1

Topic: Zoekactie Damme

Zoekactie naar wapen van Bende van Nijvel in Damme

Duikers van de civiele bescherming en speurders van de politie zoeken op dit moment in de Damse Vaart naar een wapen dat mogelijk gelinkt is aan de Bende van Nijvel. Het wapen, een uzi-machinepistool, zou jaren geleden door de latere eigenaar in het kanaal geworpen zijn.

Lees het hele artikel » Nieuws

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

2

Re: Zoekactie Damme

Citaat van HLN:

Het wapen werd vele jaren geleden al in het water geworpen, samen met vier laders. Het wapen zou volgens onze info lange tijd in bewaring gehouden zijn voor een lid van de toenmalige Rijkswacht uit Aalst.

Het zal toch Bonkoffsky niet geweest zijn zeker?

Re: Zoekactie Damme

Ze blijven hopen een wapen te vinden met dna van een derderangsgangster op zeker, zodat ze die als zondebok kunnen opvoeren voor alles wat gebeurt is? Waarom hebben we in de mainstream-pers geen letter gelezen over testament van le canard en de racket-piste? Dat sprookje van een reus, oude, killer en misschien ook nog een dwerg is al lang afgezaagd.

Re: Zoekactie Damme

Bonkoffsky was ook mijn eerste gedacht, al denk ik dat er wel meer mensen uit het Aalsterse betrokken waren bij de Bende. Stel dat ze dat wapen vinden, zie ik niet hoe dit ons kan helpen bij het begrijpen van het grotere plaatje. Dan waren de onthullingen van Canard imo interessanter.

Re: Zoekactie Damme

club_le-happy-few wrote:

Ze blijven hopen een wapen te vinden met dna van een derderangsgangster op zeker, zodat ze die als zondebok kunnen opvoeren voor alles wat gebeurt is? Waarom hebben we in de mainstream-pers geen letter gelezen over testament van le canard en de racket-piste? Dat sprookje van een reus, oude, killer en misschien ook nog een dwerg is al lang afgezaagd.

Dit dus. Great minds think alike. wink

6

Re: Zoekactie Damme

Precies of de Bende van Nijvel gaat dat wapen doorverkopen voor paar 100€ terwijl de gouden tip 250000€ opbrengt.

7

Re: Zoekactie Damme

Yep, allicht weer veel show voor niks. Tenzij een eventuele vondst zou passen in een theorie. Het lid van de rijkswacht van Aalst voor wie dit wapen in bewaring werd gehouden moet hen toch bekend zijn?

8

Re: Zoekactie Damme

ctrix wrote:

yep, allicht weer veel show voor niks

Tot het proces begint (als het er ooit komt), dan gaan de advocaten van de tegenpartij beginnen: Waarom heb je dat spoor niet nagetrokken? Waarom heb die persoon niet ondervraagd? Waarom heb je niet naar dat wapen gezocht? Wat hebben jullie met dit PV gedaan? Dan kan je als speurder niet antwoorden: niets. Dan moet je kunnen aantonen dat je ofwel iets hebt gedaan of dat de getuige zo onbetrouwbaar is dat je er niets mee hebt gedaan.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Zoekactie Damme

club_le-happy-few wrote:

Waarom hebben we in de mainstream-pers geen letter gelezen over testament van le canard en de racket-piste?

La Dernière Heure en Humo hebben er over bericht. Dat de Vlaamse kranten er niet over bericht hebben, heeft volgens mij met verschillende zaken te maken denk ik: 1) anno 2022 liggen veel mensen (helaas) niet meer zo hard wakker van de Bende van Nijvel, 2) de racket-piste is niet nieuw en 3) Christian Smets is geen figuur die bij veel gewone Belgen een belletje doet rinkelen.

Een zoek/duik/graafactie daarentegen is iets dat natuurlijk in het oog springt en daardoor al snel via een officieel statement/persbericht van de speurders in de media verschijnt. Bij Smets ging het om een ietwat vaag "Facebook-testament". Dat zoiets niet snel serieus genomen wordt en/of onder de radar van veel krantenredacties blijft, begrijp ik ook nog wel. Niet alles is kwaad opzet of een doofpotcomplot.

10

Re: Zoekactie Damme

Zoektocht is al afgelopen, niks gevonden.