Re: Wat denken jullie?

Dat zou ik nu toch ook wel eens willen weten, ik vind de berichten van Etienne soms schipperen tussen raadselachtig en akelig. Al meermaals gezinspeeld op Amory ook. Wat moeten we concreet weten over Amory?

Hetzelfde geldt eigenlijk ook voor jou Vetter, jij schijnt heel veel te weten over Nijvel, het hoe, wat wie en waarom en de rol van Amory hierin?

Zelf zie ik in Amory geen hoofdrolspeler dus ik hoor het graag van jullie, Heren.

Re: Wat denken jullie?

Mensen willen het weten. Ze weten het al. Maar ze beseffen het niet.

Re: Wat denken jullie?

» pnws.be

Thierry Debels weer eens over de WNP piste waar de speurders nog steeds hun tanden op stukbijten. Een tijd geleden werd hier allerlei over deze piste op het forum gepost: Libert, Elnikoff en Dauphin zouden gezien zijn in Aalst, de nummerplaat op de wagen aan het Osbroekpark was die van Elnikoff, Lammers zou de informant geweest zijn die naar de wapenvondst in Ronquières leidde, etc... In 2014 werd Libert opgepakt en weer vrijgelaten. Enkele speurders die hierover verontwaardigd waren en overtuigd waren van zijn betrokkenheid verlieten uit protest het team. Volgens Eddy Vos waren de aanwijzingen tegen de WNP waarschijnlijk dwaalsporen...

Re: Wat denken jullie?

Er wordt alweer vanalles en nog wat geschreven, van de WNP tot een pedofiele koning enz; het soort dingen die we al dertig jaar horen.

Op momenten als deze heb ik vooral zin om er een scheut logica tegen aan te gooien :

WNP, volgens mij waren dat een bende volwassen kinderen die in hun hoofd een belangrijke rol in de maatschappij vertolkten, maar dat doen kinderen die soldaatje spelen ook. Als er nog een doorbraak komt zal het niet uit die WNP hoek komen, anders was dit al lang gebeurd. Dat sluit niet uit dat leden van het WNP individueel wel aan overvallen hebben deelgenomen. Voornaamste kandidaat is daar Elnikoff

Heel dat gedoe over een staatsgreep mbt bende van Nijvel; komop jongens en meisjes, een staatsgreep in de vorm van het vermoorden van een Taxi chauffeur, het overvallen van een juwelier enz, seriously? Goed, er liepen misschien wel mensen met die plannen rond, en wat er is gebeurd op Nieuwjaarsnacht '82 kan misschien wel in die richting wijzen, maar in dat geval toont het nog maar eens aan dat al die feiten in '83 niets met elkaar hebben te maken, behalve dat het afzonderlijke afrekeningen in het misdaad milieu in haar ruimste vorm zijn.

Hilde Geens schreef al jaren geleden dat de 'Bende' eigenlijk niet bestaat, en dat lijkt me ondertussen ook duidelijk wat betreft '83? '85 dat is iets anders, daar zie je eenzelfde motief en eenzelfde dadergroep. Daar zou je mogelijk wel kunnen spreken van een bende en een overkoepelend motief.

Ik lees dat '1985' de Belg een foutieve waarheid moet vertellen mbt Bende. Maar '1985' gaat over de Rijkswacht, en dat is toch het spoor dat volgens insiders niet mocht worden onderzocht? Spreekt elkaar dus behoorlijk tegen.

Wat die Rijkswacht betreft, als de Bende gewoon Rijkswachters waren, we hadden het ook al geweten denk ik. Een foute organisatie uit het verleden, vol toxische mannelijkheid, voila dit zijn de daders en case closed. De huidige maatschappij komt hiermee makkelijk weg.

De monarchie en de koning komen ook regelmatig ter sprake, veelal mbt seksuele uitspattingen. Stel dat dit het geval zou zijn, kunnen die mensen die dit beweren dit ook als oorzaak duiden om supermarkten te overvallen? Allemaal ver gezocht lijkt me.

Idem Roze balletten en dergelijke; als de Bende te herleiden was tot chantage van een stel vieze oude witte mannen, we zouden het misschien ook al hebben geweten in de huidige tijdsgeest.

Het zijn ook maar bedenkingen, het enige wat ik nog zeker weet is dat ikzelf er niet bij was.

Re: Wat denken jullie?

De literatuur ter zake biedt alvast geen eenduidig antwoord, wat sommige auteurs ook durven beweren. Ik zie wel iets in de theorie  als zouden Beijer en Bouhouche een soort 'uitzendkantoor' geweest ter verbinding met de Brusselse onderwereld. Zou ook de duidelijke verschillen in capaciteiten van verschillende 'bendeleden' verklaren. Bouten vind ik ronduit ongeloofwaardig, het enige dat in de constructies van die man nog ontbreekt zijn aliens. De logistieke rol van Beijer en Bouhouche lijkt me bijna buiten kijf te staan. Maar de 'opdrachtgever(s)'?!

Re: Wat denken jullie?

Delinquenten haten rotte agenten meer dan wat dan ook. Niemand houdt van degenen die op de balk lopen. Vroeg of laat moeten ze vallen.

Re: Wat denken jullie?

Er zijn in de geschiedenis nochtans voorbeelden genoeg van misdadigers die nauwe contacten onderhielden met gezagsdragers, toch?! Ik heb zelf jaren met geïnterneerden gewerkt en een verbazend aantal van hen werkte vroeger bij een politiedienst. Ze waren ook niet perse de meest gehate.

18

Re: Wat denken jullie?

Wie zijn de daders en wat waren hun motieven?

De bende van Nijvel dat is Beijer en z'n 'interimbureau' slash 'wapenbureau' met in het begin wraak als motief. Boven hem een opdrachtgever met een politiek motief, uit extreem rechtse hoek. Hier en daar nog wat 'interimopdrachtgevers voor drugs en andere louche zaken met geld als motief. En Onderaan wisselende uitvoerdersgroepen met motief geld. Uitvoerders die in de val lopen van Beijer om 'besmette' wapens te gebruiken, en dus zwijgplicht krijgen (eigenlijk chantage).
Gaandeweg ook verschillende opdrachtgevers, en dus ook zwijgplicht/chantage.
Tot iemand een revolver tegen Beijers hoofd zet met de opdracht : mensen afknallen ,gezinnen afknallen, kinderen afknallen. Ik denk niet dat Beijer zelf die opdracht zelf verzon. Laatste opdrachtgever pleegt wraak op vorige opdrachtgevers. De theorie van de grootste zot als opdrachtgever : wie durft het meest verre gaan in geweld? Die 'wint'. Mij lijkt dat een wraak van Russische geheime dienst op ...

  • staatsveiligheid als incarnatie van CIA (+informant Finné)

  • Delhaize als incarnatie van Amerikaanse connecties

  • Rijkswacht/Diane met link naar extreem rechtse uitvoerders bendeleden die zonder het te weten voor communistische opdrachtgever werken

Zou wapengek Bouhouche ooit geweten hebben dat Beijer hem misleidde met opdrachtgever? Beijer wachtte in elk geval tot na z'n dood om zelf Russische connectie aan te kondigen in zijn boek.

De 'besmette' wapens waren een soort levensverzekering voor Beijer/Bouhouche. Zowel opdrachtgevers als uitvoerders wisten niet altijd dat ze 'besmette' wapens gebruikten, vooraf aan het geweld. Maar achteraf kon Beijer deze wapens wel gebuiken als chantagemiddel. Daarom werden ze in Ronquières zo ondiep gedumpt. Hij moest altijd aan z'n levensverzekering kunnen.
Heeft de 'dumper' van de wapens toch iemand getipt bij gerecht/rijkswacht? Waarschijnlijk heeft Beijer z'n levensverzekering/wapens opgesplitst uit risikoverdeling. Of zou Beijer/Bouhouche zelf de tip gegeven hebben? In een poging einde verhaal te maken van de nachtmerrie die ze zelf maakten.

Andere mogelijkheid van einde overvallen is dat er op politiek vlak achter de schermen een bevriezing is gebeurd van het conflict dat geheime diensten hier uitvochten. Of gewoon omdat opdrachtgevers vonden dat ze 'kitte' stonden.

Andere mogelijkhied is dat 4 jaar later berlijnse muur gevallen is, en dat spionagediensten reeds verzwakt waren in '85
De 'doofpotoperatie' de jaren nadien in het gerecht volgden, kan dus mogelijk een politiek staaltje kunst geweest zijn om tot een 'oplossing' te komen. Of een lelijk politiek gedrocht, maar het geweld (openbaar) stoptet. Een oplossing aanvaardbaar voor de brede bevolking. En dus zaak 'min of meer gesloten' voor politiekers.

Re: Wat denken jullie?

Die vondst van Ronquières was expliciet bedoeld voor de politie, buiten wapens van verschillende overvallen/moorden zat er ook een kluis gestolen bij de overval van Aalst en een kogelvrije vest gestolen bij de inbraak in Temse in. Als die twee BOB’ers eindelijk zouden zeggen van wie ze de tip hadden gekregen daar nog eens te zoeken of hoe ze wisten dat daar iets lag waren we al een heel stuk verder.

20

Re: Wat denken jullie?

Daaromtrent zijn al enorme onderzoeken in uitgevoerd. Zelfs zéér verregaand.