Re: Artikel: 40 Jaar na de Bende van Nijvel

Ik wist niet dat René D. van zigeunerafkomst was. Ik ken nochtans René redelijk goed. Ik wist ook niet dat hij gewond werd. Hij heeft mij nog gebeld op de avond van de feiten in '85.

142

Re: Artikel: 40 Jaar na de Bende van Nijvel

ikbenhetbeu73 wrote:

Ik durf zijn naam bijna niet meer neer te schrijven omdat je er gif kan op nemen dat men alweer gaat repliceren ... die is vrijgesproken. Hetgeen niet klopt ...

Philippe De Staercke is niet vrijgesproken maar buiten vervolging gesteld. Een buitenvervolgingstelling is absoluut geen vrijspraak. Wanneer er nieuwe sterke aanwijzingen en bewijzen kunnen aangetoond worden, kan elke buitenvervolging gestelde opnieuw vervolgd worden en staat dit volledig los van het eerste.

143

Re: Artikel: 40 Jaar na de Bende van Nijvel

Believer Murcielago wrote:

Ik wist niet dat René D. van zigeunerafkomst was. Ik ken nochtans René redelijk goed. Ik wist ook niet dat hij gewond werd. Hij heeft mij nog gebeld op de avond van de feiten in '85.

Renè de Jonge kreeg bij de aanslag van de Bende van Nijvel op het Delhaize-filiaal in Aalst een projectiel in het hoofd. Voordat hij naar het ziekenhuis werd gebracht, zei hij dat de schutter - die in de buurt van de locatie van de pallets was gestationeerd - vier keer had geschoten. "De schutter van het parkeerterrein was ongeveer 1,8 meter lang, 25-28 jaar oud, met een grijskleurige gebreide bivakmuts en een lange grijze jas met een enkele rij knopen. Hij was gewapend met een jachtgeweer dat hij met beide handen vasthield, de rechterhand bij de trekker en op heuphoogte. Hij schoot ons meteen neer toen we de parkeerplaats opreden."

Re: Artikel: 40 Jaar na de Bende van Nijvel

Ach zo René De Jonge. Ik dacht René DW.

145

Re: Artikel: 40 Jaar na de Bende van Nijvel

Intussen is er nog steeds geen officiële bevestiging gekomen dat het onderzoek zou stopgezet worden.

Re: Artikel: 40 Jaar na de Bende van Nijvel

Gelukkig maar. Oprechte dank aan goedhartige leden die constructief te werk gaan en de politiek sensibiliseren over de partijgrenzen om het nieuwe voorstel ivm de verjaring tot een goed einde te brengen. Het was 5 voor 12. Je ziet ze niet, je hoort ze niet maar ze werken zich uit de naad.

Ik was al fan van het artikel "België alleen kan niet bekennen" van Walter De Smedt maar zijn nieuwe bijdrage waarom het dossier niet mag verjaren heeft mij ook bekoord.

Re: Artikel: 40 Jaar na de Bende van Nijvel

Het is een goede beslissing. Dit is een gerechtelijke instructie. Middelen kunnen worden toegewezen aan het zoeken naar de Waarheid. De vraag kan worden gesteld of 3 jaar om een assisenproces af te leggen niet overdreven is. Hoe dan ook, de onderzoekers zijn in de wind.

148

Re: Artikel: 40 Jaar na de Bende van Nijvel

Ik denk niet dat men dit dossier zomaar gaat laten verjaren, wat er ook wordt beweerd. Het aanpassen van de dna wetgeving zou alvast ook een goede zaak zijn.

Re: Artikel: 40 Jaar na de Bende van Nijvel

Het forum geeft ons interessante details over de surveillance van Delhaize in Aalst (cf Hypotheses, Aalst 19.30 theorie). In zijn antwoord van 8 januari 1986 voor de commissie binnenlandse zaken van het Parlement, specificeert de Heer Nothomb met betrekking tot het toezicht op Delhaize. Volgens hem werd het tot sluitingstijd gesurveilleerd, maar wel mobiel met tussenstops.

Hij voegt eraan toe dat op het moment van de aanval het team van de Gendarmerie dat de Delhaize in de gaten hield "in de directe omgeving" was.

Onze referentietekst, die kranten en PV citeert, specificeert dat het team van surveillance gendarmes om 19H47 uur voor de aanval zou zijn gewaarschuwd terwijl het "in de straten naast Delhaize" was. Als dit het geval is, zeggen we tegen onszelf dat de aangrenzende straten van Delhaize niet zo dichtbij hadden moeten zijn, aangezien deze gendarmes niet hebben gezien en gehoord wat er gebeurde en ze pas om 19H47 uur werden geïnformeerd. Controleren.

150

Re: Artikel: 40 Jaar na de Bende van Nijvel

Believer Murcielago, weet U de plaats, liefst het adres van het vroegere politiecommissariaat in Aalst, anno 1985, en de locatie van de rijkswachtkazerne? Ik zou graag mijn kaartjes verder aanvullen daarmee.

Ik weet dat het vertrek van Nevens gesitueerd was aan de Nationale bank. Tenzij ik me vergis was dat aan het Keizersplein 42.

Vriendelijke groet