1

Topic: Aalst: Epiloog

De schok en het onderzoek

De politiediensten van Aalst, op de parking van de Delhaize, staan er verslagen bij. Ze realiseren zich nu pas de volle omvang van het drama. Acht slachtoffers zijn er gevallen tijdens de overval van het militair commando. Het gaat om: Gilbert Van Den Steen, zijn echtgenote Marie-Thérèse Van Den Abiel en hun dochtertje Rebecca Van Den Steen, Dirk Nijs en zijn dochtertje Elsie, Marie-Jeanne Mulder, Georges De Smet en Jan Palsterman.

Op de plaats van het drama hebben de speurders ook een safarihoedje gevonden, het hoedje dat de Reus droeg tijdens de waanzinnige raid. Aan de hand van de zweetafscheiding slaagt het lab erin de bloedgroep te bepalen, O+. Het merkwaardige toeval wil dat tijdens de overval op de Colruyt in Nijvel in september '83 de reus een gelijkaardig hoedje verloor. In het warenhuis en op de Delhaize-parking vinden de speurders ook zowat overal hulzen.

De speurders schrikken nogal als zij merken dat het gaat om eendenhagel, 'plastic Legia', van zwaar kaliber. De patronen waarmee werd geschoten waren, zo blijkt, gevuld met 9 hetzij met 12 loden bollen, met een gezamelijk gewicht van 32 gram. Voldoende om op berenjacht te gaan. Een dergelijk soort munitie werd in het verleden overigens ook gebruikt door de Groep Dyane. Het valt de speurders ook op dat er nogal wat kaliber 9-hulzen bij zijn, die al eerder werden gebruikt en opnieuw werden gevuld. Een praktijk die ruim bekend is in milieus van elite-schutters.

Feiten » Aalst

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

2

Re: Aalst: Epiloog

Dus als de reus gekend was waarom hebben ze hem niet gearresteerd? Als deze zaak nog niet stonk dan was dat nu zeker het geval. Ik heb op een Frans forum (annees des plombes) foto's gezien van een robotfoto vergeleken met Claude Delperdange, ik weet dat een robotfoto nog al vaag is maar in dit geval, lijkt hij er als twee druppels water op. Hij was een groot man en met wapens bezig maar ondertussen al dood, vermoord door zijn eigen vrouw. De vrouw werd schuldig gevonden maar werd niet veroordeeld.

3

Re: Aalst: Epiloog

Ben wrote:

Ook raken de speurders er na verloop van tijd alsmaar meer van overtuigd dat er in feite twee Golf GTI's werden gebruikt. Een antracietgrijze, gebruikt door de drie moordenaars, en een groene, die als observatiewagen dienst deed en voorheen gebruikt werd in Overijse en Eigenbrakel. Van die laatste wagen slaagt men erin de vluchtroute deels te reconstrueren, dankzij een koppige jeeprijder die de moorddadige bolide in zijn vlucht was nagereden. De wagen reed vanuit Aalst naar Ninove, vandaar naar Leerbeek, Herfelingen en Bièrges. Daar raakte de jeeprijder het spoor bijster. Om een uur 's nachts wordt aan het kerkhof in Grimbergen een Golf GTI gevonden, identiek aan de overvalwagen. Het gaat om een wagen die twee uur na de overval werd gestolen op de Kunstlaan in Brussel. De wagen is een dwaalspoor. Gelegd door de Bende van Nijvel?

Dus eigenlijk is alleen de vluchtroute van de vluchtauto gekend. De auto die in Grimbergen werd gestolen is mogelijk een dwaalspoor, eigenlijk bijna zeker. Dus je kan eigenlijk wel gaan denken dat ze het te gevaarlijk vonden om hun gebezigde auto in brand te steken. Ofwel moest die nog dienen maar ik denk toch dat je zo een wagen zo snel mogelijk laat verdwijnen, wat met die klep vanachter was hij herkenbaar moest men hen tegenhouden en in brand steken was misschien een te groot risico dat men nog iets zou kunnen vinden zoals bloed van de killer, of kogelinslagen of ... Ofwel hebben ze hem in het water gedropt ofwel tot volledig gedemonteerd of hem tot schroot laten bewerken, laten samenpersen. Ze hadden toch kennis in de garage wereld. Dus dat dwaalspoor zal wel belangrijk geweest zijn, denk ik.

Ben wrote:

Zondagnacht was er vlakbij nog een andere Golf opgemerkt, donkergroen of blauw, en zeker geen splinternieuw model. Een frituuruitbater in de buurt van de zwaaikom van het Kanaal van Ronquières was rond middernacht gewekt door dichtslaande autoportieren. De man, die al een paar keer ongewenst bezoek had gekregen, had zijn karabijn bovengehaald en was aan het raam gaan kijken. Hij zag twee mannen bij de donkere oude Golf staan. Vlakbij was een grote bleke break geparkeerd. De mannen bij de Golf waren bezig een nummerplaat te vervangen. Een derde kerel bleef de hele tijd in de wagen zitten.

Dus daar zijn ze gezien met een paar GTI's en een break en ook een Mercedes, dus daar zullen inderdaad wel 6 mannen bij betrokken zijn,want in Aalst de nacht voor de overval zijn ze herkend in een taverne. Men spreekt altijd over de 3, maar zich alleen daar op focussen is ook niet slim. Het vervangen van die nummerplaten, spreekt voor zich dat er meer dan één wagen in spel is, dan die oudere GTI (misschien De Staerke die de wapens kwam ophalen in de Samsonite koffer). De Staerke was ervan doorgegaan met een GTI en wapens na zijn ruzie met Salesse. Maar ik versta niet hoe het komt dat die duikers de spullen direct niet vinden.

4

Re: Aalst: Epiloog

Renne wrote:

Dus eigenlijk is alleen de vluchtroute van de vluchtauto gekend.

Niet echt, je moet het verhaal over 'De laatste vlucht' maar eens lezen, als je dat nog niet gedaan hebt. Feiten » Aalst

Renne wrote:

De auto die in Grimbergen werd gestolen is mogelijk een dwaalspoor, eigenlijk bijna zeker.

Het kan natuurlijk altijd toeval zijn, maar ik weet niet of er veel onderzoek is gedaan naar die Golf. Meer informatie vind je hier » Forum

Renne wrote:

Ofwel hebben ze hem in het water gedropt ofwel tot volledig gedemonteerd of hem tot schroot laten bewerken, laten samenpersen ....

Daar had ik nog niet aan gedacht dat ze hun auto misschien hebben laten samenpersen. Maar dat kan dan natuurlijk alleen bij een persoon die ze vertrouwen.

Renne wrote:

Maar ik versta niet hoe het komt dat die duikers de spullen direct niet vinden.

We zullen maar denken dat dat door het geklungel van de onderzoekers in Nijvel komt zeker.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

5

Re: Aalst: Epiloog

Ben wrote:

Niet echt, je moet het verhaal over ‘De laatste vlucht’ maar eens lezen, als je dat nog niet gedaan hebt.

Precies dat is ook nog iets waarom ik in eerdere verhalen zei dat ze evengoed op de grote expresweg (toen de juist aangelegde nieuwe baan van Aalst naar Ninove) ergens zijn afgeslagen, indien er iemand uit de streek bij betrokken was kunnen ze evengoed,in het ruim beboste oppervlak rechts aan de expresweg in Denderhoutem. En zeker indien de klep openstond, ga u maar eens in een GTI leggen zonder zetels achterin tegen 200 km/u, mogelijk gewond ook dit is een mogelijkheid, of indien niet gewond misschien was het wel de bedoeling dat de klep openstond dat hij wou duidelijk maken "kom maar op" en hebben ze hem pas gesloten op de expresweg. Ik probeer in hun plaats te denken en je weet dat ze achter u jagen maar indien het steeds om dezelfde "killer" gaat, denk ik dat hij wel zou instaat zijn om zijn klep open te laten. Hij voelde zich oppermachtig zeker na de zoveelste gelukte overval.

Wat ik duidelijk wil maken ook is dat de Golf GTI in Leerbeek, die achtervolgd werd door de BMW, evengoed de 2de  GTI was die misschien ook in Aalst als verkenningsvoertuig dienst deed. En indien de opdracht gelukt was moest dat voertuig juist ervoor zorgen dat hij als een gek te keer ging in het verkeer dat iemand hem duidelijk moest herkennen en dat is gebeurt en men denkt het waren de 3, maar mss was het ook een afleidingsmanouvre. Bv. die auto kan dienst gedaan hebben om te zien wanneer de rijkswacht in Aalst vertrok, als ik juist ben zijn er in het bos meerdere GTI's gezien, dus ik zou niet zeker durven beweren dat men in Aalst niet met meer dan 1 auto was. Aangezien men op de grote markt ook een auto met "gedoofde" lichten heeft gezien, wss die Ford Taunus of die Mercedes.

En ze wisten dat er jacht op de bende werd gemaakt dus waarom zouden zij zich niet versterken. En ze konden met walki talky's met elkaar communiceren.

Een paar vraag toen ze de parking af reden: was dit achterwaarts? En wanneer is "killer in die wagen gesprongen, aan de ingang van de parking of aan de winkel achterkant? Of heeft hij op de parking ook gelopen? Want Aalst was een parkingmoord en het is ook niet opvallend dat ze in Aalst nog een paar minuten gewacht hebben.Voor ze vertrokken,dit meen ik toch ergens gelezen te hebben.

Ben wrote:

Daar had ik nog niet aan gedacht dat ze hun auto misschien hebben laten samenpersen. Maar dat kan dan natuurlijk alleen bij een persoon die ze vertrouwen.

Ja maar ik denk toch dat er alleszins een garagist tussen zat, want hun auto's waren volledig bewerkt, zoals de koffer. En ik denk dat je als 'louche' garagist in die jaren wel je weg kent in het wereldje.

6

Re: Aalst: Epiloog

Renne wrote:

Was dit achterwaarts? En wanneer is "killer in die wagen gesprongen,aan de ingang van de parking of aan de winkel achterkant? Of heeft hij op de parking ook gelopen?

Toen ze parking afreden, zaten er twee gangsters in de wagen. Nummer drie liep rustig de parking af op de straat en begon op politiecombi's en andere wagens te schieten. Daarna stapte hij rustig in de koffer en reed de Golf met grote snelheid weg

De schutter is te voet, stopt op het voetpad, merkt een tweede politiecombi op die de kant van de Haring aan de overkant van de straat en hooguit honderd meter verder op het fietspad geparkeerd staat. Hij vuurt. Er zijn vijf kogelinslagen. De kofferdeur van de Golf hebben de gangsters open gelaten. Daar zal de schutter postvatten. Met gierende banden vluchtten ze richting Ninove. Ondertussen is ook de R4 van de rijkswacht in de buurt. De eerste combi zet samen met het autootje de achtervolging in. Een ongelijke strijd terwijl op de achterbank de gangster als een wilde verder vuurt.

Vlak nadat de grote gangsters de parking had verlaten, kwam een VW Golf achteruit van de parking de Geraardsbergsestraat ingereden. Zijn lichten waren gedoofd, en zijn kofferdeksel stond open.

"[...] en de Volkswagen stoof er vanonder, de Geraardsbergsestraat in, richting Denderleeuw. Vanuit de openstaande koffer werd tijdens de vlucht nog verschillende keren geschoten." Dus tijdens de vlucht heeft de grote man in de koffer nog verschillende keren geschoten.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

7

Re: Aalst: Epiloog

Ben wrote:

"Vanuit de openstaande koffer werd tijdens de vlucht nog verschillende keren geschoten." Dus tijdens de vlucht heeft de grote man in de koffer nog verschillende keren geschoten.

Als het zo gegaan is denk ik niet dat er een dode gevallen is zoals de speurders willen doen uitschijnen, ik dacht dat er geen schoten meer werden gelost toen hij in de koffer dook en dat er juist door politie gevuurd werd, maar ik zie hier dat de schoten vanop de achterbank kwamen. En zo in volle actie denk ik dat het zelfs voor een goede schutter nog moeilijk is om op een rijdend voertuig te vuren dat tegen hoge snelheid verder raast. Zekerheid of Eddy N. raak schoot weet men ook niet, de golf is nooit teruggevonden.

Neem dat hij nu toch raak schoot? En ervan uitgaan dat Eddy N. raakt schoot is makkelijk praten en het wil niet zeggen dat hij raak schoot dat het dodelijk is, een kogelvrije vest hadden ze wellicht aan, en wat als er nu een kogel in het been terecht kwam? Wat moet men ermee aanvangen zonder dat men naar een kliniek kan? Kan men zich in die toestand nog bewegen. En als er een dode was zou men daar bij het onderzoek niet achter gekomen zijn. Een man met zo een lengte, waarschijnlijk al eens in de gevangenis gezeten en die opeens niet meer bestaat, of hij moet van een niet Europees land gekomen zijn maar in Aalst praten ze Nederlands en Frans, zelfs het dialect van Aalst heb ik eens gelezen. Dus als er een lijk was moest men daar toch op uitgekomen zijn, want die man was groot.

Volgens mij is er geen lijk gevallen. Misschien een gewonde.

Re: Aalst: Epiloog

Philippe Lacroix en Thierry Smars, kopstukken uit de Bende rond Patrick Haemers, waren gretige bezoekers van de dancing El Gringo in Hekelgem.

Die dancing El Gringo zat vroeger elk jaar met carnaval in Aalst op de Grote Markt in het café Van Der Elst niet? Het extra personeel droeg vaak t-shirts van El Gringo en er waren soms ook strooibriefjes met reclame.

9

Re: Aalst: Epiloog

Renne wrote:

Zekerheid of Eddy N. raak schoot weet men ook niet, de golf is nooit teruggevonden.

En dat is nu net het mooie van de theorie van de Cel Waals Brabant, zonder lijk kunnen ze het absoluut niet bewijzen (geen bloed, geen wagen, geen bewijzen). Maar ze proberen het ons wel aan te praten als een feit. Ze hebben enkel een paar getuigen die hun theorie moeten ondersteunen.

Renne wrote:

Wat moet men ermee aanvangen zonder dat men naar een kliniek kan?

Er bestaat een getuigenverklaring van iemand die tijdens de nacht dat de Bende haar wapens in het kanaal gooide, iemand hoorde zeggen 'ça va docteur'. Het gaat dokter. Dus, er was iemand die praatte tegen een dokter die behoorde bij de Bende omdat ze net de wapens van de Bende in het water hebben gegooid. Met wat voor een bende hebben wij hier te maken?

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

10

Re: Aalst: Epiloog

Ben wrote:

Met wat voor een bende hebben wij hier te maken?

Ik heb dit verhaaltje van die dokter ook al eens gehoord, gewone boefjes zullen het niet geweest zijn, het waren getrainde machines. Maar ze werden klaargestoomd om terreur te zaaien, dit gebeurd in opdracht van personen met een hoog aanzien: politiekers, rechters, politie en legermensen.

Ik denk dat ze zelfs in nood wel wisten waar heen moeten als er iemand gewond was. Ik denk dat het voor die mensen toch makkelijk moet zijn om in nood aan een dokter te geraken, met makkelijk bedoel ik "hier 5 miljoen en zwijg". Met geld kan je veel bereiken en daardoor is de bende ook zover geraakt zoals op de dag van vandaag dat er nog altijd niemand veroordeeld is voor de 28 moorden. Als dat onderzoekt bekijkt is het toch duidelijk dat het bewust in verkeerde richtingen werd geduwd!