161

Re: Jean Deprêtre

BAX: clickbait. Heb geen betalend account op P-magazine. Er zijn nog genoeg nieuwe concrete elementen waarover goede journalisten iets zouden kunnen schrijven in verband met de Bende van Nijvel. Zonder het artikel al gelezen te hebben, gaat dit allicht alweer over de ‘leukemie’ van de Zonnekoning zijn dochter. ‘Leukemie’ tussen aanhalingstekens. Maar misschien heb ik het toch nog verkeerd en krijgen we toch een knap staaltje onderzoeksjournalistiek voor de kiezen…

162

Re: Jean Deprêtre

Oké, dat verhaal over zijn drugsverslaafde dochter staat inderdaad al in het topic van Deprêtre.

Bedankt.

163

Re: Jean Deprêtre

Onderzoeksrechter Luc Hennart stelde op 20 september 1994 tijdens het proces Mendez vast dat de speurders Robert Beijer gedurende twee jaar als een waardevol informant beschouwden en hem inzage gaven in het dossier waarin hij zelf verdacht was.

Om hun informant te beschermen, hebben de speurders zelfs op zijn verzoek verschillende gerechtelijke stukken buiten de normale procedure gehouden. Ze maakten enkel vertrouwelijke verslagen voor het parket.

Pas na enig aandringen gaf de Nijvelse procureur Jean Deprêtre op 22 september 1994 tijdens het proces Mendez toe te hebben geweten dat speurders in hun pv’s soms een loopje namen met de waarheid, maar dat dit enkel ter bescherming was van hun informanten. En toen informanten Bouhouche en Beijer plots verdachten bleken te zijn, werden deze stukken door de advocaat van Robert Beijer ingeroepen om de onderzoeksdaden op basis van procedurefouten te laten nietig verklaren…

164

Re: Jean Deprêtre

Ik vraag me nog steeds af door wie of welke organisatie hij zich verplicht voelde om het onderzoek vanaf het begin te dwarsbomen. Kan iemand dat een beetje verhelderen?

Re: Jean Deprêtre

Ben wrote:

"C'étaient tous des prédateurs. Tout a été dit. Vous savez, le dossier a démenagé en 1987 vers Charleroi. On a volé mon dossier."

Op een lange buffetkast staat de foto van zijn overleden dochter Claire-Anne. Ze was drugsverslaagde. Rijkswachters die het drugprobleem van zijn dochter aankaartten, begon hij te haten. Hij wou niet ingrijpen en op een dag lag ze dood in bed als gevolg van een overdosis heroïne, wat de procureur halsstarrig voor de buitenwereld verborgen hield. In zijn ogen was ze overleden aan Leukemie.

"Zij is het die me op de prédateurs heeft gewezen. Op een avond kwam ik laat thuis na een zoveelste werkdag. Ondanks haar ziekte was ze nog niet naar bed. We spraken over de behandeling in het ziekenhuis en plots vroeg ze me: 'Papa, en hoe zit het met jouw moordenaars?' We hebben zowat een kwartier gediscussieerd tot ze plots zei: 'Maar papa, jouw moordenaars zijn roofdieren.' Dit was de perfecte verwoording van de modus operandi van de criminelen. Zij verlaten hun schuilplaats, slaan toe, doden en keren dan naar hun hol terug. Le Borinage of La Thudine. Kies zelf maar. Wat wilt u dat ik daar nog aan toevoeg?"

"Het is gewoon banditisme. U moet er niets anders achter zoeken. Neem een kaart van België. Zet alle feiten op een rij en trek er een cirkel rond. Waver, Genval, Eigenbrakel, Nijvel, Beersel, Halle ... De Bende heeft nooit in Aarlen toegeslagen of in Gent en Antwerpen. Ja, er zijn Bouhouche en Beijer, maar die hebben met de tueries in Waals Brabant niets te maken. Denk ik toch."

"Luister, twee rijkswachters van de cel van Jumet hebben me eens gezegd: 'Meneer Deprêtre, we zijn misschien heel ver gaan zoeken wat in feite heel dicht bij ons was."

Deprêtre over het WNP: "Les membres du WNP étaient une dizaine de zozos, plus folkloriques que dangereux. Le WNP. Vingt imbéciles suffisamment intelligents pour se vendre aux médias."

Onderzoek » Nijvel

Dit bericht zegt imo zeer veel over Depretre. Leefde in een constante staat van zelfontkenning. Dochter drugsverslaafd, zoiets kon in de wereld van Deprêtre louter in marginale milieus, en al helemaal niet in zijn eigen warm Katholiek gezin. Ondanks dat alles voelde hij veel liefde voor zijn dochter. Dit in combinatie met het onbewuste besef dat hij tekort schoot als vader. Dat ene gesprek met zijn dochter was hem zo dierbaar dat deze prédateurs de ware piste moest zijn, en de zoektocht hiernaar een soort eerbetoon tegenover zijn dochter. Het stellen van daden voor een man die geen gevoelens kon uitten.

In wat hij zegt over die WNPs kan ik hem echter wel volgen, meer folklore dan gevaar.

En als ik nu zo naar de fictieve reeks 1985 kijk, valt er wel iets te zeggen over die prédateurs. Ik begrijp ook dat profilers die kaart trekken, met een stel overvallen waarbij men steeds excessiever te werk gaat. Het probleem met die piste is dat het geen verklaring biedt voor de veertig jaar durende manipulaties; Depretre was immers lang niet de enige die stokken in de wielen stak.

166

Re: Jean Deprêtre

Specator of Life: Let vooral op wanneer Jean Deprêtre zijn interventies doet en waarvoor. De zaak François.

“De zaak-Kahn heeft het NDB volledig ontwricht. François was plots chanteerbaar voor iedereen die zijn geheim kende, zowel medewerkers als criminelen. Hij begon te drinken en verloor de controle over zijn op hol geslagen dienst. Zijn medewerkers zetten allerlei handeltjes op in ivoor, goud, antiek of bordelen.”

Ook Jean Deprêtre was hier rechtstreeks bij betrokken.

Re: Jean Deprêtre

Misschien rechtstreeks betrokken in de eerste golf.

Re: Jean Deprêtre

In welke hoedanigheid?

Re: Jean Deprêtre

Aanstichter.

Re: Jean Deprêtre

Aanstichter, dat zie ik als opdrachtgever van de feiten. Dat is niet min, ondanks de sporen van sabbotage. Mag ik vragen waarop je deze (toch wel forse) uitspraak baseert?