1,011

Re: Aalst: Proloog

Ik heb me vandaag ook deze bedenking gemaakt... Heeft dj het verhaal over dat telefoontje verzonnen? Is het raar dat een Nederlands duo (ik denk ook koppel, maar dat weet ik niet zeker) in zo een dorp als Hofstade een boeren-vrije-radio komen opstarten? Misschien zien we spoken, maar ...

Te voet naar Scherpenheuvel -> te voet de heuvel vanaf Osbroek/Blanckaertdreef naar achterkant parking Delhaize.
Johnny be good -> Johnny De Staerke. Johnny De Staerk was bekend met de zigeuners in Hofstade.

Re: Aalst: Proloog

In die tijd krioelde het van de vrije radio's, en iedereen kopieerde de Nederlandse piraatzenders. DJ namen klonken vaak ook Hollands. Deze Mi Amigo had geloof ik toch niets met Sylvain Tack te maken? Net als Delhaize ... ook van succesvol zakenman naar belastingfraude en drugshandel.

1,013

Re: Aalst: Proloog

Klopt, de DJ-namen hadden een Hollandse toon. De Vries, Van Bever zijn er 2 die ik nog weet. Maar de oprichters (waaronder Van Praag) waren echte Nederlanders. Van Praag was ook zijn echte achternaam. Van zijn voornaam heb ik eens gehoord dat die Gerry zou zijn. Mja Harry in het Hollands klinkt als Gerry natuurlijk.

1,014

Re: Aalst: Proloog

ctrix wrote:

Dat koos de dj zelf.

Ik stelde de vraag omdat het aanvankelijk  gevraagde nummer twee keer naar Philippe De Staerke verwees:

  1. Hij had familie in Hofstade

  2. Yvette werkte in Scherpenheuvel.

Het vorige nummer verwijst voor de derde keer naar hem ("Johnny"). Hoe groot was de kans dat dat gebeurde?

1,015

Re: Aalst: Proloog

pyrénéen wrote:

Hoe groot was de kans dat dat gebeurde ?

Niet zo groot inderdaad. Dat de DJ dan precies dit nummer kiest omdat het andere onvindbaar bleek, valt onder de noemer "toeval" allicht.

1,016

Re: Aalst: Proloog

Als je zulke aanvallen doet, bereid je je van tevoren voor. Bijna 6 weken tussen de aanslagen van Braine-Overijse en Aalst. Ze hebben alle tijd om locaties te verkennen. Ze hebben alle tijd om zich verschillende ontsnappingsroutes voor te stellen. Ze hebben alle tijd om incognito rond te lopen op de parking en in de Delhaize (en zeker niet de middag van de feiten). Zes weken om alles tot in de puntjes te plannen. En u gelooft dat al deze organisatie gebaseerd zal zijn op een eenvoudig verzoek om een plaatje te draaien aan een amateurradiostation.

Dit geloof je toch niet?

1,017

Re: Aalst: Proloog

Maar in ak het toeval geloof ik ook niet. Misschien was dit ook alleen maar een lugubere grap van hen, zoals de maskers. En alles aan de bende was a-typisch en gevaarlijk (voor hen). Achteruit rijden met de Golf? Riot Guns? Afgezaagde loop? ...

1,018

Re: Aalst: Proloog

Er waren inderdaad verkenningen, waaronder eentje, waarschijnlijk op 31 oktober 1985. Bij deze gelegenheid identificeerden 2 getuigen een man. En dat is nog een toeval.

1,019

Re: Aalst: Proloog

Wie werd geïdentificeerd?

ctrix wrote:

En alles aan de bende was a-typisch en gevaarlijk (voor hen). Achteruit rijden met de Golf? Riot Guns? Afgezaagde loop? ...

De Golf reed achteruit? Riot guns zijn niet atypisch. Een Mauser 98K wordt zelden gebruikt door overvallers. Een coach gun is een goed wapen om op een groep mensen te bedreigen. De Faul was waarschijnlijk erg zwaar, zelfs ingekort. De bericht aan de radio was waarschijnlijk een handtekening. De leider van de moordenaars was waarschijnlijk een Nederlander.

1,020

Re: Aalst: Proloog

Etienne1420 wrote:

Wie werd geïdentificeerd?

Post 592 » Forum