt en zijn doen en laten in de periode 1982-1985, tot op de dag van vandaag zo weinig over het voetlicht lijkt te zijn gekomen. Daarvoor zal ongetwijfeld een reden zijn.

Re: Robert Eckhardt

» tueriesdubrabant.1fr1.net (weinig informatie)

9

Re: Robert Eckhardt

weetjewel wrote:

Ik mag toch aannemen dat Bouten dit niet uit zijn duim heeft gezogen en zich heeft gebaseerd op een bij voorkeur betrouwbare bron?

Bouten heeft wel meer uit zijn duim gezogen. Hij heeft wel meer personen als reus of killer aangewezen, dus kun je zijn uitspraken maar beter met een korreltje zout nemen.

Re: Robert Eckhardt

» tueriesdubrabant.1fr1.net

De man op de twee bovenste foto’s is zeker niet Apostolos (alias Serge (le grec)) Papadopoulos, maar als ik het wel heb, Robert (Bob) Eckhardt, de een om een of andere reden nogal onder de radar gebleven lange man, met een hoge haarinplant en snor, zoals ook is te zien op robotfoto nummer 19.