1

Topic: Zesdelige reeks krant De Morgen

Vanaf 20 augustus eerstkomend verschijnt er een zesdelige reeks over de Bende van Nijvel. In de derde reeks komt er, althans niet voor mij alleen, een belangrijke ooggetuige aan het woord ivm de aanwezigheid van de Rijkswacht tijdens de roofmoorden te Aalst op 9 november 1985. Deze zesdelige reeks verschijnt nationaal in de krant De Morgen.

2

Re: Zesdelige reeks krant De Morgen

Bossi : weet je ook wie de auteur is van die 6-delige reeks? En wat die ooggetuige betreft : is die hier al ter sprake gekomen?

Re: Zesdelige reeks krant De Morgen

Die auteur zal ongetwijfeld Douglas De Coninck zijn, dat kan écht niet anders want die werkt voor De Morgen en heeft een massa dossierkennis over de Bende hoor. Straf onderzoeksjournalist vind ik, men onderschat hem vaak vind ik maar hij durft in lastige dossiers duiken en hij is echt heel begaan met het Bende dossier, het ligt hem nauw aan het hart, hij is het altijd blijven volgen, zou me niet verbazen dat hij hier mee leest. Niemand anders bij De Morgen heeft de kennis die hij heeft over dit dossier voor zover ik weet en ik ken wat volk dat er werkt.

4

Re: Zesdelige reeks krant De Morgen

Ik weet niet goed wat ik van Douglas De Coninck moet denken maar wat mij betreft heeft hij een paar zinnen geschreven die ik bleef onthouden en deels mijn piste mee bepaalden.

"Van Claude Dery werd achteraf vernomen dat hij een agent was van de SDRA8."

En ook schreef Trojan over zijn ontmoeting met Douglas De Coninck:

"Van mijn ontmoeting met DDC eind 2014 heb ik vooral onthouden dat hij toen al heel goed wist dat de Bende van Nijvel poppenkast is, hij stak z’n twee handen in de lucht, zoals een poppenkastspeler met een pop over elke hand, met de ene pop begon hij toen heel hard te bewegen, alle aandacht moest naar daar, waarom?"

Toeval of niet, wij hadden bij het leger een aantal experten in die "psychologische oorlogsvoering of technieken" waar Douglas op wees. Vooral dat psychologische aspect bij de bende overvallen is mij altijd heel erg opgevallen (expert is Bougerol).

Indien het een artikel van Douglas De Coninck zal worden zal ik mij natuurlijk ook afvragen in hoeverre Douglas De Coninck zelf ondertussen zo een popje is geworden (tegen wil en dank). M.a.w. kan hij nog zeggen en schrijven wat hij denkt en wil. Ik hoop het. Deze laatste opmerking geldt natuurlijk niet alleen voor Douglas De Coninck. Helaas niet.

5

Re: Zesdelige reeks krant De Morgen

Douglas De Coninck is een zeer goede journalist. Merkwaardig genoeg heeft hij verschillende kansen in zijn onderzoek naar “de Bende” laten liggen. Zoals een te checken adres in Nijvel ivm de aanslag daar, zoals het - door hem omschreven - onmogelijke tijdsbestek voorafgaan aan de dood van Willy Acke, de rol van Nicolas Karafilis voorafgaand aan de merkwaardige vondst te Ronquières en waarom die arme man zich nadien zo kwetste aan het glas van zijn horloge dat hij er bijna het leven bij liet, ... (hele lange lijst)

Zijn artikels over oa notaris Lefere en Bertus L., Roberto L. en Wilhelmus P. ivm “De Bende” zijn daarentegen erg ontluisterend maar ook hier kon hij helaas niet dieper/verder…

En ja, hij leest hier af en toe mee.

6

Re: Zesdelige reeks krant De Morgen

Deze rijkswachter reed als enige ooit de Bende van Nijvel klem: ‘Eén van de daders heb ik herkend’ » www.demorgen.be

Re: Zesdelige reeks krant De Morgen

Volgens het artikel door "Tiens" hierboven vermeld, zou Juan Mendez in de VW Passat gezeten hebben volgens één van de rijkswachters in het vuurgevecht.

Op de link van De Morgen klikken en onmiddellijk op Esc klikken, dan kan men het bericht lezen.

Re: Zesdelige reeks krant De Morgen

En hiermee staat de Bende nog eens volop in de actualiteit. Het herkennen van Mendez en Bouhouche is niets nieuws. Zelf heb ik altijd mijn twijfels gehad bij deelname van Mendez aan bende feiten. En eigenlijk ook van Bouhouche mbt uitvoerende taken.

Waren voor mij interessant in het artikel:

het vermoeden van wisselen van nummerplaten op de Santana in Overijse (ik dacht hierbij meteen aan de Loods), de manier waarop de politieagent wordt 'geëxecuteerd', wat ingaat tegen de (ook mijn) gedachte dat de executies van slachtoffers wijzen op bestelde moorden door huur moordenaars. Ik ga er vanuit dat deze agent echt op het foute moment op de foute plaats was.

Twee bovenstaande feiten zijn wellicht bekend door mensen wiens hoofd een nog wat uitgebreidere bende encyclopedie is dan het mijne, desalniettemin zijn ze interessant om nog eens aan te stippen.

De trigger is de titel van het vervolg artikel dat op maandag verschijnt 'Ja, ik was het die Dekaise aanviel'.

Re: Zesdelige reeks krant De Morgen

De uitspraak: 'Ja, ik was het die Dekaise aanviel', zal hoogstwaarschijnlijk afkomstig zijn van Bruno Vandeuren die in de gevangenis zijn deelname aan de overval aan Bultot bekende.

10

Re: Zesdelige reeks krant De Morgen

Deze zesdelige reeks verschijnt vanaf heden en loopt volgende week door tot en met Vrijdag 26 augustus e.k..