21

Re: Elsene-Bergen: 12 Januari

spafles wrote:

Hij werd doodgeschoten, ze hebben hem dan ergens over de grond gesleurd en dan in de kofferbak gedumpt? Is dat mogelijk? Dan zou het wijzen op 1 persoon die de moord gepleegd heeft.

Wel eens een dronken volwassene van de grond proberen te helpen tillen? Die werken nog enigszins mee, maar het is vaak een onmogelijke opgave. En een lijk dat niet een beetje meewerkt, schijnt voor een volwassen man bijna niet te tillen te zijn.

spafles wrote:

Een nachtelijke inbraak in restaurant Auberge du Chevalier. Huisbewaarder José Van Den Eynde wordt gefolterd en vermoord. Hij heeft voor dezelfde taximaatschappij gewerkt als Constantin Angelou, het volgende slachtoffer. Beiden vochten onder Franco als huurlingen in de Spaanse burgeroorlog en zouden ook gevochten hebben in Italië bij de "Italian Blackshirt Division".

Hitler had zijn bruinhemden divisie SA, de SS zwarthemden daarop gebasseerd. De Zwarthemden (Italiaans: Camicie Nere) vormden een fascistische, paramilitaire organisatie in Italië in de tijd dat het land bestuurd werd door Mussolini.

Geïnspireerd door de Roodhemden van Giuseppe Garibaldi, organiseerde Benito Mussolini de zwarthemden als een militair instrument voor zijn fascistische beweging. Naarmate de politieke macht van Mussolini toenam, werden de zwarthemden alsmaar gewelddadiger met methodes als intimidatie en moord tegenover politieke tegenstanders.

Later werd de achterliggende gedachte en het uniform overgenomen door anderen die Mussolini's ideeën deelden. Zo creëerde Adolf Hitler de Bruinhemden van de SA en werden de SS'ers ook wel de Zwarthemden genoemd vanwege hun zwarte uniform. Sir Oswald Mosley stichtte de British Union of Fascists en ook deze groep droeg de naam Zwarthemden. William Dudley Pelley stichtte het Silver Legion of America en deze groep noemde zich ook wel de Zilverhemden. Andere groeperingen zijn de Mexicaanse Camisas Doradas of Goudhemden, de Braziliaanse Groenhemden en de Ierse en Canadese Blauwhemden.

En over de eerder geschreven personen hierboven was bekent deze nazi/fascistische ideen erop na hielden, als ik mij niet vergis.

22

Re: Elsene-Bergen: 12 Januari

Ja, Vanden Eynde stond dicht bij Degrelle en had gevochten voor de Spaanse falangisten (ik heb niets gehoord over de Italiaanse zwarthemden), maar zo'n zaken zijn niet over Angelou gekend voor zover ik weet.

23

Re: Elsene-Bergen: 12 Januari

De Duitse Nazi's werden gewoon Bruinhemden genoemd, terwijl de Italiaanse Fascisten de Zwarthemden waren.

24

Re: Elsene-Bergen: 12 Januari

Beste Spafles, je schrijft dat je moeilijk kan begrijpen waarom die man een schot kreeg in zijn linkeroor terwijl er meer plaats is om hetzelfde te doen aan de rechterkant. Ik denk dat het antwoord daarop heel eenvoudig is. Was een linkshandige die achter hem in de taxi zat. Voor een linkshandige is het dan ook veel makkelijker om iemand in het linkeroor te raken dan in het rechteroor.

25

Re: Elsene-Bergen: 12 Januari

Goed gezien.

Re: Elsene-Bergen: 12 Januari

Mincky wrote:

Wel eens een dronken volwassene van de grond proberen te helpen tillen? Die werken nog enigszins mee, maar het is vaak een onmogelijke opgave. En een lijk dat niet een beetje meewerkt, schijnt voor een volwassen man bijna niet te tillen te zijn.

Ik ben alle gebeurtenissen van 1982 tot 1985 aan het lezen. En er valt mij 1 ding op, er was een reus, mss 2 reuzen en ze waren gespierd. Ja ik ben dan ook gene vent met ne brede rug en spieren van hier tot in Tokio. Als een gemiddelde bodybuilder eventjes 60kg kan opheffen, dan denk ik niet dat een lichaam van een man rond de 90 kg een probleem zal zijn.

R'dam wrote:

Je schrijft dat je moeilijk kan begrijpen waarom die man een schot kreeg in zijn linkeroor terwijl er meer plaats is om hetzelfde te doen aan de rechterkant. Ik denk dat het antwoord daarop heel eenvoudig is. Was een linkshandige die achter hem in de taxi zat. Voor een linkshandige is het dan ook veel makkelijker om iemand in het linkeroor te raken dan in het rechteroor.

Zo ver was ik ook. Maar ik zou graag elke piste willen aflopen:

  • Hij werd uit de taxi gehaald, neer geklopt en dan doodgeschoten, in koffer gelegd;

  • Hij werd in de taxi neergeschoten met een raam dat naar onder gedraaid werd? (dan is het linkshandige of rechtshandige);

  • Hij werd in de taxi neergeschoten door linkshandige killer.

Nu, er word ook gesproken in Beersel van 2 reuzen die gespierd eruit zagen. Bodybuilder types. Wat weten we van alle overvallen over die reus?

27

Re: Elsene-Bergen: 12 Januari

Gewichten tillen of een mens, daar zit een wezenlijk verschil in. Ik ben 1.83 m/100kg, ik til/lift meer dan gemakkelijk 100 kg+. Ik heb mijn hele leven gesport: hardlopen, judo, pencak silat, fitness en heb 12 jaar thaiboxen beoefend en aan de jeugd geïnstrueerd.

En dan nu, het lukte mij een jaar of drie gelden niet een bewusteloos geraakte vriend in mijn eentje op te tillen, terwijl ie hooguit 70 kg weegt. Met een andere vriend erbij hadden we nog moeite hem op een bed te leggen. Iets met zwaartepunt zeg maar.

28

Re: Elsene-Bergen: 12 Januari

Beste Spafles, ik snap dat je alle opties i.v.m. de moord wil openhouden en kan je ook gedeeltelijk volgen in je 3 theorieën.

spafles wrote:

Hij werd uit de taxi gehaald, neer geklopt en dan doodgeschoten, in koffer gelegd.

Lijkt me onwaarschijnlijk omdat er blijkbaar voldoende aanwijzingen waren om bekend te maken dat hij in de auto is beschoten (zie eerste artikel in deze discussie).

spafles wrote:

Hij werd in de taxi neergeschoten met een raam dat naar onder gedraaid werd?

Dat lijkt mij ook een zeer plausibele theorie.

spafles wrote:

Hij werd in de taxi neergeschoten door linkshandige killer.

Als ik het artikel lees dan denk ik hier spontaan aan. Het probleem is ook dat blijkbaar geen enkele kogel zijn lichaam heeft doorboord waardoor de baan van de kogel moeilijk vast te stellen is. Weet er iemand waar de overige kogels zich situeerden in hoofd en nek?

Ik denk persoonlijk dat het zo is gegaan:

Hij wordt tijdens het rijden onder schot gehouden (en dan denk ik aan een pistool onder zijn linkeroor) en gedwongen om ergens heen te rijden. Daar neemt men geen enkel risico en vuurt direct achter het oor alvorens uit te stappen. Omdat deze kogel was blijven steken in een huidplooi ga ik er vanuit dat deze dan ook niet dodelijk was. Er is nergens sprake van andere verwondingen door slagen, ... Waaruit ik besluit dat dit dan ook niet het eerste schot was. Anders was er wel sprake geweest van een gevecht met andere verwondingen als gevolg. En daarom is het belangrijk waar de ander kogelgaten zich bevonden.

29

Re: Elsene-Bergen: 12 Januari

spafles wrote:

Beiden vochten onder Franco als huurlingen in de Spaanse burgeroorlog en zouden ook gevochten hebben in Italië bij de "Italian Blackshirt Division".

De Spaanse burgeroorlog was van 1936 tot 1939. Van Den Eynde was geboren in 1923 geloof ik. De 'Spaanse connectie' van Angelou en Van Den Eynde moet iets anders geweest zijn? Overigens, verbindingen met Degrelle/Franco zijn er genoeg, vanuit fascistische, nazi, extreem-rechtse of ook nog katholieke kringen. Franco was bv. ook de beschermheer van Opus Dei, dat in '28 was opgericht. Dus in Spanje spoelde alles aan, van ex-SS tot overtuigde Jezuit.

Re: Elsene-Bergen: 12 Januari

Dan is hier nog zoiets wat ik wel interessant vind:

"De schoten zijn afgevuurd door iemand die achter de chauffeur moet hebben gezeten. De modderspatten die teruggevonden werden op de broek van het slachtoffer, doen vermoeden dat zijn lichaam over een krijtachtige grond werd versleept. De moordenaars ontvreemden een brieventas, enkele tienduizenden franken, identiteitspapieren, een rijbewijs categorie B, nummer C458322, en plooiden het lijk dan achteraan in de Mercedes. Ook de lichtreclame bovenop de taxi, de spoetnik, werd gedemonteerd. Onderzoek heeft aangetoond dat tijdens de nacht van de feiten in Bergen geen enkele wagen werd gestolen. Dat zou betekenen dat de moordenaars uit Brussel terugkwamen en van plan waren in de Borinage te blijven."

Krijtachtige grond versleept. Als je met 2 personen bent, ga je het lichaam toch niet slepen hé. Dan neemt de ene de handen en de andere de voeten.