Re: Gilbert Van den Steen

Ik geloof niet dat David een doelwit is voor de moordenaars. Ofwel zijn ze erg geduldig of allen dood.

Re: Gilbert Van den Steen

Heel wat mogelijke Bende-figuren kwamen of leefden in Aalst in buurt van familie Van den Steen ... Misschien dan toch een uitvoerder die in de buurt leefde en die zich betrapt voelde? Het kan natuurlijk altijd ... maar dan moesten ze wel in Delhaize rond dat uur komen opdagen...

Onoverkomelijk is dat niet, veel mensen hebben een routine. Wij gingen ook altijd met ouders winkelen op vrijdagavond rond hetzelfde tijdstip, daarna gingen we bij meter en namen we in de winkel gebak mee voor bij de koffie. Na de Bende-aanslagen van 1985 zijn we jaren niet meer gaan winkelen vanaf de late namiddag.

Ik had toen sowieso een hekel aan Delhaize, ik kon die geur van die stinkende papierzakken niet verdragen (zal wel enorm milieubewust geweest zijn voor die tijd). Het is wel gek dat ze met crisis bij Delhaize, de media al verschillende keren is gaan interviewen in Aalst.

Re: Gilbert Van den Steen

Zoals wel vaker gezegd is het merkwaardig dat in die periode een hoop bende verdachten op een zakdoek werden gesignaleerd; Bouhouche en consoorten, Mendez, Podevijn, de Nederlanders, volgens sommigen zelfs De Staerke, en dat dan net een heel gezin wordt vermoord die te midden woont van waar al deze mensen hun activiteiten doen waarbij je de twijfel mag hebben of deze het daglicht mogen zien. Dat kan toeval zijn, maar de kans is imo klein. Nergens kruisen verdachten, drugs en wapens elkaar zo duidelijk als in Aalst '85.

Re: Gilbert Van den Steen

Inderdaad Spectator. Daar komt dan nog bij dat het zusje van David bleek te beseffen dat er geschoten ging worden. Normaal zou zo'n meisje dan gaan gillen en weglopen. Zij echter niet. Was het omdat zij de schutter ergens aan herkende dat zij dacht dat die niet zou schieten als hij besefte dat hij op Gilbert Van de Steen mikte? (Toen ze riep:"Niet schieten, dit is mijn papa!)

Re: Gilbert Van den Steen

En volgens het recente bericht van Hipa, woonde een vriendin van Bende Haemers, in de zelfde appartementen als opa Van Den Abiel en Murcielago. Met al deze verdachten in de buurt, is het niet onmogelijk dat iemand iets te veel gezien heeft. En als die personen daar komen wonen zijn om aanslag voor te bereiden (en zelf uit te voeren?).

Misschien hebben ze echt wel één van de uitvoerders op de parking herkend? Ik las ooit dat men twijfelachtig was over één van de personeelsleden die bij opa VDA werkte? Heeft men deze persoon nagetrokken? Je kan ook lezen dat ze na het werk in de garage een pint gingen drinken. In welke cafés kwamen ze toen, kwamen daar ook bv. personeel van Podevijn of louche figuren?

Re: Gilbert Van den Steen

Maigret wrote:

Daar komt dan nog bij dat het zusje van David bleek te beseffen dat er geschoten ging worden. Normaal zou zo'n meisje dan gaan gillen en weglopen. Zij echter niet.

Niet iedereen loopt weg voor gevaar.

Re: Gilbert Van den Steen

Het idee dat de familie Van den Steen werd afgeslacht voor de uitgang van de Delhaize om duistere; onderliggende redenen is ronduit absurd. Want dit zou betekenen dat voor de gangsters niet alleen de vader een potentiële getuige kon zijn maar ook de moeder, alsook dochter Rebeca, en mogelijk ook David. Het feit dat de moordenaars hun wapens in de aanslag hielden veronderstelt dat het ook bij deze raid weer hun bedoeling was om ook reeds op de parking in Aalst - zonder aarzelen - mensen ad random te beschieten.

Hoe konden de gangsters weten dat de familie Van den Steen net op dat moment naar buiten zou komen? David heeft - naar de gangsters toe - geen namen ter herkenning horen roepen en de familie verwachtte op geen enkel moment zulke aanslag. Bij mijn weten voelde de familie zich vooraf ook niet geviseerd of bedreigd, want indien dit het geval zou zijn had men de kinderen afgezet bij hun grootouders aan de overkant van de straat.

De gangsters kwamen om de hoek en liepen pal op de familie Van den Steen. De gangsters hadden de bedoeling te moorden want er was geen enkele reden om deze - naar hun auto lopende - familie te beschieten. Tenzij dat leden van de familie van den Steen, de clowneske figuren in het oog zouden houden terwijl zij de Delhaize binnenliepen, en mogelijk alarm konden slagen? Maar ook dit klopt niet met vorige gebeurtenissen en met wat er bij vorige raids is gebeurt. Want ook te Overijse stapten de gangsters uit hun GTI en openden zonder aarzeling het vuur en werd o.a. een jongen doodgeschoten.

Kan iemand mij een goede reden geven waarom te Overijse de jongen op zijn fiets moest sterven, men in Eigenbrakel een ander kind liet gaan, en in Aalst, David enkel werd beschoten op zijn onderlichaam, terwijl zijn volledige familie in het hoofd werd geschoten?

Mijn idee gebeurde dit allemaal zonder veel nadenken en vielen deze slachtoffers enkel met de bedoeling terreur te zaaien! Wat betekent dat we ofwel te maken hebben met een bende gekken, ofwel met een groep betaalde gekken. Het resultaat blijft hetzelfde.

28

Re: Gilbert Van den Steen

Maigret wrote:

Inderdaad Spectator. Daar komt dan nog bij dat het zusje van David bleek te beseffen dat er geschoten ging worden. Normaal zou zo'n meisje dan gaan gillen en weglopen. Zij echter niet. Was het omdat zij de schutter ergens aan herkende dat zij dacht dat die niet zou schieten als hij besefte dat hij op Gilbert Van de Steen mikte? (Toen ze riep:"Niet schieten, dit is mijn papa!)

Ik denk niet dat het plausibel is dat je op dat moment in die context zo'n veronderstelling maakt. Ik denk dat de zus gewoon verbijsterd was door het beeld van die geweren en het besef dat je binnen een paar seconden. De meerderheid van de mensen zal in zo'n moment niet meer helder nadenken. Ik vermoed dat men achter de uitspraak "Niet schieten, dit is mijn papa!" niet logisch moet analyseren.

Misschien is dit ook een vraag voor een psycholoog: kan je in die context uit die uitspraak afleiden dat ze die mannen heeft herkend?

Los van of ze die mannen herkende, dat sluit niet uit dat iemand van de familie bij de naburige garage iets gezien kan hebben dat ze niet mochten zien.

29

Re: Gilbert Van den Steen

Is het overdreven als ik zeg blijf met uw gezwets van dit kind af? Ook psychologen kunnen hier niets zinnigs over zeggen. Wie wel trouwens? Ik heb vier inbraken meegemaakt zonder wapen en zonder schieten. Mijn reactie's gingen van kompleet bevriezen en zelfs niet durven ademen tot brullen maak dat je weg bent. Ik ben zelfs één keer achter de daders gelopen, dat was pas geschift. Reacties zijn wat mij betreft totaal onvoorspelbaar. Ik kon zelfs geen persoonsbeschrijving geven terwijl ik in 1 van de gevallen op ongeveer 40 cm oog in oog met de dader stond. De politie keek heel bedenkelijk bij dit laatste maar toch was het de waarheid.

Zou het niet beter zijn eens te analyseren waarom politiemensen hun wapens trokken bij kinderen net na of zelfs nog tijdens de overval? Kan best zijn dat ze eveneens zo geschokt waren dat ze niet meer wisten wat ze deden.

Zal het nog eens duidelijk en beleefd vragen, laat alsjeblief de commentaar over het gedrag van kinderen tijdens die en andere overvallen achterwege.

30

Re: Gilbert Van den Steen

Ik probeerde niet te suggereren dat het gedrag van dit kind abnormaal was. Ik wilde geen oordeel vellen over het gedrag of de uitspraken in die situatie. Ik probeerde ook niet iets te insinueren over de geestelijke gezondheid van dit kind.

De reacties van mensen in bredere zin zijn inderdaad onvoorspelbaar in zo'n situaties.