Re: Televisie: 1985

Scaramouche wrote:

Weeral "une histoire belge" : de serie is gisterenavond begonnen op Eén en op La Une. Maar het zendschema is niet hetzelfde. Op La Une zitten ze al 1 aflevering verder. Ik heb via de digibox van Telenet deze voormiddag naar het vervolg van de aflevering van gisterenavond op Eén gekeken. Kunnen jullie nog volgen?

Op La Une werd daarna een reportage uit 2014 opnieuw verzonden. Vreemd dat ze een jaar voor de verjaringstermijn nog bezig waren met de instructie van een onmogelijk proces. 3 jaar zijn nodig om het proces te organiseren.

Re: Televisie: 1985

Etienne1420: U hebt me verkeerd begrepen. Op La Une staan ze 1 aflevering verder met de serie "1985". NA "1985" was er op La Une gisterenavond een HERUITZENDING van "Devoirs d'enquête" van 2014.

Re: Televisie: 1985

Finale wrote:

Het verhaaltje dat de VRT een dieprood nest is, is al jaren niet meer het geval. Sinds het Vlaams Belang en N-VA een meerderheid in de raad van bestuur hebben, trekt de VRT volop de kaart van rechts. Trouwens, heel wat slachtoffers van de BVN waren rechts. De rechtsstaat is belangrijk voor alle burgers, links of rechts.

De meeste mensen kennen de rechtsstaat niet. Ze denken dat politici hen bedriegen en manipuleren.

Scaramouche wrote:

Etienne1420: U hebt me verkeerd begrepen. Op La Une staan ze 1 aflevering verder met de serie "1985". NA "1985" was er op La Une gisterenavond een HERUITZENDING van "Devoirs d'enquête" van 2014.

Zondag kan je aflevering 2 zien op de VRT of de volgende twee afleveringen op de RTBF en dan Studio foot. Het is goed voor de advertentie-inkomsten van de RTBF.

74

Re: Televisie: 1985

bkv wrote:

Het linkse aspect was voor mij dat men de rijkswacht toch wel heeft voorgesteld zoals men de nazi's voorstelt in een eerste aflevering van een reeks over de tweede wereldoorlog.

Ik ga toch nog eens naar die eerste aflevering moeten kijken, denk ik. smile Ja, er waren in die periode binnen bepaalde milieu's mensen die dachten dat alle rijkswachters nazi's waren, en ja, er zijn verschillende personages in de eerste aflevering die dit benoemen omdat zij in dat milieu zitten. Dus ja, het toont een accuraat tijdsbeeld maar om daarom te zeggen dat het een "linkse verhaallijn" heeft, is toch wel volledig van de pot gerukt.

Als in één van de volgende afleveringen de zus lid wordt van het CCC, gaan linkse mensen dan beginnen zagen dat de serie een "rechtse verhaallijn" heeft? wink

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Televisie: 1985

Ik sluit mij hierbij aan. De tijdsgeest wordt gewoon weergegeven, met bepaalde gangbare opvattingen. Ikzelf ben ab-so-luut niet (extreem) links noch rechts maar heb ook altijd de rijkswacht beschreven horen worden als hard, rechtlijnig, militair ... En soms werd het woordje 'rechts' of 'fascisten' wel eens gebruikt ja.

Als je iets zo realistisch mogelijk wil weergeven moet je ook bepaalde dogma's gebruiken/verklaren in je film of documentaire en dat is gewoon wat hier gebeurt. Als die jonge gasten allemaal hadden gezegd 'waaw, jullie gaan bij de rijkswacht, top !' dan was het gewoon geen realistische weergave.

Hier op het forum zijn ook al vaak feiten/personen beschreven als fascistisch, racistisch, rechts ... Degene die de beschrijving geeft wordt toch ook niet als 'rood' gemarkeerd? Soms is het gewoon een weergave van de feiten. smile

Ik heb persoonlijk ook niks donkerrood (of zwart; om het over de tegenpool te hebben) gemerkt in de serie.

76

Re: Televisie: 1985

De rijkswacht, of de gendarmen zoals ze bij ons meestal genoemd werden, dat waren die boze mannen. Degenen waar je best geen ambras mee had.

Dat was absoluut, en zeker bij de oudere generatie, de gedachte. Veel oudere mensen hadden zelfs schrik van de gendarmen. Toen ik in mijn kinderjaren bij mijn grootmoeder zaliger eens terloops liet vallen dat ik later misschien wel rijkswachter wilde worden was de reactie: "er komen bij mij geen gendarmen op den hof !"

Re: Televisie: 1985

Toen de lokale baas een stakingsprobleem had, belde hij de gendarmes. Een paar doden later was alles weer normaal.

Re: Televisie: 1985

Absoluut niet dol op de hokjes links en rechts. Termen die een etiket kleven op fenomenen met de bedoeling deze niet van dichterbij te bestuderen. Wat dat betreft kunnen ze hand in hand gaan met de term Bende van Nijvel. Ideologieën die vandaag als links worden bestempeld zijn misschien rechtser dan je denkt indien je de ware drijfveren tracht te analyseren.

De wereld beter snappen is de realiteit ontkoppelen van deze verdingelijkingen. Machthebbers vs het gewone volk is al een betere duiding; een tegenstelling die je ziet binnen elk soort regime; rechts, links of gematigd. Tijdloos ook.

In haar tijdsgeest zou je de Rijkswacht wel eerder aan de rechtse kant van het politieke spectrum plaatsen, indien je deze terminologie wenst te gebruiken. Zij stond immers voor Recht en Orde (althans dat was de bedoeling).

79

Re: Televisie: 1985

Indien je "dub" wil uitschakelen om afleveringen op La Une te zien, dan kan dat. Via Telenet weliswaar. Taalinstellingen aanpassen via menu.

Re: Televisie: 1985

Spectator Of Life wrote:

Absoluut niet dol op de hokjes links en rechts. Termen die een etiket kleven op fenomenen met de bedoeling deze niet van dichterbij te bestuderen. Wat dat betreft kunnen ze hand in hand gaan met de term Bende van Nijvel. Ideologieën die vandaag als links worden bestempeld zijn misschien rechtser dan je denkt indien je de ware drijfveren tracht te analyseren.

De wereld beter snappen is de realiteit ontkoppelen van deze verdingelijkingen. Machthebbers vs het gewone volk is al een betere duiding; een tegenstelling die je ziet binnen elk soort regime; rechts, links of gematigd. Tijdloos ook.

In haar tijdsgeest zou je de Rijkswacht wel eerder aan de rechtse kant van het politieke spectrum plaatsen, indien je deze terminologie wenst te gebruiken. Zij stond immers voor Recht en Orde (althans dat was de bedoeling).

Oorspronkelijk was het om reizigers te beschermen. De paden waren onveilig.

BAX wrote:

Indien je "dub" wil uitschakelen om afleveringen op La Une te zien, dan kan dat. Via Telenet weliswaar. Taalinstellingen aanpassen via menu.

Het verbaast me dat zoveel Vlamingen niet naar RTBF hebben gekeken. De tweede aflevering is al minder boeiend. De belangstelling voor dat verhaal neemt af.