151

Re: Televisie: 1985

Voor wie de hele reeks al gezien heeft, en ihb de laatste aflevering. Wat vonden jullie van de interpretatie over hoe de zakken met wapens uiteindelijk in het water belanden?

Re: Televisie: 1985

1985 is een verhaal voor kinderen. Geloof het vooral niet, want het kan waar zijn. Het was misschien een beetje vroeg om de rijkswacht in brand te steken. Het was veel te vroeg om van deze moorden stadsamusement te maken.

153

Re: Televisie: 1985

Bossi wrote:

Onbegrijpelijk dat tijdens een lopend gerechtelijk onderzoek, het dossier al enige tijd is vrijgegeven en kopie van het dossier kon bekomen worden door de belanghebbende partijen in de zaak.

Misschien omdat het dossier toch al zodanig 'uitgekuist' en 'aangepast' is dat het toch niet veel schade meer kan toebrengen aan de echte schuldigen?

Re: Televisie: 1985

De cel drong toch aan op het recupereren van een 'slachtofferdossier' toen de onderzoekers ontdekten dat ze geen kopie meer hadden. Het laatste exemplaar is mogelijk aan een vrijgesproken verdachte gegeven. Eer is beward.

155

Re: Televisie: 1985

Etienne1420 wrote:

1985 is een verhaal voor kinderen. Geloof het vooral niet, want het kan waar zijn. Het was misschien een beetje vroeg om de rijkswacht in brand te steken. Het was veel te vroeg om van deze moorden stadsamusement te maken.

Je lijkt hoog op te lopen met de Rijkswacht. Al waren 99% van deze club linkiewinkies (waar niet zo gek veel lef voor nodig is om dat te betwijfelen smile), dan volstaat 1% ruimschoots om een extreemrechtse afdeling op te richten.

Etienne1420 wrote:

Het was veel te vroeg om van deze moorden stadsamusement te maken.

Persoonlijk denk ik dat 1985 een manier is voor mensen die de jaren '80 van vorige eeuw niet hebben meegemaakt om het dossier van "de bende" te ontdekken.

De opgewekte interesse zou hen kunnen leiden naar o.a deze site om hun kennis uit te breiden. Er zijn terdege gelijklopende feiten:

  • Er is de economische malaise die voor veel mensen voelbaar is. (energiekosten, net als in de jaren '80)

  • Extreem rechtse "gezelschappen" (toen in leger en ordediensten, nu in leger en ordediensten...)

  • Katten die bij de melk worden gezet (toen drugsgerelateerde feiten, nu drugsgerelateerde feiten...)

Deze site gaat niet over politiek. Al zijn politieke factoren nooit ver weg. VDB, CEPIC, normvervaging, ...

Re: Televisie: 1985

Ik ben geen fan van politiek, maar je moet er doorheen. Tenzij je kiest voor een meer gespierd avontuur. Ligt het aan mij of houdt niemand meer van de wet?

157

Re: Televisie: 1985

Zoals men vaker hoort is iedereen gelijk voor de wet, sommige wat gelijker. Niet dat alle politiekers (en bij uitbreiding ordehandhavers en magistraten) dezelfde zijn, toch maken deze mensen beslissingen waar Jan met de pet niet echt voordeel uit kan halen.

Je moet daar nog "linkse", "centrum" of "rechtse" partijen veel bijleren. Ben absoluut niet voor chaos, heb wel het gevoel dat we het goed hebben in België ondanks de politiek, maar zeker niet dankzij.

Hou ik van de wet? Dat is iets te ruim genomen voor me. smile

Re: Televisie: 1985

In aflevering 7 vraagt Franky naar een zekere Patrick, is dit een verwijzing naar Patrick “le grand blond” Haemers? Ik vind het trouwens opmerkelijk dat er in de serie geen aandacht ging naar Patrick Haemers, toch één van de hoofdverdachten van de bende.

Re: Televisie: 1985

C'est de la fiction bien jouée. J'imagine qu'une éventuelle prochaine série sera du style "crime scene investigation", où les traces ADN trouvées conduisent à des traces ADN des parents, qui conduisent à des auteurs vivants ou morts.

Tegenslag blijkt onze hersenen blijvend te kunnen veranderen.

160

Re: Televisie: 1985

Bedenkingen bij scène in ‘1985’: “Ik kijk elke week met verbijstering naar de reeks”

‘1985’ is fictie. Gebaseerd op waargebeurde feiten. Scenarioschrijver Willem Wallyn heeft het in elk interview herhaald. En de kijker wordt voor elke aflevering verwittigd. Maar het onderscheid maken wordt elke aflevering lastiger en dat is niet zonder risico. “Ik kijk elke week met verbijstering naar de reeks.”

Wist u dat Oskar Schindler zijn lijst niet zélf opstelde? Dat het gesprek tussen prins Charles en premier John Mayor in de Netflix-reeks The crown over het aftreden van Queen Elizabeth nooit heeft plaatsgevonden? En dat Nette en Jan uit Daens nooit gekust hebben? Sterker nog, Nette en Jan zelf hebben nooit bestaan.

Fictie gebaseerd op waargebeurde feiten bestaat al lang. Maar het genre is met de komst van streamingdiensten populairder dan ooit. Onlangs was er nog de reeks This England rond Boris Johnson en de periode dat hij werd opgenomen met Covid-19. Geen idee of wat verteld werd waarheid of verzonnen was. Of Zillion, waar het lief van Frank Verstraeten plots een Vanessa is, en niet de ex-Miss België die u allemaal kent maar niets meer met die tijd te maken wil hebben. En elke keer is het onduidelijk wat er nu écht is en wat verzonnen. Dat is aan de kijker. Of aan dokter Google, na de uitzending.

Net zo met 1985, elke zondagavond op Eén goed voor meer dan een miljoen kijkers. Een reeks over de terreur in de eerste helft van de jaren tachtig. De moordende Bende van Nijvel die ons land in haar greep hield met overvallen, vooral op Delhaize-supermarkten. Veel van de scènes zijn op de feiten gebaseerd. Zoals de aanslag op majoor Vernaillen in de eerste aflevering – hij kan het gelukkig nog navertellen. De politieagent die in 1983 werd doodgeschoten na een overval op een wapenhandel in Waver, niet meer.

Maar afgelopen zondagavond werd de lijn met fictie en realiteit ineens heel erg dun. De kijker zag hoofdpersonage Franky een masker opzetten, waarna hij deelnam aan de overval op de Delhaize van Eigenbrakel. Een fictief persoon, Aimé Claeys speelt een jonge rijkswachter die bij de elitegroep Diane werkt, doet mee aan een overval die echt gebeurde in Eigenbrakel op 27 september 1985. Er vielen drie doden. En dus wordt voor de kijker de indruk gewekt dat het wel zeker is dat de rijkswacht achter de Bende zit.

Machtig medium

Voor historicus Bruno De Wever (UGent) is 1985 al zeven weken een vaste afspraak op zondagavond. “Ik bleef ook hangen bij die scène”, zegt hij. “Dat was wel zeer verregaand. De lijn tussen fictie en realiteit werd heel dun. Daar suggereren de makers van de reeks dat de overvallen gepleegd zijn door de groep Diane. Of dat hou je er als kijker toch aan over. Terwijl het een theorie is, een theorie die volgens mij van de pot gerukt is. Maar men schuift één piste naar voren als de waarheid. De makers gaan zeer ver in de fictionalisering van de feiten.”

Iemand die héél dicht bij het onderzoek stond in de jaren tachtig maakt zich zelfs zorgen. “Ik kijk elke week met verbijstering naar de reeks. Het waren zware jaren, ja. Maar heel veel zaken worden nu op één hoop gegooid. En de makers lijken de grote complottheorie te volgen. Het gevaar is dat mensen dat gaan geloven. Zeker jonge mensen die de jaren zeventig en tachtig niet hebben meegemaakt. Televisie is een heel machtig medium. En dan wordt het gevaarlijk voor de rechtszekerheid in dit land. Dit gaat over de geloofwaardigheid van de instellingen. Iedereen wordt erdoor gesleurd. Kijkers gaan dit vertalen naar vandaag. Mensen geloven wat ze zien.”

In vuistje lachen

Onderzoeksrechter Freddy Troch, destijds met het dossier belast, kijkt zelfs niet. “Ik zou me te veel ergeren. Voor iemand die het dossier niet kent, is het moeilijk om werkelijkheid en fictie van elkaar te onderscheiden. Ik hoor dat het accent wordt gelegd op een bepaalde complottheorie. De mensen zullen die voor waarheid aannemen. Ik merk het in spontane gesprekken.” De anonieme ex-speurder: “Als destabilisatie van de staat de ultieme doelstelling van de Bende van Nijvel was, dan zijn de programmamakers goed op weg om te slagen in wat de Bende niet is gelukt. Ik denk dat het brein achter de Bende zachtjes in zijn vuistje lacht.”

Bruno De Wever is niet tegen het genre. “In elke historische film zit er wel een verzonnen romantische plot.” Anders wordt het een documentaire. “Maar deze geschiedenis is heel dichtbij en heel bijzonder. En er is tot op vandaag geen uitkomst, dat maakt het hier zo delicaat. De suggestie is hier erg verregaand.”

De historicus wil ook niet dat er regels komen voor dit soort fictiereeksen. “Het verleden is niemands eigendom. Laat de vrijheid maar bestaan, desnoods met van de pot gerukte situaties tot gevolg. Het is fictie, zo is het aangekondigd. Elke vorm van kritiek kan daarmee gepareerd worden.”

Maar hij zou het zelf wel anders aanpakken. “Ik zou ervoor zorgen dat de mensen het niet weten op het einde. Met vragen achterblijven. Maar misschien gebeurt dat nog in de laatste aflevering. En zetten de makers van 1985 nog een stap terug. Zodat de kijker na de laatste aflevering in het ongewisse blijft. Zoals het in het echt is. Als historicus hoop ik dat.”

Bron » www.nieuwsblad.be