11

Re: Telefoonsnoeren

Hestur wrote:

Zijn er andere, niet-Bendefeiten waar dit gegeven terugkomt? Kan weleens rechtstreeks een hint over de daders geven, als het een vaste modus operandi is.

Naar aanleiding van deze vraag van Hestur ben ik aan het zoeken naar feiten tijdens de jaren '80 waar een telefoondraad vermeld wordt in het artikel. Ik wil er wel bij zeggen dat ik deze feiten niet aan de Bende van Nijvel wil linken enkel en alleen omdat er een telefoondraad vermeld wordt.

Gangsters roofden honderdduizenden te Elsene

In het tehuis Koningin Fabiola aan de Emile Bouillotte: straat te Elsene werd tijdens de nacht van zaterdag op zon dag een overval gepleegd door twee gangsters gewapend met revolvers. De indringers bedreigden er de Portugese concierge en diens echtgenote. Terwijl een van de kerels het echtpaar in bedwang hield, doorsnuffelde zijn gezel verscheidene ka-mers. wat hem toeliet beslag te leggen op honderdduizenden franken. De daders rukten toen de telefoondraden los, stapten in een wagen en reden er met hun buit van door.

Bron: Gazet van Antwerpen | 28 September 1982

Vrouw vastgebonden en beroofd te Elsene

In haar appartement, Boondaalse Square te Elsene, werd de 23-jarige M.D.C. zaterdagnacht omstreeks half wee door drie gemaskerde inbrekers overvallen, met pistolen bedreigd en vastgebonden met losgerukte telefoondraden. De vrouw werd verplicht de plaats aan te duiden waar de sleutel van de brandkast was opgeborgen. De indringers konden aldus uit deze kast een partij juwelen toebehorende aan het slachtoffer wegnemen. De vrouw werd eveneens van haar armbandhorloge beroofd.

Bron: Gazet van Antwerpen | 8 September 1986

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Telefoonsnoeren

In die tijd zal het wel standaard procedure geweest zijn om telefoondraad los te rukken. Vertraging verwittiging hulpdiensten. Vastbinden waarschijnlijk ook als ze niets anders voor handen hadden. Draad van thuis meebrengen was ook riskant.