1

Topic: Oosterbeek: 14 Mei 1990

Deze overval heeft niets met de Bende van Nijvel te maken, de daders zijn gearresteerd en veroordeeld. Maar de feiten vertonen zoveel gelijkenissen met de Bende van Nijvel dat ik het toch relevant vind om dit te delen, vooral vanuit het oogpunt dat sommige gangsters soms zeer gewelddadig te werk gaan voor weinig geld zonder dat er een politiek of terroristisch motief is. Waarmee ik geen standpunt wil innemen over het motief van de Bende van Nijvel, want dat ken ik niet.

Riot guns en Golf maar geen Bende van Nijvel

“Afschuwelijk! Op die manier zou ik mijn hond nog niet doodschieten.”

“Dit zou wel eens de Belgische Bende van Nijvel kunnen zijn, die nu in Nederland toeslaat …”

“Hoelang gaan die schoften zitten als ze gepakt worden? Waarschijnlijk worden ze ontoerekeningsvatbaar verklaard…. In welk klierenland leven we toch?”

De hele dag door arriveerden gisteren inwoners van de Nederlandse gemeente Oosterbeek vlakbij Arnhem aan de plaatselijke supermarkt van Albert Heijn, waar maandagochtend twee werknemers door gangsters werden doodgeschoten en nog een derde zeer zwaar gewond.

Op de glazen toegangsdeur had de directie, die aan de pers geen uitleg wou verschaffen, een bericht uitgehangen: “Wegens omstandigheden is het filiaal tijdelijk gesloten.” De inwoners lazen het bericht, gluurden door de ramen naar binnen en stapten dan hoofdschuddend verder.

Oosterbeek, een gemeente met 16.000 inwoners onder wie heel wat bejaarden, loopt er na de moordaanslag verbijsterd bij. Berichten in de Nederlandse pers, dat het wel eens om de Belgische Bende van Nijvel zou kunnen gaan, hebben hun uitwerking niet gemist.

Riot guns

Omstreeks 7 uur maandagochtend waren twee overvallers met riot guns en gecamoufleerd met bivakmutsen in een gele VW Golf achteraan de supermarkt gearriveerd en de dienstingang binnengestormd. Op dat ogenblik bevonden zich 6 werknemers in het bedrijf. De  vestiging gaat op maandag pas om 13u open, maar de hele ochtend door arriveren er leveranciers met nieuwe voorraad.

De gangsters bedreigden 3 van de 6 bedienden met hun wapen, en eisten dat zij hen de sleutel van de kluis zouden brengen. Toen de werknemers antwoordden dat zij niet eens wisten waar zij die sleutel moesten gaan zoelen, werden twee van hen onmiddellijk neergeknald. Zij bleven op slag dood. De derde, die wou vluchten, werd eveneens getroffen. Hij werd zeer zwaar gewond, maar is nu buiten levensgevaar.

Zonder ook maar de geringste buit mee te nemen, doken de gangsters terug in hun Golf en scheurden er vanonder. Twee straten verder sprongen ze in een gereedstaande, grijze Open Kadett. Sindsdien zijn ze spoorloos.

De VW Golf bleek op 6 mei te Lexmond gestolen. De nummerplaat van de Kadett (LP64PZ) was gekopieerd op een bestaande nummerplaat, maar correspondeerde niet met het automerk.

Raadsel

De recherche geeft toe voor een compleet raadsel te staan. “Met dit soort overvallen kregen wij in Nederland nog nooit te maken”, zegt de Renkumse politiewoordvoerder Lambers. “Onmiddellijk schieten met riot guns, geen buit, een Golf GTI, tja, dat doet inderdaad wel aan de Belgische Bende van Nijvel denken, maar deze thesis hebben wij weer laten varen. Getuigen verklaarden dat de gangsters beschaafd Nederlands praatten, terwijl de Belgische Bende toch Frans en Vlaams sprak. Neen, wij hebben geen contact opgenomen met onze Belgische collega’s. Toch moet je weten, dat overvallen met riot guns een totaal nieuw gegeven zijn in de Nederlandse criminaliteit.”

Ten teken van rouw wapperden er gisteren aan geen enkele vestiging van het Heijn-concern vlaggen, en nergens weerklonk binnenin achtergrondmuziek.

Bron: Gazet van Antwerpen | 16 Mei 1990

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

2

Re: Oosterbeek: 14 Mei 1990

Hier is ook een podcast serie van » podcastluisteren.nl