131

Re: Televisie: 1985

Vermassen is wel een meevoelend persoon maar met sommige uitspraken zou hij toch de nodige voorzichtigheid moeten nemen. Zoals onder andere: "De namen staan in het dossier..." Dan kunnen wij ons de vraag stellen welke namen er nog niet in het dossier werden vermeld.

Zo komen Salesse, Eeckhardt en Leclerc als verdachten voor dewelke zich verplaatsten in een Vokswagen Golf. Kan men het aantonen? Kan men het bewijzen?

Sommige slachtoffers en nabestaanden hebben zich al lang neergelegd bij de zaak. Sommige advocaten in de zaak hebben al langer voorspeld dat de zaak niet mag en ook nooit zal opgelost worden. Vervolgens stuit men nog steeds op zaken die nuttig en verder onderzoek vergen die helaas tot op heden niet worden voorgeschreven.

132

Re: Televisie: 1985

Voor wat het waard is, de mening van Michel Libert over 1985:

U vraagt mij om mijn beoordeling op verschillende punten. Hier is een eerste opzet na het wachten op de publicatie van de volledige afleveringen:

The Series.

Uitgaande van het feit dat deze afleveringen zijn geïnspireerd door het 'tijdperk' van de jaren 80, sta ik mezelf toe het als opmerkelijk te kwalificeren, zowel in/op de inhoud als in/op de vorm.

De serie heeft zich zeer goed ontwikkeld rond belangrijke gebeurtenissen. Bovendien werden de toespelingen op de vele invloeden, druk en vragen tijdens de dialogen zeer goed vastgelegd en betekend.

Een ander opmerkelijk punt is het acteerwerk...verrassend, verbluffend en vaak ontroerend.

Tegelijkertijd waren de make-ups en make-up van de hoofdrolspelers ook verbluffend realistisch. Ik herkende inderdaad elk personage meteen, zowel aan de gelijkenis als aan het gedrag en de manier van bewegen.

Wat een baan!

Ten slotte ben ik zeer tevreden dat de regisseurs en producenten eindelijk (zij het een beetje te discreet) de sluier hebben opgelicht over de 'verticale' interacties van enkele van alle machtigen en de structuren die de loop van de dossiers hebben gemanipuleerd en/of vervormd. individuen die nog steeds ons dagelijks leven voeden.

Het blijft altijd en altijd om te weten waarom en voor wie... of ten voordele van wie...

Een ietwat teleurstellend aspect is deze (zou denken) onherstelbare en eeuwige focus op dit WNP, nog steeds WNP, nog steeds WNP... terwijl ik al meer dan dertig jaar persoonlijk genoeg elementen heb meegebracht om te bewijzen dat het slechts een structuur in ontwikkeling was en niet operationeel, in tegenstelling tot de betekenis van de serie 1985.

SCORPION, SPARTE en nog andere, alle gevestigd in de geografische ruimte CENTRA, waarvan Paul Latinus en het BURAFEX de aangestelde dirigenten waren, zijn ondanks mijn aandringen, van het minste tot wat ik tot nu toe weet (maar wat te ontdekken nu na bijna een halve eeuw?)...

Was het om de 'tussen de billen' van tot op de snuit natte hoogwaardigheidsbekleders te ontzien in stormachtige dossiers die onhandelbaar zijn geworden?

Latinus

Verwijst u alstublieft naar al mijn verklaringen in uw columns en in het bijzonder naar de vragen die het Forum mij heeft gesteld en waarop ik met oprechtheid en op de meest leerzame manier heb geantwoord.

Tot mijn grote verbazing stelde het Forum me uiteindelijk de 'intelligente' vragen die de onderzoekers weigerden te stellen tijdens de talloze hoorzittingen die ik in de loop van tientallen jaren onderging.

Ik heb niet meer de energie om een nieuwe samenvatting nog toegankelijker te maken.

The Pastoral

Het was natuurlijk handig voor het scenario uit 1985 om hun beste visie erop te presenteren om zo dicht mogelijk bij de realiteit te blijven in een timing die niet tot in het oneindige kon worden opgeblazen, iets heel begrijpelijks.

Helaas was alle actie eigen aan deze operatie veel groter dan die op het scherm. Ten minste twee structuren die volledig onafhankelijk van elkaar waren, stonden op de grond in een kader van 'reliëf' in toezicht en schaduw.

Verder heb ik geen bijzondere opmerkingen toe te voegen.

ik vermoed zeer sterk dat dit voor de meeste overvallen zou gelden. 'Helaas was alle actie eigen aan deze operatie veel groter dan die op het scherm.' Het was niet alleen erger in werkelijkheid maar ook veel grootser, ik bedoel oa met veel meer personen zowel binnen als buiten.

133

Re: Televisie: 1985

Diplomatische kerel. WNP, WNP, en Wnp. Inderdaad. Wie was de tegenhanger van WNp?

Russen misschien? Spionnen?

134

Re: Televisie: 1985

Bossi wrote:

Vermassen is wel een meevoelend persoon maar met sommige uitspraken zou hij toch de nodige voorzichtigheid moeten nemen. Zoals onder andere: "De namen staan in het dossier..." Dan kunnen wij ons de vraag stellen welke namen er nog niet in het dossier werden vermeld.

Zo komen Salesse, Eeckhardt en Leclerc als verdachten voor dewelke zich verplaatsten in een Vokswagen Golf. Kan men het aantonen? Kan men het bewijzen?

Waarschijnlijk is dat niet eens zo moeilijk om aan te tonen dat die mannen met een golf reden maar dat op zich zegt niets. Er reden duizenden golfjes rond. Van Bob werd gezegd dat hij door een patrouille gezien is aan het stuur van een GTI op klaarlichte dag. Dit hoeft ook niets te betekenen maar hij ontkende dat hij zo een auto had. Dat is natuurlijk al iets vreemder. Dit kan nog steeds losstaan van bende gerelateerde zaken. De patrouille kan ook iemand anders voor Bob aangezien hebben.

Re: Televisie: 1985

In aflevering 4 wordt Bonkoffsky vernoemd overigens, tijdens die Diane-trainingen in de bossen. smile

136

Re: Televisie: 1985

Dat klopt! Is dat nu degene die Franky 4 maal naar de grond slaat?

137

Re: Televisie: 1985

Denk dat die persoon J-F Calmette moet voorstellen.

138

Re: Televisie: 1985

Het verhaal van Vlaanderen. En daarna de serie 1985. Het verhaal van Vlaanderen. Dat is eigenlijk het verhaal van Europa, of zelfs verder, de hele wereld. Alles hangt met alles samen. Zelfde met Bende. Dat hangt met Europa samen. Met de wereld.

Of misschien was er toch 1 uniek element? Een criminele organisatie, met meerdere opdrachtgevers? Terwijl andere criminele organisaties steeds een piramidestructuur hebben

139

Re: Televisie: 1985

Een organisatie met meerdere opdrachtgevers zou kunnen verklaren waarom er zulke diverse feiten gebeurd zijn. Ofwel klusten sommige bij voor eigen rekening en gebruikten hiervoor dezelfde wapens?

Ook mogelijk dat de uitvoerders of het middenkader in 1985 voor eigen rekening overvallen hebben gepleegd/laten plegen goed wetende dat ze beschermd gingen worden door de oorspronkelijke opdrachtgevers omdat bij arrestatie van de daders de opdrachtgevers mee gingen opdraaien voor de hele reeks feiten.

140

Re: Televisie: 1985

Hoe een diefstal van pralines, koffie en maïsolie ontaardt in geweld en moord in aflevering 5 van “1985”

Aflevering 5 van “1985” start vanavond met een diefstal in een Colruyt in Nijvel, de plaats waaraan de Bende haar naam ontleent. Criminelen stelen daarbij pralines, koffie en maïsolie. Wat op het eerste zicht ordinaire criminaliteit is, ontaardt snel in gewelddadige criminaliteit waarbij 3 doden vallen. Het zullen niet de laatste zijn.

Lees hier het volledige artikel » Nieuws

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube