171

Re: Televisie: 1985

Mincky » www.moviemeter.nl

Er is nog veel werk aan de winkel bij je landgenoten M.

172

Re: Televisie: 1985

28 doden in Aalst en daders in witte overalls… nieuwe piste? Dit is echt slecht!

173

Re: Televisie: 1985

club_le-happy-few wrote:

De 3 overvallen uit 1985 zijn enorm onderbelicht in de serie. Zeker Aalst.

Dat is zo, net zoals er belangrijke personages nooit of amper aan bod komen.

Maar.... vergeet niet dat de makers amper budget kregen voor 8 afleveringen terwijl je voor dit onderwerp eigenlijk gemakkelijk 50 à 70 afleveringen gespreid over meerdere seizoenen nodig zou hebben. Gezien die beperking is het logisch dat ze nergens echt op kunnen gaan inzoomen, overvallen onderbelichten en er heel wat belangrijke personages ontbreken.

En het is ook logisch dat gezien die beperking ze veel er moesten inpersen op korte tijdspanne en dat er dan redelijk veel op een hoopje gegooid zou worden.

Persoonlijk vind ik dat de producenten van deze serie een uitstekende job deden rekening houdend hier mee. Dat ze de schuld wat richting de Dyane groep schuiven, dat vond ik wel geen goed idée maar bon. Het is fictie uiteindelijk hé, geen documentaire.

174

Re: Televisie: 1985

fenix, dat is inderdaad te absurd voor woorden. Goeie redactie hebben ze daar ...

175

Re: Televisie: 1985

Ik vond de 8 afleveringen van "1985 " een aanfluiting van wat er in de realiteit gebeurd is. Okay, het kreeg de benaming fictie te zijn. Maar ik kon me niet ontdoen van de indruk dat hier het zoveelste dwaalspoor werd ontwikkeld. In ieder geval vond ik de Crimi-reeks "Witse" zelfs beter. Mijn mening erover hoor.

176

Re: Televisie: 1985

Het is toch ook een letterlijke verfilming van wat er in boeken over geschreven/ vermoedt is? Maar de manier waarop het verfilmd is… het is toch écht knap werk hoor! Het staat in mijn top 3!

177

Re: Televisie: 1985

LEO wrote:

Ik vond de 8 afleveringen van "1985 " een aanfluiting van wat er in de realiteit gebeurd is. Okay, het kreeg de benaming fictie te zijn. Maar ik kon me niet ontdoen van de indruk dat hier het zoveelste dwaalspoor werd ontwikkeld. In ieder geval vond ik de Crimi-reeks "Witse" zelfs beter. Mijn mening erover hoor.

Dag Leo, ik was ontgoocheld in '1985', maar de beste (Franstalige) Bende-film is: 'tueurs' uit 2017, veel diepgaander, subtieler ook, in die film steekt meer dan in de 8, 1985 afleveringen.
Je kan de film verkrijgen in de bibliotheek, hebben ze hem niet in jouw bibliotheek, kan je hem aanvragen via 'bib vlaanderen'. Hiebij een link naar moviemeter: https://www.moviemeter.nl/film/1114875

178

Re: Televisie: 1985

Hallo! Besloten om eens een accountje te maken vooral om dank uit te drukken voor deze schitterende website/forum, wat een bron van informatie! Heb hier zeker al wel wat kennis opgedaan die ik nooit van mij leven ergens anders had kunnen vergaren.

Over de jaren heen is het voor mij zoals elke gemiddelde Belg (vermoed ik) namelijk, als er eens iets in het nieuws verschijnt over de Bende van Nijvel dan piekt mijn interesse en zal ik al eens duiken in hoe het nu weer exact zat met die bende en zoek ik wat meer op dan wat we krijgen van een 2 a 3 minuten durend verslag in het 7 uur journaal of een halfuurtje Terzake of De afspraak. De Panorama's en de laatste 30 uur van de bende, zijn dan de meest terug herbekeken programma's die mij helpen in de vorm van een crashcourse om het allemaal terug wat voor de geest te halen wat het hele dossier nu weer is en welke feiten nu exact weer plaatsvonden. Meestal gevolgd door wat rondneuzen op het forum of de website. De laatste tijd meer dan het gewoonlijk sporadisch bezoekje en 1985 heeft er zeker voor gezorgd dat ik meer en meer geïntrigeerd ben geraakt in de Bende van Nijvel en stilaan ook begonnen ben met enkele boeken te lezen.

De reeks 1985 ook gekeken met de volledige realisatie dat dit historische fictie is en dankzij een beetje kennis hoe zo een productie tot stand komt en schippert tussen realiteit, fictie, budget en andere factoren gecombineerd met de minieme dossierkennis die ik dan heb kunnen kaderen mede door deze website. Dan heb ik toch wel het gevoel de fictie van de realiteit te kunnen onderscheiden.
Dat in acht genomen vind ik het een echt goede reeks! Persoonlijk ben ik van mening toegedaan dat er 2 afleveringen te kort zijn, een paar pistes hadden meer in beeld mogen komen of andere meer in detail verweven worden in de verhaallijn, Aalst had zeker wat meer belicht mogen worden, de laatste 2 afleveringen lijken mij iets te veel gerushed. 10 episodes had perfect geweest zodat er wat meer ruimte was om dit te bekomen, budget zal een grote factor zijn geweest vermoed ik.

Dankzij de disclaimer ben ik van mening dat mensen wel rekening houden met het feit dat het fictie is en dit niet moeten aanschouwen als de serie die het nu allemaal ontrafelt.

Misschien kunnen mensen dankzij de reeks wel geïnteresseerd geraken en zelf wat research en informatie gaan sprokkelen. Mijn vriendin die 10 jaar jonger is dan mij is er een van zij kende hier niets over maar dan ook echt niets, zelfs het grote nieuws over de reus of de film van Stijn Coninx is haar allemaal buiten een kleine kanttekening hier en daar volledig ontgaan. de reeks heeft haar interesse aangewakkerd en ze is zelf begonnen met zichzelf te verdiepen in dit dossier. Dit kan ik enkel aanmoedigen en ik kan enkel hopen dat meer mensen hetzelfde doen.

179

Re: Televisie: 1985

Ik ben ook allang blij dat er ûberhaupt een fictiereeks gekomen is. Het verhaal zit eigenlijk verbazend goed in elkaar. Waarmee ik wil zeggen dat er een geloofwaardig plot is dat mooi is opgehangen aan de drie fictieve hoofdpersonages. Het echte dossier meandert dat het doet duizelen, dus is vind de aanpak van de scenaristen in deze zeer geslaagd. Ze weten de waas die over deze zaak hangt over te brengen zonder dat het plot onsamenhangend wordt.

Gaan de mensen een verkeerd beeld krijgen door deze reeks? Geen idee, zij die er meer over willen gaan weten zullen zich zelf wat meer in de zaak storten en proberen hun beeld ervan op te maken. Ik zou het publiek hierin niet onderschatten. Het feit dat er tenminste al aandacht voor is, is al een hele overwinning op zich. Na Niet Schieten werd het toch eens dringend tijd.

Het opmerkelijke wat je wel hebt na het zien of lezen van zulke films, series of boeken, is het gevoel van leegte dat blijft knagen door de onbeantwoorde vragen. Het besef dat het voor de slachtoffers geen fictie is, maar de realiliteit, daar zit de hoofdwaarde van een serie zoals deze.

Ik hoop echt dat er ooit antwoorden komen. Maar hoe? Ergens denk ik dan dat er soort van interactieve podcast of documentairereeks zou moeten komen die dan eerst de focus legt op één enkel bendefeit, om dan eventueel verder te kunnen gaan om te zien waar men eventueel uitkomt of zo... De vraag blijft dan of dit wel mogelijk is zonder dat de zaak verjaard is.

180

Re: Televisie: 1985

Welkom allemaal. Dit experiment werd reeds gedaan om Nederland. » www.evajinek.nl