11

Re: Artikel: 40 Jaar na de Bende van Nijvel

P-51 wrote:

En wat die ooggetuige betreft : is die hier al ter sprake gekomen?

De ooggetuige is ook lid van dit forum, P51.

Re: Artikel: 40 Jaar na de Bende van Nijvel

Nummerplaten van blauwe Santana gewisseld in loods te Hoeilaart of bij Mendez thuis?

13

Re: Artikel: 40 Jaar na de Bende van Nijvel

Deze rijkswachter reed als enige ooit de Bende van Nijvel klem: ‘Eén van de daders heb ik herkend’

Op 30 september 1982 pleegde de Bende van Nijvel haar eerste roofmoord in Waver. In een 6-delige reeks gaat De Morgen op zoek naar nieuwe puzzelstukjes in het grootste Belgische criminele enigma ooit. Vandaag: oud-rijkswachter Bernard Sartillot (80) reed als enige politieman ooit de Bende klem. ‘Een van de drie daders heb ik herkend.’

Lees het volledige artikel hier » Nieuws

14

Re: Artikel: 40 Jaar na de Bende van Nijvel

BAX, dank u.

Ex-speurder: “Die revolvers en die pistolen, dat was bijvangst. Die moesten ons afleiden van het ware doel van de overval: de twee Ingrams. Dat zijn de zogenaamde riotguns die in de jaren daarna altijd in één adem zouden worden genoemd met de Bende van Nijvel.

Sinds wanneer is een Ingram een riotgun?

Re: Artikel: 40 Jaar na de Bende van Nijvel

Bultot zei dat het begin van de bende om drugs en wapens draaide. Bouhouche, Beijer, Mendez en Baugniet hielden zich bezig met illegale wapenhandel. Bruno Vandeuren was een informant van Bouhouche en Beijer en knapte af en toe klusjes voor hen op, zoals waarschijnlijk het vervoer van de wapens na de overval. Misschien hebben Bouhouche en Beijer de Ingrams achtergehouden en de rest van de buitgemaakte wapens verkocht. Op die manier konden de doorverkochte wapens nog eens voor een extra dwaalspoor zorgen. Ik meen ergens gelezen te hebben dat een paar van die wapens in de loop der jaren zijn opgedoken.

16

Re: Artikel: 40 Jaar na de Bende van Nijvel

‘Hij zei dat hij een van de overvallers van Dekaise was’: een ex-advocaat spreekt over het begin van de Bende

Op 30 september 1982 pleegde de Bende van Nijvel haar eerste roofmoord in Waver. In deze 6-delige reeks gaat De Morgen op zoek naar nieuwe puzzelstukjes in het grootste Belgische criminele enigma ooit. Vandaag: nu hij geen advocaat meer is, denkt ex-advocaat Etienne Delhuvenne vrijuit te kunnen spreken over de draaideurcrimineel die hem in oktober 1982 in vertrouwen nam. ‘Hij vertelde me dat hij deelnam aan de overval bij Dekaise.’

Lees hier het volledige artikel » Nieuws

Re: Artikel: 40 Jaar na de Bende van Nijvel

Etienne Delhuvenne: “Het is me jaren later pas opgevallen. Die taxi, met het lijk van die Angelou erin, is achtergelaten pal voor de deur van het kantoor van de nieuwe advocaat van Bruno Vandeuren.”

Ik meen dit gegeven nog niet eerder tegengekomen te zijn op het forum hier.

Re: Artikel: 40 Jaar na de Bende van Nijvel

Het is toch een koud kunstje om op te zoeken of er effectief een advocatenbureau was in die jaren op Rue Terre du Prince, dan weten we ook welke advocaat daar zat. Dat is wat ik verwacht van onderzoeksjournalistiek maar ben overtuigd dat er hier speurneuzen zijn die dat kunnen vervolledigen. Ik kan nergens het huisnummer terugvinden. Zijn er speurneuzen hier die dat weten?

19

Re: Artikel: 40 Jaar na de Bende van Nijvel

Nee, maar ik denk vlakbij of recht tegenover nr 17 (Rue de la Terre de Prince).

20

Re: Artikel: 40 Jaar na de Bende van Nijvel

In een oud krantenartikel wordt de locatie omschreven als "en face du consulat de France".