1

Topic: La Neuville aux Joutes

Extra hoofdstuk dat in de volgende editie van het JPA-boek verschijnt en al aanwezig is in de Vlaamse versie van het boek.

Hoofdstuk 17. EEN CLANDESTIJNSE AUTOMOBIELE WERKPLAATS IN LA NEUVILLE AUX JOUTES:

In hoofdstuk 12 legde ik het ongelukkige lot uit dat was voorbehouden aan Patrick Lacaze die een vrij grote pokerschuld had aan Thierry Sliman. Deze laatste had Lacaze nog een laatste kans gegeven door hem op de hoogte te stellen van een dame die thuis heel wat geld moet hebben gehad en die in het stadje La Neuville aux Joutes woonde. Zoals in dit boek wordt verteld, had Lacaze het geld niet gevonden, hij werd dood aangetroffen op 5 april 1990 en de verdenking viel direct op Sliman. Tijdens ons onderzoek gaf een ex-journalist me nogal verontrustende informatie over deze zelfde plaats van La Neuville aux Joutes. Hij herinnert zich dat hij begin jaren tachtig werd gewaarschuwd voor het bestaan van een schuur/werkplaats waar 's nachts aan auto's werd gewerkt. Een politie- of gendarmeriedienst was tussenbeide gekomen en er waren enkele foto's gemaakt door deze journalist.

Ik heb deze foto's zorgvuldig laten onderzoeken door een expert op het gebied van autocarrosserie, hij bevestigt dat de deuren op deze foto's inderdaad van een Golf 4-deurs zijn, evenals een achterklep van een Golf 4-deur (waarbij ik specificeerde dat de wisser van een 4-deurs -deur Golf was iets uit het midden naar links, in tegenstelling tot de 2-deurs Golf's die hun ruitenwisser net in het midden van de achterklep hadden). Hij vertelt me ook dat er een verfpistool en een rol plastic folie zijn gebruikt om de ramen of andere accessoires te beschermen voordat ze gaan schilderen. Er is ook een Belgische achterplaatsteun en een reclameposter van een makelaarskantoor.

HERINNERINGEN:

Het enige voertuig dat door de band werd gebruikt en dat nooit werd gevonden, is een 4-deurs Golf die in de nacht van 22 op 23 juni 1982 in Berchem werd gestolen en werd gebruikt bij de gewapende overval in Ukkel (Zie hoofdstuk 11). Denk ook aan deze rode Golf die werd gestolen in Ohain op 2 oktober 1983 om 01.00 uur en die verbrand zal worden teruggevonden in Lobbes (na de gebeurtenissen in Beersel en Anderlues). Dit van oorsprong rode voertuig was opnieuw zwart gespoten!

OPMERKINGEN :

Het staat buiten kijf dat Thierry Sliman dit kleine Franse dorp kende omdat hij Lacaze had geïnformeerd wie de diefstal zou plegen van Geneviève Abraham. Ik kon precies het huis lokaliseren waar we 's nachts aan voertuigen werkten. Het is eigenlijk gelegen aan de uitgang van La Neuville aux Joutes aan de rand van een weggetje (zie foto), een paar honderd meter van de Belgische grens. In september 2020 klopten we met mijn zoon François op de deur van de huidige eigenaar van dit huis die ons heel vriendelijk op zijn stoep ontving. Hij zal ons vertellen dat hij dit huis in 1988, via een Belgisch makelaarskantoor, kocht van een zekere SP... Giovani woonachtig in de regio Charleroi en meer bepaald in Montigny Le Tilleul (persoonlijke opmerking: plaats waar Michel Piro vandaan komt, zie hoofdstuk 7). Hij herinnert zich dat hij heel wat moeilijkheden had gehad bij het ondertekenen van de aktes, met als reden dat de verkoper op dat moment in België gevangen zou hebben gezeten. Na het tekenen van de aktes legt hij ons uit dat hij veel verschillende onderdelen van auto's heeft geëvacueerd maar wat hij nog steeds niet begrijpt is dat er een betonnen dekvloer was gestort over de bestaande kelders van dit huis. Volgens zijn in de buurt verzamelde informatie waren deze kelders perfect gezond, niemand begrijpt waarom ze werden gebetonneerd.

Volgens getuigenissen die als zeer betrouwbaar worden beoordeeld, is er sprake van een woordenwisseling die in oktober 1983 in Landelies heeft plaatsgevonden tussen een zeer eerzaam persoon, een carrosseriebouwer van beroep, en een persoon die een zwarte Golf bestuurt, maar die volgens deze verklaring zwart was geverfd getuige. Deze plaats van Landelies is gelegen in de stad Montigny Le Tilleul, op enkele kilometers van Lobbes, en ook zeer dicht bij het beroemde bos van Hourpes waar verbrand werd gevonden:

  1. De Golf gestolen in Lasne op 14 februari 1983 en gebruikt bij de Colruyt-roof in Halle op 3 maart 1983

  2. De rode Golf gestolen in Ohain op 02 oktober 1983 en gebruikt op de evenementen van Beersel en Anderlues op 7 oktober 1983 en 01 december 1983

Re: La Neuville aux Joutes

Waaruit haalt u die tekst? In het Nederlandstalige boek van Jean-Pierre Adam (De Bendes achter de bende) vind ik in Hoofdstuk "15" (pag 133) een 'gelijkaardige' tekst, maar niet identiek met de tekst die u hier weergeeft op het forum. Hoe komt u aan uw versie van de tekst?

3

Re: La Neuville aux Joutes

This text is the Google translate version of chapter 17 unpublished in the French speaking version. Therefore differences with original flemish translation of the book.

Re: La Neuville aux Joutes

Ik vind het een beetje vreemd dat hier nog zoveel ophef is over boek/theorie van deze heer. In een milde bui zou ik als denkbeeldige Professor 5/20 geven als bendes achter de bende moet staven dat die Noord-Fransen achter het (gehele) bende verhaal zitten.

Beste deel van het boek is de titel, paradoxaal wordt verder niet besproken welke bendes achter de bende kunnen zitten want in het boek komt maar één bende aan bod.

Nergens doet de auteur enige moeite om nog maar een verklaring te vinden voor feiten die niet kunnen stroken met zijn theorie (er is ook Nederlands gehoord om maar wat te noemen) of linken te leggen met hoofdverdachten uit het dossier.

Imo interessanter mbt de Golfjes lijkt me wat beschreven staat in Het Complot van de Stilte zo ergens rond pagina 327/328.

Re: La Neuville aux Joutes

5/20? Je bent wel in een erg gulle bui Spectator Of Life. Ik heb het boek ook gelezen en ben het met je mening eens. We mogen ook niet uit het oog verliezen dat de auteur, net als iedereen of toch de meesten op dit forum, geen toegang heeft tot het dossier.

Re: La Neuville aux Joutes

En hier gaan we opnieuw!! De piste van de speurder (met pensioen) Adam werd hier uiteraard nooit ernstig genomen en bijkomend tot nader order nog niet echt elders ook. Doch er kan echt niet ontkend worden dat deze piste heel erg aannemelijk is. Er zou me dunkt anders wel heel er te veel toevallig zijn, niet? Maar ok hier mag op luid geroep van en door een groep complotdenkers blijkbaar niemand deze piste ernstig nemen want dan valt hun grote "terreur met nationale en internationale politieke inspiratie en steun". Triest!

Re: La Neuville aux Joutes

Hold your Horses, Cowboy. Jouw commentaar slaat helemaal nergens op en wel hierom; zoals elke nieuwe piste heb ik deze piste wel degelijk een eerlijke kans gegeven.

Ik heb zelfs het boek gekocht en toegevoegd aan mijn bende literatuur. Mijn mening dat het boek zwaar tekort schiet in geloofwaardigheid mbt staven van de bende hypothese mag ik toch hebben en plaatsen op het forum? In het kort; in het boek wordt een verhaaltje verteld van een Noord-Franse gangster bende die tezelfdertijd actief is als de bende van Nijvel. Auteur denkt dat dit dus ook wel eens de bende zou kunnen zijn. Voornaamste ondersteuning van de hypothese : de frontman kan doden zoals wij een appel zouden schillen, de verdachten wonen in de buurt van de snelweg die bende feiten verbindt, en zaten ook in de gevangenis in tijden dat de bende een pauze nam.

Komt daar nog bij, een ex crimineel die ineens zijn verhaal 200% draait en nu toch denkt dat de Slimans bij de bende zaten + een vage getuigenverklaring die na dertig jaar de stem van Sliman herkent.

Aannamelijk; bwaja, maar bovenstaande dingen gaan minstens op voor een kwart van de namen die hier op het forum staan. Zoals ik eerder zei mis ik elke poging om een connectie te leggen tussen de Slimans en dingen die we werkelijk weten uit het dossier. Daar faalt de auteur compleet, vandaar mijn onvoldoende. Als boek op zich heb ik het graag gelezen maar mijn conclusie was dat ik nergens werd overtuigd dat hiermee het verhaal van de bende van Nijvel is verteld.

Om me meteen weg te zetten als complot of politiek denker, is wel erg goedkoop. Als je in het verleden de moeite nam om mijn posts te lezen zou je weten dat ik bijvoorbeeld wat Aalst betreft redelijk overtuigd ben van eerder persoonlijke motieven.

Tot slot : je kan en mag overtuigd zijn van jouw hypothese maar de alertheid en heftigheid waarmee je van leer trekt van zodra iemand zich als non believer van de Sliman piste uit, is erg overdreven. Ik stel me hierbij vragen.

Re: La Neuville aux Joutes

Geen toegang tot het dossier. Hum. Er zijn vermoedelijk meer dan een (ex-rijkswachter) politieman die de waarheid willen kennen. De politiek interesseert iedereen niet.

9

Re: La Neuville aux Joutes

Akkoord met Etienne1420.

Het doel van het forum is om met nederigheid de waarheid te zoeken en snelle oordelen te vermijden (zonder gedetailleerde en uitputtende kennis van bepaalde delen van het dossier) en beoordelingen te geven zoals in de lagere school (5 /20) (sic).

Men mag geen willekeurig waardeoordeel vellen over degenen die te goeder trouw de elementen van deze zaak willen verduidelijken door hun moed en persoonlijk werk? Ze verdienen geen 5 op 20. Het is vernederend.

Re: La Neuville aux Joutes

Spectator Of Life wrote:

In het kort; in het boek wordt een verhaaltje verteld van een Noord-Franse gangster bende die tezelfdertijd actief is als de bende van Nijvel. Auteur denkt dat dit dus ook wel eens de bende zou kunnen zijn. Voornaamste ondersteuning van de hypothese : de frontman kan doden zoals wij een appel zouden schillen, de verdachten wonen in de buurt van de snelweg die bende feiten verbindt, en zaten ook in de gevangenis in tijden dat de bende een pauze nam.

Komt daar nog bij, een ex crimineel die ineens zijn verhaal 200% draait en nu toch denkt dat de Slimans bij de bende zaten + een vage getuigenverklaring die na dertig jaar de stem van Sliman herkent.

Een beetje flauw om precies de meest concrete aanknopingspunten in je samenvatting weg te laten. Uit de processen-verbaal:

Op 7 oktober 1982 kreeg de derde verbalisant informatie van een persoon die als geloofwaardig wordt beschouwd maar die om veiligheidsredenen anoniem wenst te blijven. Naar aanleiding van het in de pers verschenen opsporingsbericht van een van de daders van hogervermelde feiten (de gewapende overval op wapenwinkel Dekaise op 30 september 1982) zou deze persoon Xavier Sliman zijn.

In het gezelschap van een collega van de BOB van Waver hebben we contact genomen met de getuigen van de feiten om hun de foto van Sliman voor te leggen en dit in een reeks van een vijftiental andere foto's. [...] De wapenhandelaar duidde de foto van Xavier Sliman aan en toonde ook interesse voor de foto van Thierry Sliman.

Bewijs? Nee. Maar wel concrete aanknopingspunten die het onderzoeken waard zijn. Om hier zo schamper over te doen en vervolgens zelf met de vrijmetselarij aan te komen is werkelijk potsierlijk.