Re: Televisie: 1985

fenix wrote:

En drie tolken voor 1 verdachte die daar werkloos zitten omdat verdachte verkiest beneden in de cel te blijven. Maar Van Q doet het goed volgens zijn vrouw.

Deze mensen lachen ons uit. We zijn lachwekkend.

Re: Televisie: 1985

Ben wrote:

Voor de Franstalige vrienden: jullie lopen wat voor dus gelieve nog geen inhoud van de volgende afleveringen te verklappen. wink

Oké, ik ga erop letten!

Ik ging er misschien wat te makkelijk vanuit dat iedereen wel via Auvio vooruit zou kijken. Je kan daar de originele dialogen kiezen zoals ze ook op de VRT te horen zijn, zij het zonder Nederlandstalige ondertitels bij de Frans gesproken stukken (hooguit Franse ondertitels, als je die voor doven en slechthorenden aan zet). Dus wie echt weinig tot geen gesproken of geschreven Frans verstaat zit inderdaad vast aan het ritme van de VRT.

103

Re: Televisie: 1985

Even een persoonlijk verhaal met betrekking tot de serie. Ik interesseer me al sinds lange tijd voor het enigmatische vraagstuk van de Bende en de loden jaren 80. Toen ik zag dat er scènes van de reeks in Haacht, niet zo heel ver van waar ik woon werden gedraaid, heb ik me uit interesse en nieuwsgierigheid (hoe en welke gebeurtenissen brengen ze in beeld?) opgegeven als figurant met de titel "running shoppers". Die avond had men een leegstaande supermarkt aan de rand van het centrum omgebouwd tot een Colruyt-supermarkt, vlak ernaast was een DATS-benzinepomp opgetrokken voor een andere scène die later die nacht zou worden gedraaid. Halle en Nijvel dus.

Het is maar een filmopname, maar ik ben tot op de dag van vandaag enorm onder de indruk van de schoten, de angst, het bloed en de chaos. Ik kan niet meer dan mijn diepste respect uitdrukken voor zij die deze verschrikkelijke momenten in de realiteit hebben moeten doorstaan, en voel ik tegelijkertijd ook een lichte schaamte dat ik er "voor de ervaring" aan heb meegewerkt.

De dag nadien ben ik nog even terug gaan kijken naar de plaats van de opnames. Kennelijk was de opruimploeg nog niet langsgekomen; de DATS-benzinepomp was al verdwenen (al waren er nog sporen van bitumen en verankeringsschroeven te zien), maar op het terrein lagen nog drie gigantische (nep)bloedplassen en een sleepspoor, waren de krijtcirkels die men rond de kogelhulzen had getrokken nog te zien en had men niet alle kogelhulzen opgeraapt. Ook het hek dat normaal deze plek afsluit van de rest van het parkeerterrein was nog niet teruggeplaatst. Ik had het gevoel een plaats delict op te lopen waar in de nacht een verschrikkelijke moord was gepleegd.

Ik betrap mezelf er soms op dat ik anderhalf jaar na datum nog wel eens terug ga kijken. De gebeurtenissen van die avond, hoewel in scène gezet, hebben toch een enorme impact nagelaten.

Ik denk dat de serie de jeugd kan helpen een handvat te bieden van de Bende en de daarmee verband houdende gebeurtenissen tijdens de loden jaren, maar het zou geen eindpunt mogen zijn. Enkel door verder te graven kunnen de beweringen in de reeks ontkracht dan wel bevestigd worden. Factchecken (voor zover dit bij de Bende mogelijk is), het is zo belangrijk in deze tijden van desinformatie.

Helaas is het grootste deel van de doorsnee jeugd vandaag de dag te lui om een boek te openen of door deze website en forum (laat staan de Franstalige variant) te grasduinen, waardoor je inderdaad het gevaar loopt dat de reeks ondanks de disclaimer als het "definitieve" verhaal van dit tijdvak wordt gezien. Jammer, maar zeer waarschijnlijk.

Re: Televisie: 1985

Gelukkig kijken de jongeren niet meer naar TV.

Helaas leren jonge Walen geen Vlaams meer. Zij zullen de waarheid dus niet kunnen achterhalen op de Bende van Nijvel-site. Als de FR-site in de tussentijd niet gesloten is, kunnen ze de berichten van verdachten lezen en zoveel hypothesen ontdekken, de een interessanter dan de ander. De NL site is veel beter gestructureerd. Proficiat Ben.

105

Re: Televisie: 1985

fenix wrote:

En drie tolken voor 1 verdachte die daar werkloos zitten omdat verdachte verkiest beneden in de cel te blijven. Maar Van Q doet het goed volgens zijn vrouw.

Van Quickie zal een wetsvoorstel indienen om zulke beschuldigden vast te kunnen ketenen en vervolgens met de rolstoel naar de rechtszaal te brengen.

Re: Televisie: 1985

Verdienen de terroristen een proces? Onze algemene bepalingen zijn niet voor hen.

107

Re: Televisie: 1985

fenix wrote:

Rose Djuroski: La série “1985” vue par une victime: “Je ne suis pas d’accord. Ils auraient pu me demander, c’est atroce de voir ça.” DH

Ik begrijp. Alzo denken veel slachtoffers en nabestaanden. Voor de media is er blijkbaar maar één Koning te contacteren in gans het Bende verhaal. Waar blijft 82, 83 en zelfs 86? Het gaat aan sommigen voorbij wat de verklaringen betreffen van Rijkswachters over de persoon Vernaillen.

108

Re: Televisie: 1985

En wat zijn die verklaringen van Rijkswachter over Vernaillen dan? Raadsels hebben we niet nodig.

109

Re: Televisie: 1985

André De Vuyst zou kunnen verwijzen naar Jean Bougerol.

» pnws.be

110

Re: Televisie: 1985

Ik denk aan kolonel De Buyst.