681

Re: Waver: 30 September

Misschien even dit ter herinnering brengen, te lezen in het goede boek van Ponsaers:

“Bruno Vandeuren had banden met Madani Bouhouche & Robert Beijer en leverde hen soms diensten... Vandeuren werd betrapt in parking Beau Site de avond na de overval bij wapenhandelaar Dekaise, samen met de voormalige tipgever van Robert Beijer, de Vietnamees Ton Quang Loc. In datzelfde garagecomplex huurde Bouhouche verschillende boxen. Vandeuren verklaarde dat hij in dat complex de auto met de gestolen wapens bij Dekaise had geparkeerd.“

682

Re: Waver: 30 September

Vandeuren werd op kerstavond 1988 in Oostende in het Koningspark vermoord. Hij werd naar een heler in Oostende gestuurd door Willy D. die volgens de speurders vermoedelijk ook het omgebouwde moordwapen heeft geleverd. Willy D. werd ook verdacht van medeplichtigheid van de moordaanslag op Vernaillen en een afleidingsmaneuvre bij de aanslag in Aalst. (Hilde Geens) Omgebouwde moordwapens. Doet een belletje rinkelen?

683

Re: Waver: 30 September

Hilde Geens legde reeds de nadruk op de mogelijke betrokkenheid van Bruno Vandeuren bij de wapendiestal en moord op de politieagent bij Dekaise.

Het hele verhaal kwam via -tot pedofilie veroordeelde - advocaat Delhuvenne (en vriend van Patrick Haemers) tot bij haar. Maar niet alleen tot bij haar. Ook via Francis Dossogne (Front de la Jeunesse) nog op dezelfde dag als deze info tot bij Delhuvenne kwam, kwam deze info bij commissaris Yves Zimmer. Dossogne was een informant van Yves Zimmer.

Dezelfde Yves Zimmer die het dossier Pinon heropende:

“Pinon stelde in zijn verklaring van 24 februari 1992, dat hij in 1984 werd gecontacteerd door Yves Zimmer en Bruno Famenne van de gerechtelijke politie te Brussel, die hem informeel wensten te spreken. Zij ontmoetten elkaar in aanwezigheid van twee getuigen, waaronder Hiernaux. De genoemde leden van de gerechtelijke politie deelden hem toen mee dat het onderzoek naar de sexfuiven werd heropend en dat het ging om discreet onderzoek dat discreet verricht werd opdat hun initiatieven niet gedwarsboomd zouden worden. Ze hebben niet gepreciseerd welke magistraat met het dossier belast was. Pinon ontmoette nadien nog herhaaldelijk Famenne.”

Overigens voor alle duidelijkheid:

“Dokter Pinon ontkende volgens procureur Defourny van Charleroi eveneens elke band met de Bende van Nijvel. Defourny rapporteerde hierover op 25 januari 1989 aan de Bergense procureur-generaal Demanet: 'Het monster van Loch Ness uit het dossier Pinon lijkt voorgoed uitgeschakeld na het verhoor van dokter Pinon door de Gerechtelijke Politie van Charleroi op 29 november 1988. Tijdens dat verhoor heeft hij verklaard dat die zaak geen verband kon houden met de aanslagen van de Bende van Nijvel. Dat is ook onze overtuiging.”

Dit heeft heel het onderzoek naar de rechtstreekse schuldigen aan ‘de Bende van Nijvel’ en deze macabere feiten in Waver (in topic) vertroebeld en verziekt. Wat dan ook de bedoeling was. En met succes.

Is het dan ook toeval dat bij de allereerste feiten (brandstichting bij Pour zogezegd omwille van dossier Pinon en de Roze Baletten) de naam van Zimmer opduikt, dat nog steeds deze feiten gekoppeld werden aan oa de dood van Latinus zogezegd omwille van dat dossier (Marnette, Zimmer en Reyniers), dat Elise Dewit en Jacques Fourez ook zogezegd omwille van nooit bestaande videocassettes uit de weg geruimd werden? Oh en bij uitbreiding dan ook maar gelijk José Vanden Eynde die dan toch eigenlijk ook wel toevallig een kopietje van deze cassettes had?

Uiteraard is het ook volstrekt toeval dat net deze heren Finné naar voren schoven als bedenker van nog een ander complot. Na de echtscheidingsperikelen van Pinon en de daaruit in confituur overvloeide Roze balletten kregen we er ook nog een staatsgreep bovenop.

Is er omgekeerd iemand die gelooft dat je een foute beweging kan stoppen met een gerechtelijke veroordeling? Zoals het hieraan relevante VMO, het Front de la Jeunesse, Westland New Post, …? Let op de laatste paragraaf in deze post!

Het hele Bende-verhaal moet herschreven worden, schreef Walter De Bock, dankzij hem werd overigens de zaak tegen Reyniers opgestart.

Ik zal deze -helaas reeds overleden- maar top-journalist nog even letterlijk citeren als een stukje van het antwoord op de vraag die Hilde Geens stelde: “Ik blijf me afvragen wat Walter bedoelde met dat ene zinnetje “Het hele Bende-verhaal moet herschreven worden…”

“Wat je kunt vaststellen, is dat justitie de omvang en de aard van de georganiseerde criminaliteit vokomen heeft miskend en onderschat. Zij hebben in het algemeen nog het criminele milieu voor ogen zoals het honderd jaar geleden bestond, ze schieten met pijl en boog op een supersonische tank.

Ze houden geen rekening met een crimineel netwerk dat als het wordt bedreigd overgaat tot offensieve acties, zoals het corrumperen van politie, justitie en politiek.

684

Re: Waver: 30 September

Allez, is dat niet duidelijk? Waarom niemand ervan rekening houdt?

https://i89.servimg.com/u/f89/19/86/44/34/20211213.jpg

685

Re: Waver: 30 September

Vandaag, 40 jaar geleden.

» Nieuws

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

686

Re: Waver: 30 September

Naar mijn mening ligt een gedeelte van de oplossing bij Daniel Dekaise. En dat komt door zijn hele foute houding, om bijvoorbeeld nergens over te willen praten. Ik vind dat heel erg verdacht, en dat ze hem nooit echt op het rooster hebben gelegd en ook nadien niet, vind ik echt heel erg vreemd. En tevens moet men met de verklaringen van de bestuurders van de Delhaize van toen, ook absoluut geen genoegen nemen!

Re: Waver: 30 September

Ben wrote:

Vandaag, 40 jaar geleden.

» Nieuws

Soms heb ik de indruk dat Deprêtre wist wat zal gebeuren.

C.P. wrote:

Allez, is dat niet duidelijk? Waarom niemand ervan rekenning houd?

https://i89.servimg.com/u/f89/19/86/44/34/20211213.jpg

Waarom wilde ten tijde niemand horen spreken van deze verdachten? Heden is iedereen of bijna overtuigt dan het ging over belgische rijkswachters maar toen?

Re: Waver: 30 September

In dit kader is het ook van belang om te weten dat bekend is de naam van degene - volgens de politie een betrouwbare getuige - die  begin oktober 1982 naar het politiebureau te Hastière heeft gebeld en de naam van Xavier Sliman heeft genoemd als zijnde dader van de overval op wapenhandel Dekasie. Dit heeft ex-commissaris Jean-Pierre Adam, de onthuller van de piste-Sliman, mij geschreven.

Potentieel belangrijke vraag die in dat kader nog steeds boven de markt is hangt is of wapenverzamelaar/-liefhebber Xavier Sliman ook contact onderhield met wapenhandelaar-/liefhebber Madani Bouhouche. Ik kan mij voorstellen dat beiden elkaar zouden kunnen hebben ontmoet op een wapenbeurs. Dit klemt des te meer, omdat beiden een criminele inslag hadden en Xavier Sliman begin jaren 80 regelmatig in België was.

Re: Waver: 30 September

Kort na de overval op zijn wapenwinkel, op 30-09-1882, noemde Daniel Dekaise, ten overstaan van de hem verhorende rijkswachters, de jongste overvaller een ‘Marokkaanse homo’.

IIk heb Patrick Verdin, destijds een goede vriend van Thierry Sliman, gisteren het volgende gevraagd:

“Il y a quelque temps, j'ai demandé si je pouvais vous interviewer (avec l'aide d'un interprète français). Je voudrais vous interroger sur votre livre et votre débat avec Jean-pierre Adam sur certains faits. Par exemple, je me demande encore - j'espère que vous ne trouverez pas cette question indiscrète - si Thierry Sliman était de facto gay ou bisexuel, quel point pourrait être pertinent pour établir (légalement) l'implication de Thierry Sliman lors du braquage de bputique de Daniel Dekaise, le 30/09/1982. Attention, je ne prétends pas que Thierry Sliman l'était, car contrairement à vous, je ne l'ai jamais rencontré. Quoi qu'il en soit, merci d'avance pour votre réponse.“

Daarop kreeg van Patrick Verdin vandaag het volgende antwoord:

“un peu oui mais toujours avec des femmes”.

Naar mijn bescheiden mening is Jean-pierre Adam tot nu toe de enige geweest die een deel van de puzzel van de Bende van Nijvel op een dusdanige wijze heeft dichtgelegd, dat in het geval de aan alcohol verslaafde rijkswachter van het District Dinant het proces-verbaal over de broer van Thierry Sliman in 1982 of 1983 niet had gekwalificeerd als ‘vue et non codé’, het  gemakkelijk had kunnen komen tot een assisenproces (over in ieder geval de gewapende overval bij wapenwinkel Dekaise te Waver, op 30-09-1982) tegen onder anderen de toen nog in leven zijnde Thierry en Xavier Sliman.

Ik heb in mijn leven honderden strafdossiers gelezen en behandeld en dit is nou echt een dossier dat niet de aandacht krijgt die het al heel lang verdient. Waar blijven de Faroeks om deze zaak voor het grote(re) publiek over het voetlicht te brengen? Wie start het DNA-verwantschapsonderzoek op? De Star Chamber (» www.imdb.com), The Boyz n the Hood (» en.wikipedia.or), of wat?!

Dan heb ik nog niet gehad over de ex-partner van Xavier Sliman, die in oktober 2022 aan (onder anderen) Jean-pierre Adam heeft verklaard dat Xavier Sliman regelmatig dagenlang niet bij haar thuis was, zonder opgaaf van redenen, wat haaks staat op haar op 21-10-1982 aan de rijkswacht van Waver afgelegde (over de zaak-Dekaise) verklaring ‘dat haar partner, Xavier Sliman, sinds juni 1982 niet meer zonder haar de woning verlaat’. Dat zij en haar vier kinderen, waarvan er twee ook van Xavier Sliman waren, in 1984 voor het door Xavier Sliman op haar uitgeoefende fysieke geweld is gevlucht naar Zuid-Frankrijk, is ook geen onbelangrijk detail in deze kwestie, me dunkt. Gesteld dat het geweld van Xavier Sliman ook (letterlijk) sloeg op de kinderen, is daar nog een ‘rode vlag’.

Om nog maar te zwijgen over de tijdens de vlucht van de overvallers in Waver gebruikte en alleen in Frankrijk verkochte vierkante eendenhagel, het bij de vluchtauto - een aanvankelijk Frans en later Belgisch gekentekende, in België gestolen donkerblauwe Volkswagen Santana - gevonden en alleen in Frankrijk verkochte mes, met op het lemmet het opschrift ‘Vendetta Corse’. Dat de kompaan van de gebroeders Sliman, de van professie gewapende overvaller Louis (Luigi) Gambini (*1942), van Corsicaanse afkomst was, is ook weer zoiets, net als het bij voormelde Volkswagen Santana gevonden kledingstuk, met daarop dierenbloed, met in het achterhoofd Xavier Sliman, een gepassioneerde jager. Dit heb ik allemaal van Jean-pierre Adam. Voor hem die € 250.000:,-, althans een flink deel daarvan, wat mij betreft.

Enfin, ik word een beetje moe van het geslaap van de Belgische justitie. Dat ik in dit kader inmiddels zelf een soort van vervolgonderzoek ben opgestart, noem ik dan maar iets dat mij uit het hart gegrepen is.

690

Re: Waver: 30 September

Wat doe je dan met de rijkswachter die verklaarde tijdens het vuurgevecht door Bouhouche onder vuur te zijn genomen? Hij is het tot zijn dood blijven volhouden. De verklaringen over Vandeuren en café De Pomp? Er was ook nog een formele herkenning van iemand uit Oudergem die les volgde bij Calmette, wiens naam nooit is vrijgegeven. Ik weet niet of de Slimans er iets mee te maken hadden maar vind wel dat Adam alle andere elementen nogal nonchalant opzijschuift om zijn eigen hypothese naar voor te schuiven. Net als wij heeft Adam geen toegang tot het dossier dus misschien zijn er redenen om de Slimans vrij te pleiten waar wij geen weet van hebben.