Re: Boek: Het complot van de stilte

Wat er zo wrang is aan dit hele verhaal is dat de daders eigenlijk gekend zijn. Het boek van Hilde Geens toont dit overduidelijk aan en bevat tegelijkertijd de bevestiging van wat bijna iedereen al altijd heeft vermoedt. Bouhouche en Bultot zijn overleden maar Beijer en De Staercke lopen nog vrij rond.

22

Re: Boek: Het complot van de stilte

Het is inderdaad voorgesteld alsof de bende in dat boek opgelost werd. Maar ik was ook afgegaan op de commentaar van David waarin hij stelde dat de antwoorden op de vragen die journalisten hem al jaren stelden ivm de Bende in het boek stonden. Ik wou zijn commentaar hier letterlijk neerschrijven maar vind hem niet meer terug ( zie facebook)

In ieder geval was dan de misleidende titel in Humo: " Hilde Geens ontmaskert de Bende". Maar goed, ik moet het niet op Humo steken, ik had beter moeten weten. Een boek moet nu eenmaal verkopen en het is het zoveelste Bendeboek. Mea culpa.

Ik kijk uit naar de verdere commentaar van Edd.

Toch nog één ding dat ik persoonlijk niet onbelangrijk vind, ik heb tot nu toe maar één persoon het woord "recruteur" horen uitspreken en dat was door een kolonel van het leger . Ik was niet de enige die dit kan navertellen , er was nog iemand van het forum bij dat gesprek aanwezig. Ander belangrijk element, deze getuigenis is onmiddellijk naar de cel gegaan.

En tenslotte, in de loods van Lucien De Smedt kwamen niet alleen "derderangsgarnituren" maar ook Bouhouche kwam er maar nog veel belangrijker, de krijgsauditeur. Wat deed die tussen die garnituren? Kaarten waarschijnlijk.

Re: Boek: Het complot van de stilte

fred69 wrote:

In de Humo werd het afgeschilderd alsof de zaak opgelost is, is de zaak opgelost? of herhaalde Hilde voorgaande theorieën in haar boek?

Zoiets kan natuurlijk nooit meer 100% naar waarheid worden verteld, maar bijvoorbeeld Aalst is wat mij betreft wel opgelost. Vooral nu ook een officiële bron linken legt met verdachten uit de eerste golf en deze banden hadden met protagonisten uit Aalst.

Het meest bizarre aan de Bende is niet wie het gedaan heeft maar waarom er nooit een proces is gekomen. Want alle bewijzen die er nu zijn waren er volgens mij ook al in 1986. Het zijn nog steeds de namen van toen. Vermassen zei het al jaren geleden; de namen staan in het dossier. En ze zullen daar heus al langer staan dan toen Vermassen deze verklaring deed.

Mensen die niet vertrouwd zijn met het Bende dossier hebben een verkeerd beeld van de hele zaak. Alsof de daders aliens zijn waarnaar geen enkel spoor was of is. Niets is minder waar; er zijn in feite weinig 'True Crime' zaken waar er zoveel sporen zijn die steeds naar dezelfde mensen wijzen.

Ik ben er zeker van dat, ook op dit forum, een select clubje ergens (als ze eerlijk zijn met zichzelf) hoopt dat het voor altijd een mysterie zal blijven. Niet omdat ze betrokken partij zijn of slechte bedoelingen hebben, maar omdat het mysterie een deel van hun identiteit en zingeving is geworden. Voor anderen is het misschien tijd om zich op een andere 'True crime' zaak te werpen.

Hopen we nog op een proces? Ik spreek voor mezelf als ik zeg dat ik daar vrij neutraal tegenover sta. Het zullen uiteindelijk een aantal zeventigers zijn die misschien nog zullen terecht staan. Die mensen hebben hun leven kunnen leiden. Een aantal absolute hoofdrolspelers zijn inmiddels dood; ook zij hebben hun leven (vaak in het buitenland) gewoon kunnen leiden. Het bende onderzoek is ook met proces een grote klucht en doofpotoperatie geweest. Een aantal bandieten die de laatste jaren van hun leven in gevangenschap zullen doorbrengen zou daaraan weinig veranderen. Nogmaals, in verband met dit laatste spreek ik voor mezelf, alle respect als er mensen zijn die dit anders zien.

Re: Boek: Het complot van de stilte

Ik heb het boek gekocht en diagonaal gelezen. Haar hypothese is echt wel overtuigend. Bouhouhouche en Beijer zijn zowat de belangrijkste figuren in het bendeverhaal. Ook Bultot en Willy De Schepper speelden een belangrijke rol. Ze schrijft ook dat alle speurders die ze gesproken heeft rotsvast overtuigd zijn van de betrokkenheid van de Borains. Het proces van de Borains werd door Beijer gesaboteerd zodat ze tenslotte vrijgesproken werden. Ze denkt ook dat het prces er zal komen. Beijer en De Staercke zijn alvast personen die volgens haar in de beklaagdenbank zouden moeten zitten

Re: Boek: Het complot van de stilte

Wat ik het meest verbijsterend vind is dat Beijer op vrije voeten loopt

26

Re: Boek: Het complot van de stilte

Heel de "bende" loopt al meer dan 35 jaren op vrije voeten. Beijer is toevallig een vreselijk irritant ventje dat af en toe nog eens openlijk met ons komt lachen. Of beter, met de slachtoffers komt lachen. (Dat is hetzelfde als bij de kasteelmoord alleen Pierre Serry oppakken.) Op basis van wat? Van het feit dat Hilde Geens zijn naam noemt? Zoals P-51 terecht zegt, op dit ogenblik zijn er nog altijd 100 + verdachten waartegen aanwijzingen zijn.

Ik citeer Hilde Geens over Chris B.

"Chris B. die dan toch niet de befaamde Reus van de Bende van Nijvel is? Het zoveelste spoor in het onderzoek dat als ‘een soufflé opgeklopt wordt, om dan in elkaar te vallen. ‘Frustrerend voor de slachtoffers’, zegt Hilde Geens, Bende-expert.

Het wordt dringend tijd dat ze haar eigen woorden eens herleest!!! Omwille van boekenverkoop wordt diezelfde soufflé ... soit. Voor mijn part mogen ze Beijer oppakken, maar dan wegens obstructie van het onderzoek. Idem voor een aantal magistraten en ex ministers.

Re: Boek: Het complot van de stilte

Er staat ook in haar boek dat Willy Deschepper Bruno Vandeuren naar de Oostendse heler Jean Vandenabeelde stuurde. Hij leverde ook het omgebouwde wapen waarmee Vandeuren geexecuteerd werd. Verder in het boek bevestigt ze ook dat Willy Deschepper de hoofverdachte is in de moord op Vandeuren. Voor mij is dit toch nieuwe info. In zijn boek "Loden jaren" schrijft Paul Ponsaers dat Vandeuren werkte als informant voor Beijer en Bouhouche. De buit van de overval op Dekaise vervoerde hij dan weer met een wagen van Bultot.

Re: Boek: Het complot van de stilte

“Beluister hier het uitgebreide gesprek van Lennart Segers met Hilde Geens over haar nieuwe boek Het complot van de stilte.“

» www.vrt.be/vrtnws/

Re: Boek: Het complot van de stilte

Er wordt hier nogal veel over het boek "Het complot van de stilte" van Hilde Geens gepraat dat veel waarheid zou bevatten. Daarom heb ik mij dat boek eens aangeschaft via bolcom. Een e-book voor de luttele prijs van 24,99 Euro. Ik zit bijna in de helft maar ik moet er mij wel doorbijten moet ik zeggen. Kan natuurlijk ook aan mij liggen.

Re: Boek: Het complot van de stilte

Het is een zeer goed werk maar geen 'quick fix'. Je moet het wat laten bezinken. Het schetst eigenlijk de prequel van 'de Bende' en de mechanismen die ertoe leidden dat hetgeen gebeurde quasi onvermijdelijk was. Onze rijkswachters waren misschien de detonator, maar de voorwaarden voor de ontploffing werden niet door hen tot stand gebracht maar door een totaal ontspoord deel van rijkswacht maar ook gerechtelijke politie. En door een slapende politiek.